29 maart 2024, 15:05:35

geen koppie aaien!!???

Gestart door Ingrid, 19 september 2002, 07:11:17

« vorige - volgende »

Ingrid

hallo, ik heb sinds een jaar een valkje, coco, in het begin toen ik hem net tam had mocht ik zijn koppie aaien...vond hij heerlijk...nu wil hij er niks meer van weten.

Heeft iemand dit ook al eens meegemaakt of hoe kan ik het oplossen

hij doet trouwens wel kroelen met een speeltje wat in de kooi hangt

oja ik lees dat elke valk van trosgierst houdt nou coco niet, als hij dit gegeten heeft komt alles er na 5 min uit

groetjes ingrid

Peter

Hoi Ingrid,

Vreemd dat je valkje niet meer "koppie" willen aaien. We hebben het wel vaker gehoord dat dit bij mensen is gebeurd die de valk uit logeren hadden gebracht voor een paar weken en daarna niet meer over het koppie geaaid wou worden.

Heb je het lang niet gedaan bij je valkje of wou je valk het spontaan niet meer?

Met de trostgierst lijkt ons niet echt goed dat je valkje het weer uitspuugt. Maar het is alleen bij trostgierst?

Groetjes,
Peter

Ingrid

hoi angelique en peter,
coco wilde van de een op de andere dag niet meer geaaid worden, terwijl dat het eerste was wat ik bij hem mocht tijdens het tam maken...maarja verder is hij hartstikke lief

hij spuugt alleen trosgierst eruit verder niets,
heb het dus ook maar 1 keer gegeven..mischien is hij te gulzig geweest dat kan of niet?

groetjes ingrid

Annemiek

Hoi Ingrid

De parkiet van mijn zus spuugt ook vaak de trosgierst weer uit en ook de honingstokken. Hij lust het erg graag en is dus te gulzig zodat alles er weer uit komt. Steeds een beetje geven is de oplossing.
Mijn valk mag ik ook niet met mijn hand over z'n koppie aaien. Eerst wel, maar nadat ik hem een paar keer in mijn handen heb gepakt om hem in de kooi te doen wil hij alleen nog op mijn handen zitten. Aaien vindt ie nog wel geweldig, maar alleen met mijn neus en kin, dus doen we het nu vaak zo.

groetjes annemiek

maartje

hoihoi,
ik heb ook inderdaad hetzelfde meegemaakt. Mijn valkparkietje is ook heel erg tam en wil graag knuffelen, maar alleen met m'n gezicht (wang, neus, kin).
Dit komt ook omdat ik haar weleens in m'n handen genomen heb om haar weer in d'r kooitje te zetten.

Tip voor mensen die net een valkparkietje hebben: het schijnt dat wanneer je ze oppakt met een zakdoekje ze dan niet doorhebben dat ze door een hand worden opgepakt en ze daar dan ook geen hekel aan krijgen.
groetjes maartje

wendy

Mijn tamme valk laat zich alleen kroelen als ik mijn hoofd tegen haar hoofd aan leg. Dan kan ik wel mijn vingers gebruiken. Haal ik mijn hoofd weg dan vind ze het niets!

linda

koppie aaien vinden mijn valkjes het fijnste wat er is .als we zeggen piko of caro kopje krabben dan doen ze hun kopje al naar onder om te zeggen begin er maar aan  :D :D :D
onze pico wou het ook een tijdje wat minder maar hij zit nu in de rui en heeft een beetje last van jeuk denk ik , want als ik in zijn nekje kroel dan voel ik allemaal harde pennetjes.Dus nu mag ik weer naar hartelust kopje krabben en als we er even mee bezig zijn beginnen ze te gapen van genot , leuk om te zien hoor .En sinds dat we caro er bij hebben en hij ziet dat we bij caro bezig zijn dan doet hij zijn kopje ook al naar onder om te zeggen  "zeg, vergeet mij niet " he
groetjes linda en co

Paul

hoi,
ik heb zelf 4 valkparkieten waarvan ik er al eentje 11 jaar heb.
Dat is de meest tamme en die mag ik alleen op zijn koppie aaien, ergens anders wil ie dat niet.
Als ie in de rui is wil ie juist aangehaald worden want dan komt ie zeuren door zijn koppie tegen je aan te tikken.
Dan wil ie aangehaald worden.
Alleen als ie in de rui is moet je oppassen dat je niet tegen zijn veertjes in aait want die harde hulsjes om zijn veren doen hem dan pijn.
De andere 3 zijn ook wel tam maar willen ook liever niet aangehaald worden.
De ene vogel vind het wel fijn en de andere niet.
Misschien moet je hem wat lekkers geven elke keer als je hem aanhaald (trosgierst of iets anders wat ie lekker vind)
Valkparkieten zijn ook gevoelig voor zoiets en misschien kan je hem dan weer aanleren dat je op zijn koppie mag aaien.
Is het proberen waard.

Succes en groetjes,  paul