5 mei 2025, 08:01:57

Graag advies. Zo snel mogelijk..

Gestart door Quendi, 3 september 2006, 12:08:50

« vorige - volgende »

Quendi

Hoi iedereen,

Ik heb een koppel met 4 bevruchte eieren. Dit koppel is mijn bleekmasker man en albino pop, je begrijpt dat ik me niet alleen om de ouders zorgen maak, maar ook om de jongen. De jongen komen aankomende zaterdag uit.

Maar goed, het gaat dus om het albino popje. Ze is 2 jaar oud, was hardstikke gezond en mooi fors. Nu is ze ineens slap, sloom en houd haar veren bol. Ze loopt vliegt en broed soms heel even kort, maar het komt nu allemaal op de man neer. Ik heb ze gister ontwormd, en vandaag staat er ook nog ontwormspul met water voor ze. Want dit duurt 2 dagen.

Ik voer ze mineralen, kiezel, eivoer, vitamine af en toe en gewoon grof parkietenzaad.

Ze zitten in een aparte kweekhok.

Zo, alle mogelijke informatie die ik kan geven heb ik nu wel gegeven denk ik.

Ik heb ook een koppel die op onbevruchte eieren zit. Hun bevruchte eieren had ik een paar dagen geleden onder mijn bleekmasker koppel gedaan, omdat die koppel tot 2 maal toe doden jongen hadden op een leeftijd van 1 week ongeveer. Ik denk dat het aan dat koppel ligt, vandaar dat ik dus de eieren onder het bleekmasker koppel gelegt heb. Maar ze broeden nu nog op onbevruchte eieren, in de hoop dat ze nog bevruchte eieren zouden leggen.

Denken jullie dat het beter is als ik alle bevruchte eieren van het bleekmasker koppel onder het andere koppel moet leggen? Ookal hebben ze 2 keer doden jongen gehad, en nooit eerer een nest groot hebben gebracht?

Dat mijn albino dus rust kan krijgen?

Groetjes Sietske

Ps. beide koppels hebben op dezelfde data's hun eieren gelegt.

Quendi

En weten jullie wat ik zou kunnen doen aan de pop? Ze is nog niet mager, maar wordt het wel denk ik.

Ik heb wel astricycline in huis.

Riny

Hoy Sietske
Mag ik je vragen waarom je een wormkuur geeft als ze zitten te broeden.
Mij is altijd geleerd om dat buiten het broeseizoen te doen.
Je zou de eitjes kunnen overleggen naar het andere koppel , zou de pop weer opknappen kun je ze de eitjes weer terug geven.
Van medicijnen heb ik geen verstand.
Groetjes Riny :D

Mariska

Hoi Sietske,

Ik zou haar zowiezo water met flink wat druivensuiker geven om op kracht te komen.
Het kan ook geen kwaad om daar wat vitamines doorheen te doen.
Je zou haar ook een papvoeding kunnen geven als je denkt dat ze zelf niet voldoende eet.
Dat heeft Feld mij ook al vaker geadviseerd.

Persoonlijk zou ik het de man nog even alleen laten doen en kijken of ik de pop weer op krachten krijg.
Als de pop zo blijft de komende paar dagen zou ik de eitjes bij je andere koppel leggen.

Ik kan vanaf hier natuurlijk niet inschatten hoe erg het is, maar als jij denkt dit het echt foute boel is zou ik haar naar binnen halen als ze dat nog niet staat en rust gunnen.
Eventueel met warmtelamp.

Heel veel sterkte!

Liefs
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Quendi

Citaat van: Riny op  3 september 2006, 12:18:08
Hoy Sietske
Mag ik je vragen waarom je een wormkuur geeft als ze zitten te broeden.
Mij is altijd geleerd om dat buiten het broeseizoen te doen.
Je zou de eitjes kunnen overleggen naar het andere koppel , zou de pop weer opknappen kun je ze de eitjes weer terug geven.
Van medicijnen heb ik geen verstand.

Hoi Riny, dit mag je niet geven als ze eieren leggen, en jongen hebben dacht ik. Ze hebben nu nog geen jongen en het spul komt niet in de eitjes omdat ze ze al heeft gelegt. Dacht ik....

Ik zal inderdaat de eitjes overleggen.

Maar denk je dat mama nog de eitjes wel wil, als ik ze uit haar blok heb gehaald??? Voor misschien langere tijd (meerdere dagen dus)

Gr Sietske

Riny

Hoy Sietske
Ik zou haar dan de onbevruchtte eieren van dat andere koppel geven.
Zo veranderd er uiterlijk niets aan het nest, of het zou zo moeten zijn dat het aantal sterk verschilt.

Quendi

Citaat van: Mariska op  3 september 2006, 12:22:45
Hoi Sietske,

Ik zou haar zowiezo water met flink wat druivensuiker geven om op kracht te komen.
Het kan ook geen kwaad om daar wat vitamines doorheen te doen.
Je zou haar ook een papvoeding kunnen geven als je denkt dat ze zelf niet voldoende eet.
Dat heeft Feld mij ook al vaker geadviseerd.

Persoonlijk zou ik het de man nog even alleen laten doen en kijken of ik de pop weer op krachten krijg.
Als de pop zo blijft de komende paar dagen zou ik de eitjes bij je andere koppel leggen.

Ik kan vanaf hier natuurlijk niet inschatten hoe erg het is, maar als jij denkt dit het echt foute boel is zou ik haar naar binnen halen als ze dat nog niet staat en rust gunnen.
Eventueel met warmtelamp.

Heel veel sterkte!

Liefs
Maris!!

Hoi Mariska, ik zal druivensuiker in het water doen, dit heb ik nog liggen. Ik twijfel nu dus wat ik moet doen. Eieren nu overleggen naar het andere koppel, of aankijken? Ik denk dat ik toch de eitjes overleg, en dan onbevruchte eitjes bij het bleekmasker koppel doe. als de pop nu toch niet broed, verliest ze daar ook geen krachten op. Dan is in iedergeval het blok niet leeg, en blijft de man op eieren broeden. Mocht hij er mee kappen, omdat hij misschien toch een geelwang is, en stopt met broeden daardoor, dan heb ik in iedergeval wel de veiligheid dat het andere koppel de bevruchte eitjes bebroeden. En wie weet kan ik nog voor de geboortes de jongen weer vrijdag ofzo bij het oude koppel leggen, als mama inmiddels weer is opgeknapt.

Meer suggesties zijn welkom!

Quendi

Citaat van: Riny op  3 september 2006, 12:26:22
Hoy Sietske
Ik zou haar dan de onbevruchtte eieren van dat andere koppel geven.
Zo veranderd er uiterlijk niets aan het nest, of het zou zo moeten zijn dat het aantal sterk verschilt.

Ja, dat zal ik doen! Het andere koppel heeft 3 eieren, dus dat scheelt. Ook heb ik nog een onbevrucht eitjes ergens liggen. Dus dan houden ze er 4. 

Dank jullie wel! maar zoals ik eerder al zei, alle reacties zijn welkom.

Groetjes Sietske

Mariska

Hoi Sietske,

Ik zou het doen zoals je net zei.
Ze omwisselen.
Als je ze weghaalt en niks terug legt gaat ze er denk ik niet meer op als je ze terug plaatst van de week.
Dus dan is dit de beste optie voor moeder en eitjes ;)

Liefs
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Quendi

Dank je wel!

Alleen 1 probleem... Het koppel met de onveruchte eitjes, blijkt er toch een ei bevrucht van te zijn! Ze hadden 3 eitjes. Nu ze geruilt zijn voor de 4 bevruchte, hebben ze dus al 1 teveel. Als ik hun andere onverwachte bevruchte eitje er ook bij leg, hebben ze er 5. Dus 2 teveel. Is dit niet een te groot verschil?

Groetjes Sietske

Riny

Hoy Sietske
Ik zou het proberen.
ook ik heb wel eens eitjes overlegd en mijn koppel broedde gewoon door.
Veel succes Riny :D

Inger m

Citaat van: Riny op  3 september 2006, 13:09:26
Hoy Sietske
Ik zou het proberen.
ook ik heb wel eens eitjes overlegd en mijn koppel broedde gewoon door.
Veel succes Riny :D

Volgens mij kunnen valkparkieten niet zo goed tellen...

Nee, zelfs als je het aantal of zelfs de grootte van de eieren veranderd (groter dan bestaande ei) blijven ze doorbroeden (mits dit onder hen past).

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Quendi

HAhaha zou eens goed kunnen.

Het albino popje is vrij tam voor een wilde vogel. Je kunt haar eitjes onder haar vandaan halen zonder dat ze wegvliegt of pikt. En ik legde dus een week geleden 2 bevruchte eitjes naast haar neer, en meteen pakte ze die heel lief met haar snaveltje heel zachtjes en stopte ze onder haar lijfje  :D.

gr sietske