16 mei 2025, 17:08:02

Re: vraagje over nestkast

Gestart door Stijn dc, 27 juli 2003, 01:09:51

« vorige - volgende »

Stijn dc

hello

ik denk dat je valkjes nog meer vertrouwen moeten krijgen in het nestblok!
je zou de klep wel dicht moeten doen, omdat ze in alle rust meoten kunnen broeden, en niet gestoord mogen worden!!

SDC:D

Paul

Hoi Marijke,
Ik dacht dat het Tim was maar die had bijna hetzelfde
 probleem met zijn valkjes.
Ze wilden de nestkast niet in en nadat hij het deksel op een kier had gezet lag er een dag later een eitje in :-)
Dus probeer eens het deksel er wel op maar met iets ertussen dat ze een beetje licht krijgen in het broedhok want ze moeten wel wat rust hebben tijdens het broeden denk ik.

Groetjes, Paul

roaneric

30 juli 2003, 00:27:19 #2 Last Edit: 30 juli 2003, 00:28:56 by roaneric
Hoi

Vogeltje is heel erg druk bezig met nest maken op de bodem tussen de houtsnippers.  Echt in zo een broedhouding gaat ze zitten en volgends mij komt er heel snel een eitje aan.  Ze durf nog steeds niet in de nestkast.  Ik heb de klepje voor weggedaan, en nu zit ze er de hele tijd in.  Is het niet beschut genoeg voor haar om zo te broeden?  Dat is toch beter dan op de bodem?  Zou ik misschien het nestkast ergends hangen waar de andere valken er niet zo makkelijk bij kunnen, om haar zo meer bescherming te geven?  Of kan ik de gat in de klepje misschien groter maken, zodat het er niet zo eng donker eruit zien?  Ik hoop hier nog meer tips over te krijgen.
Hier is een foto van de nestkasten.  Allebij hetzelfde model.
Alvast bedankt
Groetjes
Marijke

Paul

Hoi Marijke,
Ik denk dat ik al zie wat het probleem is van de nestkasten.
Deze zijn eigenlijk niet voor valkparkieten en het gat is te klein.
Voor een valkparkiet moet het gat 7 a 8 cm groot zijn en deze zijn zeker kleiner.
De bodem moet ook ongeveer 25 cmx25 cm minimaal zijn maar de natuur broedblokken van Mandy zijn ook kleiner dus het zou misschien net gaan.
Je moet er rekening mee houden dat er 5 valkparkieten naast elkaar in kunnen want als je 4 jongen hebt en 1 van de ouders heb je er al snel 5 in.
Ook kan je vanaf het gat naar beneden een stukje gaas maken dan kunnen de ouders makkelijker naar buiten klimmen.
Ik hoop dat ze er dan in gaan want het is wel erg open zo en als de ouders van het nest zijn en het is koud buiten koelen de jongen erg snel af.

Groetjes, Paul

roaneric

Hoi Paul

De nestkasten zijn ook 25cm bij 35cm.  Ik heb ze bij 2 verschillende dierenspeciaalzaken gekocht en op allebij stond er bij de prijs dat het om een valkparkieten nestblok gaat. Het was ook de grootste die in die zaken tekoop was.  Ik heb ook al de gaas aan de binnenkant gemaakt, en de mannetje wil er wel in, alleen de pop niet.  Zou ik nog de gat groter kunnen maken?  zou dat helpen?  Ik heb net gekeken en de gat is maar 6cm.  Waarom verkopen ze die nestkasten dan als het niet de goede maten zijn? >:(

Groetjes
Marijke

Saskia

30 juli 2003, 13:58:01 #5 Last Edit: 30 juli 2003, 14:00:21 by Saskia
Ik heb hetzelfde blok en ik heb meer mensen gezin die deze hadden en bij sommige zaten er zelfs kleintjes in.Kijk maar bij www.valkparkieten.com in het fotoalbum.Bij mij kunnen ze er gewoon in en uit als ze dat willen en klein is hij niet hoor,want ze hebben er heel veel ruimte in.Er zit inderdaad er sticker op met "valkparkietenblok" en op de bon staat het ook.Ik heb wel het stokje aan de voorkant iets hoger gezet zodat ze via het stokje naarbinnen kunnen en er makkelijker uit kunnen.Ook heb ik een tak ervoor gehangen dat ze makkelijk op het stokje kunnen gaan zitten.Ik weet niet of dat echt nodig was maar naar mijn idee werkt het wel,want ze gingen er al gauw in.

roaneric

Hoi allemaal

Mijn man heeft vanochtend snel een andere broedkooi inmekaar getimmerd en opgehangen.  Die is nu 30cm x 30cm x 40cm  en een gat van 8 cm.  Nou vind de popje hem schitterend en wil er steeds in, maar krijgt nu geen kans van de valkparkiet man >:(  
Als zij nu in de buurt van de nieuwe blok komt dan verjaagt hij haar steeds en gaat er zelf naar binnen.  Ik kan zien dat ze er graag in willen en zit steeds op de randje, maar als de man dat doorkrijgt dan verjaagt hij haar.  Moet ik de man een tijdje weghalen uit de voliere?  Ze zijn niet echt een koppeltje, hoor, maar ze paren wel.  Wat is slim om te doen?

Mandy

Hé gave voliére ten eerste! ;D

Laat ze maar ff aanrommelen joh. Het is nl zo dat de mannetjes altijd het blok uitzoeken, inspecteren en eventueel wat bijwerken met de snavel. Daarna mag de pop er pas in. Ze vliegen dan regelmatig in en uit en maken kleine snelle fluitgeluidjes naar elkaar. Maar hoeveel blokken heb je nu voor hoeveel koppels? Het is nl beter om meer blokken dan koppels te hebben zodat ze kunnen kiezen en er minder ruzie ontstaat.

Succes. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

roaneric

30 juli 2003, 15:35:08 #8 Last Edit: 30 juli 2003, 15:39:15 by roaneric
Hoi
Ik heb totaal 6 valken
1 pop cinnamon
1 man lutino
1 koppel =  man gepareld + pop bont
1 koppel =  man wildkleur + pop witmasker

Nou, het zit zo.  Ik had eerst  de cinnamon en lutino.  Toen had ik een koppel gekocht en een paar weken geleden nog een koppel.  Maar ik weet niet of het inderdaad om koppels gaat, want ze doet niets en zit ook niet bij elkaar of zo.  
Nu heeft de geparelde man vreemdgegaan met mijn cinnamon popje.  En daar gaat het ruzie nu over.
De andere vogels hebben absoluut geen interessen in de nestblokken.  Alleen de geparelde man en de cinnamon pop.  Ik heb er nu 3 nestblokken hangen.  Ik heb nu ook de gaten van de andere twee nestkasten groter gemaakt.
Ik denk dat ik het nu gewoon gaat afwachten.  Ik hoopt alleen dat de popje niet haar eieren op de bodem gaat leggen.

Groetjes
Marijke

Paul

Hoi Marijke,
Het is wel een teken dat je man betere broedblokken maakt dan de winkel verkoopt als ze daar meteen in gaan :-)
Zoals Saskia al zei zitten de stokken inderdaad ook wel ver onder het gat en jullie zelfgemaakte blok daar zit de stok veel beter.
Dus misschien helpt dat ook nog om de stok dichter bij het gat te zetten.
6 cm is echt te klein voor een gat in een broedhok, ze kunnen er wel in maar vinden dat dan niet fijn.
Ik heb een gat van 7 cm maar 8 mag ook, is misschien nog wel beter.
Het gat in het zelfgemaakte blok moet wel goed zijn als ze daar meteen wel in gaan :-)
Ik hoop dat ze snel eitjes in een broedhok legt :-)

Groetjes, Paul

Saskia

31 juli 2003, 17:39:56 #10 Last Edit: 31 juli 2003, 18:37:21 by Saskia
Ik heb net het gat 2 cm groter gemaakt.Hij is nu dus 8 cm.Ik denk dat ze er heel blij mee zijn.

roaneric

1 augustus 2003, 01:39:54 #11 Last Edit: 1 augustus 2003, 01:41:22 by roaneric
Joepie,  Smalletje is voor de eerst in de nestblok geweest.

Ze zat wel steeds op het randje naar binnen te kijken en hing soms een beetje naar voren maar was iedere keer zo bang en gestres dat ze het gelijk weer opgaf.
En toen viel ze (perongeluk) naar binnen.  Ze schrok haar natuurlijk helemaal wild, want ze vloog met een supersnelheid gelijk weer naar buiten, maar toen zag ze dat het helemaal niet zo eng was en ging ze vlak daarna weer proberen, en ja hoor, deze keer ging ze erin alsof ze een profesional was. Blijft er nu ook heel lang in zitten.
Grappig is wel, dat de mannetje (klusje) niet in hetzelfde nest willen.  Hij heeft de de nestkast rechts uitgekosen en zij de nestkast links.  Hij blijft heel lang in zijn nestkast leggen, alsof hij aan het broeden is en zij zit mooi in haar nestkast er naast
Ik laat ze nu gewoon, moeten zij maar zelf uitzoeken.
Bedankt voor al jullie adviesen.  
Mijn kabouters zijn jullie dankbaar.