14 mei 2025, 13:26:49

Kapotte eitjes

Gestart door Ann, 4 september 2006, 15:16:49

« vorige - volgende »

Ann

Hallo, ik volg al een tijd alles op valkparkiet.com en vind het zeer interessant. Maar nu heb ik zelf een vraag, maar zal eerst even een beetje voorgeschiedenis geven zodat je beter kan volgen:

Sinds '98 heb ik een tamme valkparkiet, Tweety, en in 2001 kwam daar nog de tweede, Cher, bij. Maar sinds ik lid ben van deze site is de kriebel om eigen valkparkiet kleintjes te krijgen enorm toegenomen. Dus kreeg ik in augustus 2005 een koppel valkparkieten, Gizmo en Cocka om het jaar daarop ook van kleintjes te genieten. Wat bleek nu? Het waren 2 poppen, dus géén koppel :(.

Om het nog een laatste kans te geven, toch nog éénmaal een valkje gekocht (20 augustus 2006) en deze wildkleur, Jules, bleek gelukkig toch een man. Dit bleek toen hij 21 augustus al een koppel vormde met Cocka. Ze hebben het meerdere keren gedaan en ik was dan ook dolgelukkig dat eergisteren (zaterdag 2/9/'06) het eerste eitje in het broedblok lag.

(Even tussendoor: normaal verwijderen wij de broedblokken ook na het broedseizoen maar onze grasparkieten zitten nog volop met eieren (laatste ronde), daarom besloten we ook de valkparkietenblok te laten hangen en als het nog niets bleek als de laatste grasparkieten uitvliegen, verwijderen we ze allemaal).

Maar 02/09 lag er dus het eerste eitje (er zat wel een klein deukje in, maar had hier gelezen dat dat niet altijd een ramp hoefde te zijn en dat ze meerdere 'gezonde' eieren kunnen leggen.) Op 03/09 lag er het tweede eitje. Ik was door het dolle heen.

Maar toen ik vandaag beneden kwam, lag er één eitje voor het broedblok totaal kapot op de grond en het tweede eitje hing zelfs in Jules (mannetje) zijn veren :'(. Het is dus een echte ravage.

Ik heb gemerkt dat het koppel nog steeds erg geïnteresseerd is in het broedblok want ze gaan beide steeds in en uit. Ook heeft Jules vandaag rond 13.45 uur nog op Cocka gezeten. Dus er volgen wss nog meer eieren. (Normaal moet dus vandaag ei 3 komen, maar kan dit zelf niet checken, zal het pas morgen weten)

Maar nu is mijn vraag, kan ik iets doen om deze ravage te vermijden? Of is het normaal dat een eerste nestje van vrij jonge valkjes gedoemd is te mislukken?

(Misschien nog nuttige info: de voliere is buiten en meet 6 meter op 1 meter. Er zitten dus 3 valkparkieten in, 1 man, 2 poppen, man heeft alleen aandacht voor Cocka, 2 grasparkieten en hun jongen in het nestblok, 4 sijzen, een 3tal kanaries, 3 kwartels, een wever en nog 2 vogels waar ik niet zeker weet wat het zijn (een soort vinken denk ik).

Alvast bedankt voor het lezen van dit (ik weet het, lange) verhaal.

Groetjes
Ann

The sincerest form of flattery is to be pooped on by a Cockatiel

Centje bijverdienen?
http://gpt-ptc.goedbegin.nl

Rianne

Hoi,

je schrijft dat Jules van augustus 2006 is. Maar het is nu net september dus het lijkt me wat onwaarschijnlijk dat die nu al aan het paren is. :-\
Het kan onervarenheid zijn, maar het kan ook zijn dat het te druk is in de voliere mbt de andere soorten. Grasparkieten bijvoorbeeld kunnen zich erg agressief opstellen in het broedseizoen en er zijn verhalen bekend dat ze de blokken van andere soorten ingaan en de eitjes of jongen stuk maken.

Ann

4 september 2006, 15:34:38 #2 Last Edit: 4 september 2006, 15:37:44 by Ann
Hallo

Ja, Jules hebben we in augustus op een vogelenmarkt gekocht, dus ik heb geen idee hoe oud hij is, er stond "jonge valkparkieten". Hij heeft echter al meerdere keren 'het' gedaan met Cocka (zij komt in 2005 van zelfde markt). En zij legt wel eieren.

Inderdaad weet ik dat valkparkieten en grasparkieten geen goede combinatie is, maar we kunnen ze er momenteel niet uithalen aangezien ze nog met jongen zitten en het zou wel zielig zijn, moesten ze de jongen door ons verliezen. Langs de andere kant zou het dan ook weer erg zijn, moesten de valkjes hiervan de dupe zijn.

Kan het dus ook zijn dat Jules gewoon aan het seksen is op Cocka zonder dat hij al vruchtbaar is? Ik weet wel zeker dat ze het doen, hij zit bovenop haar, de staarten gaan heen en weer en het duurt ongeveer steeds rond de 2 minuten (ook heb ik hem er zien opkruipen vandaag en deed hij daarvoor rare bewegingen (paringsdans?).

Bedankt voor de reactie.

Ann

Centje bijverdienen?

Rianne

Ah oké. Dat haalde ik niet uit je berichtje. Jules is dus al een wat ouder mannetje. :)

Valkjes zijn vanaf 6 maanden geslachtsrijp. Door onervarenheid op jonge leeftijd kan het wel eens fout gaan. Misschien mikt ie er wel naast ;) Beter is te wachten tot ze een jaar oud zijn, maar een exacte leeftijd weet je in dit geval niet.
Misschien gaat het volgend jaar wel goed. :) Als ze nu eitjes gaan leggen die wel bevrucht zijn, en die komen na 3 weken uit, kan het te koud zijn.

Ann

Ok. Erg bedankt voor de reactie :).

Ik had eigenlijk al wel een vermoeden dat het niet meer voor dit jaar zou zijn. Maar het zijn zulke lieve diertjes en hoe meer, hoe liever ;).

En volgend jaar zullen ze ook geen last meer hebben van de grasparkieten, want daar stoppen we mee wegens te agressief tegenover andere soorten (alhoewel ze precies toch niet aan het nest komen).

Nogmaals bedankt.

Groetjes
Ann

Centje bijverdienen?

Rianne

Ik begrijp je volkomen. Het is zo balen als het niet lukt. Ik had voor dit jaar 20 ringen besteld en ik had maar 2 jongen ;) Gelukkig zijn die gezond groot geworden en 1 ervan kan ik nog volgen via het forum. :) Dus op naar volgend kweekjaar! :D

Ann

Inderdaad dat het maar snel maart/april is, dan zijn er terug kleintjes. Joepi ;D.

Jammer dat je maar twee kleintjes had, hopelijk is het volgend jaar beter, ik zal alvast mee duimen en dan hoop ik ook dat ik met mijn allereerste nestje kan pronken ;).

Ik kijk er al naar uit, op dat vlak is het goed dat de tijd sneller en sneller gaat, maar langs de andere kant worden wij dan ook weeral ouder :'(. Ach ja... :)

Groetjes
Ann

Centje bijverdienen?

Rianne

Ja da's waar. Maar hoe ouder, hoe wijzer ;)