28 maart 2024, 13:43:30

wanneer begint 'mannetjesgedrag'?

Gestart door ahb, 4 september 2006, 22:04:51

« vorige - volgende »

ahb

Mijn valk is nu ongeveer 3 maanden.
Het is een lutino dus ik kan nog niet het geslacht dmv uiterlijke kenmerken bepalen.
Nou heb ik gehoord dat op een bepaalde leeftijd duidelijk wordt aan het gedrag of het een mannetje of popje is.
Ik hoop eigenlijk op een mannetje, maar hij is erg stil en fluit niet.
Kan dit te maken hebben met dat hij even moet wennen aan zijn grasparkiet als kooigenoot en nog niet helemaal op zijn gemak is? EN dat hij ook nog niet helemaal handtam is?
Kortom: kan het mannetjesgedrag nog komen, of kan ik er al een beetje vanuit gaan dat als hij nu nog niet fluit en rustig de hele dag op stok zit en met speelgoed speelt, het een popje is??

Wanneer komen valkjes in de pubertijd?

Rianne

Valkjes zijn met 6 maanden geslachtsrijp. Maar het ene valkje fluit met 3 maanden, en de andere met 6. Probeer in ieder geval het fluiten te stimuleren. Fluit het valkje dan nog steeds niet, is het een pop.
Weet je misschien hoe de ouders er uit zagen?

ahb

nee ik heb geen idee. Hij komt wel bij een kweker weg, maar hij zat al op stok toen ik hem kocht, was al bij de ouders weg. De kweker garandeerde mij met 99% dat het een mannetje zou zijn. Nu heb ik op dit forum geleerd dat dit bij een lutino niet te zien is op deze leeftijd.
Misschien heeft het toch met dee wenperiode te maken? Hij zit nl bij een grasparkiet in de kooi.

Rianne

Hoe lang heb je je valkje al? Het kan idd met het wennen te maken hebben. :)

ahb

Ik heb mijn valk nu ongeveer 6 weken. Het gaat goed met de 2 in de kooi, alleen als ze willen slapen of eten zitten ze elkaar soms in de weg. verder geven ze elkaar eigenlijk niet echt aandacht. Misschien komt dat ook nog. Maar omdat een mannetjesvalk wat actiever is leek me dat beter als combi...

Rianne

Valkjes zijn zeer vredelievend en zullen zelden een ander soort aanvallen. Grasparkieten kunnen wat agressiever zijn dus houd het wel goed in de gaten. Ze spreken elkaars taal immers niet.
Na 6 weken zou je valkje wel gewend moeten zijn. Je zou nog even contact met de kweker op kunnen nemen om te vragen wat voor ouders je lutino heeft.

ahb

Sorry, late reactie, maar ik kon op de 1 of andere manier niet reageren, kreeg een foutmelding.

Wat is het belang te weten wat voor ouders mijn valk heeft? Is dit om het karakter, of gezondheid..... Mijn valk heeft wel een kaal koppie, heb al gehoord dat dit komt door te lang doorkweken.
Ben wel benieuwd, dan weet ik waarom ik hiernaar moet vragen bij de kweker.

Rianne

Aan de hand van het ouderkoppel is het soms mogelijk om het geslacht van het jong te bepalen. De kale plek achter de kuif hebben meer lutino's en albino's.

ahb

bedankt voor je antwoord(en).
Ik zal binnenkort eens langs die kweker gaan om te vragen....

groetjes

Rianne

Als het een goede kweker is, zal die met alle liefde je vragen beantwoorden. :)

ahb

nog even een kort vraagje:
Kan ik mijn valkje een kastanje geven om op te knagen/peuzelen? of zijn deze giftig? (gewoon een wilde)

Rianne

Ik heb even een zoekopdracht gedaan, en zag dat de kastanje in de lijst met giftige planten staat:
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,18486.msg284413.html#msg284413

ahb

oke, dan geef ik het hem niet!

bedankt!