14 mei 2025, 16:51:10

Rikki niest?

Gestart door astrid78, 31 augustus 2006, 08:55:30

« vorige - volgende »

astrid78

Ik moet alles nog leren. Ik heb Rikki sinds een week. Waar ik m gekocht heb zeiden ze dat hij 6 tot 8 weken was.
Nu is Rikki de laatste dagen een beetje stil en komt bijna niet van zijn plek en sinds gisteren niest hij ook een beetje.
Is hij dan verkouden en gaat dat net zoals bij ons met rust over?
Ook heb ik ergens gelezen dat het niet goed als hij op twee pootjes rust, dat doet Rikki dus ook ?

Groetjes as !

Riny

Hoy Astrid
Niet alle valkjes van die leeftijd kunnen al zelfstandig eten,
het lijk mij verstandig als jij Rikki een zou wegen.
Grote kans dat ze niet genoeg zelf eet en daardoor wat slapjes is.
Het beste wat je kunt doen is haar iedere dag even op de weegschaal zetten, en eventueel bij gaan voeren.
Kun je mij het gewicht van Rikki even doorgeven?
Groetjes Riny :D

Ivy

Hoi!
Ook kun je voor de zekerheid checken of Rikki niet op de tocht staat. Dit kan je makkelijk doen door een theelichtje op zijn kooi plaatsen en als het lichtje flikkert, dan is er dus tocht.
In dat geval moet je de kooi gelijk verplaatsen.
Als hij verkouden is, dan kan je het beste een goede dierenarts raadplegen. Komt er ook vocht uit als hij niest?
Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

astrid78

Ik weet de eerste dag dat we m kregen moest ie natuurlijk nog wennen. Daarna heb ik m wel iedere zien eten, ook gisteren nog. Maar ik ga m vanavond in ieder geval wegen en dan hoor je dat nog van mij.
Maak me alleen nog druk dat ie op twee pootjes slaapt de laatste dagen. Of is dat niet nodig ?

In ieder geval bedankt, moet nog zoveel leren en het zat me niet lekker.

astrid78

nee ik zie geen vocht. En voor de rest ziet ie er ook goed uit... hij maakt zijn eigen niet bol, maat zit gewoon op zijn stokkie. en slaapt veel.

Riny

Hoy Astrid
Weeg hem nu eens ,als hij te licht is dan moet je direct ingrijpen.
Vaak wordt eten verwisseld met het spelen met voer.
Vind je ook lege hulsjes in het zaadbakje?

astrid78

Nou ik moet zeggen, eten doet hij heel goed. Maar ik ga hem zeker wegen vandaag. Wat is het gemiddelde gewicht van een valkje op deze jonge leeftijd?

Riny

Hoy Astrid
Het gemiddelde gewicht moet toch wel tussen de 80 en 90 gram liggen op die leeftijd.

astrid78

Ik vraag me alleen af hoe ik het moet gaan doen... hij is nog best bang, en is natuurlijk nog aan het wennen, maar ik ga het proberen.
En als Rikki ziek is, is dat dan ook de reden dat hij op twee pootjes slaapt?

p.s. wil nog wel effe zeggen dat ik het hele leuke en lieve beestjes vind... Rikki is een toppertje.

En bedankt voor de adviezen.

Riny

Hoy Astrid
Als Rikki nog niet handtam is , dan wordt het inderdaad heel erg moeilijk om hem te wegen.
Heb je er opgelet dat er lege hulsjes in het voerbakje liggen?
Biedt hem ook trosgierst aan , dat eten ze vaak het eerst, ook als ze ziek zijn.
Jij zegt dat die veel op 2 pootjes zit, kruipt die dan op een stok ,of zit hij op de bodem van de kooi?
Jonge valkjes zitten vaak op de bodem van de kooi en zoeken daar ook vaak naar eten.
Plaats ook maar eten op de bodem van de kooi.
En welke bodembedekking gebruik jij?
Wat een vragen allemaal he, maar ik probeer jou zo goed mogelijk te helpen.

astrid78

Ik ben juist hartstikke blij dat jullie mij helpen, jullie weten stukken meer dan ik. Ik moet het namelijk allemaal nog leren.

En ik moet zeker kijken of er lege hulsjes liggen, want ik heb inderdaad aangnomen dat ie at en niet bij nagedacht dat het spelen kon zijn.

Ik heb ook trosgierst in zijn bakje gedaan en dat gooit ie zelf op de grond, maar hij eet er wel af en toe van. Dus dat ga ik ook in de gaten houden.

En hij zit niet op de grond, maar gewoon op zijn stok en dan op 1 plek. En dan heeft ie veel zijn oogjes dicht, maar wel op twee pootjes.

Ik heb als bodembedekking houtsnipper, en daarbij twee soorten korrels gekregen waarvan ik een beetje over de houtsnipper moet strooien, dat zou hij er dan uit pikken.
Ook heb ik een zakje extra eivoer erbij gekregen om dat door zijn voer te mengen.

Little Cockatoo

hoi. Ik heb twee valkparkieten van 6 en 4 maanden oud. Bijden slapen ze nog wel eens op twee poten. Dit is dus echt niet vreemd als ze nog zo jong zijn. Hou zijn poep goed in de gaten en zijn veren.
Ik hou mijn pop momenteel ook goed in de gaten omdat ik haar ook te rustig vind.
Succes met het evalueren van haar gedrag.
Gr. Hanneke

Vogels: Vido, Chico en rosé kaketoe Yinka

astrid78

in ieder geval bedankt.

Ik hoop dat RINY mijn laatste berichtje ook nog leest. Ik ben wel benieuwd wat zij zegt van mijn laatste omschrijving/uitleg nav het gedrag van Rikki ::).

Riny

Hoy Astrid
Houtsnippers zijn een prima bodembedekking.
Toch gebruik ik voor de kleintjes die ik tam ,en zelfstandig maak, altijd schelpenzand.
Daar strooi ik iedere dag wat zaadjes en eivoer over heen.
Naar mijn mening kunnen ze daar beter voer vinden.
Die kleintjes gaan niet echt op zoek ,maar moeten er soms bijna, de nek over breken zeg ik wel eens.
Tussen houtsnippers zien ze het ook bijna niet liggen.
Ook raad ik je aan om zaadjes te kopen voor grasparkieten, die zijn kleiner en zachter, voor een valkje wat net zelfstandig eet.
Dat je kleintje nog vaak slaapt komt ook ,omdat het nog een baby is, die slapen ook niet altijd op 1 pootje.
Op schelpenzand kun je trouwens ook beter zijn ontlasting in de gaten houden.
Als die heel erg donkerbruin/zwart van kleur wordt moet je snel aan de bel trekken.

astrid78

Wat ik tot nu toe heb gezien is dat zijn ontlasting een beetje gelig/lichtbruin is. Is dat goed?

Nou ik hoop dat het ge'nies' snel overgaat, en ik ga zeker al jullie raad opvolgen. Jullie hebben mij toch een beetje gerust kunnen stellen. Ik laat jullie in ieder geval weten hoe het allemaal vordert.

Misschien vervelend, maar nog 1 vraag: Wel een doek over de kooi s' avonds of niet ?