10 mei 2025, 05:49:56

Gestoorde Valken

Gestart door Toine, 29 augustus 2006, 01:38:28

« vorige - volgende »

Toine

Hallo allemaal,

Ik heb sinds mei '06 4 Valkparkieten (2 mannen en 2 vrouwen, ze zijn van 2004). Ze zitten in een ruime voliere samen met twee Swiften, 2 Kakariki's, 2 Bourkes en enkele Grasparkietjes. Het gaat allemaal heel goed ze zijn niet agressief.
Alleen de 4 Valken zijn zo ontzettend schuw!! Als ik bij de voliere ben komen alle vogels uit hun nachthok behalve de 4 Valken, die komen pas als ik een paar meter verderop gaan staan. Als ik dichterbij kom vluchten ze weer snel naar binnen.
Als ik de voliere binnenkom is het helemaal feest, dan vliegen ze als gekken overal tegenaan, ook tegen de andere parkieten en beginnen ze keihard te schreeuwen, ze rammen gewoon tegen de muren aan en vallen op de grond enzo. Ik vind het maar sneu, zeker omdat nu ook de andere parkieten er behoorlijk nerveus van worden.
Ik snap echt niet waarom ze zo wild zijn, ik weet wel dat Valken wat nerveus kunnen zijn, maar dit is wel heel irritant! Ook zie ik niet veel van broeden terecht komen volgend jaar..
Ook dit jaar hebben de Valkparkieten helemaal niet gebroed, ze zitten er nu vanaf mei in en zijn al twee jaar oud. Niet dat ik ongeduldig ben ofzo, maar ik had wel wat koppelvorming verwacht maar zelfs dat zie ik niet? Ze zitten altijd maar wat met z'n vieren, maar kroelen of elkaar voeren doen ze niet. Ook de nestblokken laten ze onaangeroerd. Zelfs niet even een kijkje nemen  :-\
Ik vind het erg jammer! Ik had me zo verheugd op de Valkparkieten. Ik heb inmiddels twee handtamme Valkparkieten in de woonkamer en die zijn echt geweldig! Waren mijn andere Valkjes ook maar zo rustig.. ook vooral voor de andere vogels zou ik het fijner vinden..
Iemand een idee wat er precies met mijn Valken aan de hand is..

Riny

Hoy Toine
Zou het er niet aan kunnen liggen dat de andere vogelsoorten  dominant zijn t.o.v. de valken?
Ik heb sterk het vermoeden als je valkjes onder soortgenoten zaten, dat ze zich anders zouden gedragen.
Groetjes Riny :D

*Yvon

Hoi

Komen de valkjes uit een andere voliere met meerdre vogels?
Misschien is het een idee,om ze voor een poos apart te zetten en ze aan je te laten wennen.
Als ze eenmaal gewend zijn aan je,kun je ze weer terug zetten.

groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Toine

Ze hebben, voordat ze in de voliere kwamen, eerst een maand in ruime kooien binnenshuis gezeten, hier zaten geen andere vogels bij. Toen waren ze ook al zo schuw.
Bij de vorige eigenaar zaten ze ook samen met Grasparkieten en Zebravinken.
Ik heb bewust voor zo rustig mogelijke mede-bewoners gekozen. Swiften en Bourke's parkieten zijn sowieso extreem rustig. De Kakariki's zijn wel actieve dieren maar negeren de Valkparkieten volledig. De Grasparkieten zijn ook wel druktemakertjes maar die zaten bij de vorige eigenaar ook al samen. Ze laten elkaar allemaal met rust en ik zie dat geen enkele vogel dominant is over een ander. Als ik ze vanuit huis door het raam observeer, zodat ze mij niet kunnen zien, zijn ze gewoon erg rustig en doen hun dagelijkse bezigheden.
Ik heb de Kakariki's bij een liefhebbers gekocht die ze samen had zitten met zo'n 40 Grasparkieten en 6 Valkparkieten. Hier waren de Valkparkieten heel erg rustig en kweekten ook gewoon, evenals de Kakariki's en de Grasparkieten.
Dit is ongeveer dezelfde combinatie als ik nu heb, alleen ik heb maar 5 Grasparkieten.
De Bourke's zijn absoluut geen stoorzenders, die zitten de hele dag te slapen en de Swiften doen ook hun eigen ding, en die zitten er nog maar twee weken bij, en ik merk geen verschil in de situatie.

Inger m

Hoi,
Mogelijk heb je gewoon valkparkieten met een erg schuw karakter. Je mede bewoners zijn inderdaad opzich vrij rustig. Ik heb ook kakariki's bij valkparkieten gehad, maar die lieten elkaar volledig met rust. Erg vervelend dat ze zo schuw zijn.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.