19 april 2024, 22:57:38

Grasparkieten kweken

Gestart door Mandy, 7 maart 2003, 19:24:17

« vorige - volgende »

Mandy

7 maart 2003, 19:24:17 Last Edit: 9 maart 2003, 16:43:46 by Mandy
Hallo allemaal, :)

Deze site gaat eigenlijk over valken, maar ik heb toch ff een vraagje over grasparkieten.
Dit is het 3e jaar dat ik er mee kweek. Ze zaten tijdens het broedseizoen gewoon in de voliére tussen de valken, maar vorig jaar heb ik helaas eerst moeten ervaren dat dat dus geen succes is.
Een grasparkiet had een valkenblok ingepikt met 4 jonkies nadat ik de hare na 3 nestjes (slechte overigens) had weg gehaald (3 is het maximum). Die 4 jonge valkjes werden afgeslacht... :o :'(

Dit jaar heb ik ze dus in aparte broedkooitjes gezet.

Dit was mijn laatste optie anders zou ik ze weg moeten doen en dat wil ik niet, alleen als het niet anders kan. Ik wil vnl. met valken verder gaan, maar deze grasparkieten wil ik houden zolang ze mogen leven.
Ze waren eerst wat van slag omdat ze die kooitjes natuurlijk niet gewend waren, maar nu na zo'n 3 weken is vandaag toch het eerste eitje gelegd (Tweety&Whoopy, middelste kooitje). :)
Bij grasparkieten is het zo dat de pop broedt en de man de pop eten geeft. Als de jongen uit zijn gevlogen (nestjes van 6-8 jongen is normaal) brengt de man ze verder groot en leren ze zelf te eten. Zoals op de foto wel te zien is zijn de kooitjes dus klein en als de man daar straks met 8 jongen zit...is wel erg druk.  :(
Nu dacht ik als ik voor de straks hopelijk 3 broedende grasparkietenkoppels, buiten voor 1-2 volwassen mannetjes zorg dan kunnen de uitgevlogen jongen naar de voliére en door hun wat bijgevoerd worden...?
Wie kan mij zeggen of dit wel of niet verstandig is...?
Of andere adviezen/tips? :-/
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

anna van essen

 :)Hallo,
Dan heb ik er gewoon geluk mee.
Want ik heb een grasparkieten en rosella's in een kooi.
Mijn grasparkieten broeden achter elkaar ik moet zelfs de
broedhokken weghalen.
Wel moet ik erbij toeveoegen dat ik pas een jaar hiermee bezig ben.
                                                groetjes anna

ingerm

Hoi,
Ik heb zelf grasparkieten en valkparkieten al jaren samen in de voliere en over het algemeen gaat dat goed samen. Je moet alleen zorgen voor ruim voldoende broedblokken zodat ze keuze hebben. Poppen die valkparkiejes of andere vogels uitmoorden kun je beter wegdoen. Helaas is het mij nu voor het eerst voorgevallen dat er problemen ontstaan doordat een pop de nestkast van de valken wilde hebben. Maar dit heb ik opgelost door de nestkast te verhangen.

Ik vind de kooien die je gebruikt eigenlijk veel te klein, zeker voor grasparkieten uit een voliere. Je zou ze ook met drie koppels in een erg ruime kooi/ voliere kunnen huisvesten.(of grotere kooien aanschaffen)

Het is zo dat de jongen worden gevoerd door de vader en soms ook de moeder als de andere jongen groter zijn. Het is niet per definitie zo dat mannetjesgrasparkieten alle jongen voeren, dus de optie om een aantal mannetjes in de voliere te plaatsen met jongen om ze daardoor te laten voeren lijkt me niet zo goed.

Ik verkoop de jonge grasparkieten al zo snel mogelijk na uitvliegen als ze zelfstandig kunnen eten (paar dagen) dus misschien is het niet nodig om ze eerst in de voliere te doen. Nestjes van grasparkieten bestaan meestal uit 4-5 jongen, 8 is wel uitzonderlijk veel (en geen aanrader voor de ouders).
Ik weet niet hoe je het inmiddels hebt opgelost, ben er wel benieuwd naar... groetjes Inger