28 maart 2024, 22:27:39

???

Gestart door Lara_Kroon, 24 juli 2003, 22:07:36

« vorige - volgende »

Lara_Kroon

Hoi, Ik heb problemen met de voeding van mijn valkparkietje. Ik weet niet wanneer dat ik wat moet geven aan hem. Teveel van iets is nooit goed voor een vogel zegt men, hiermee deze vraag. Wat mijn valkparkietje (Lutino,4 maanden) te eten krijgt zijn deze:
- Seppa
- Trostgierst
- Hard gekookte ei
- Vitamine staafje
- Zaadjes met pitten
- Water
- Sla, Komkommer
- Kiwi, Sinaasappel
- Kiezel voor de maag
- Zaadjes (rui)
Kunnen julie mij a.u.b helpen bij deze, wanneer en in welke hoeveelheid ik het moet gebruiken? Of zijn er bepaalde dingen die ik juist niet of wel moet geven?
                                                    Alvast Bedankt.

Karin

24 juli 2003, 23:12:18 #1 Last Edit: 24 juli 2003, 23:13:53 by kazoo
Hoi Lara :

Seppa -> altijd in de kooi
- Trostgierst  --> 1 á 2 keer per week
- Hard gekookte ei --> mag iedere dag een beetje
- Vitamine staafje --> als het zo een met honing is niet te vaak, zitten veel calloriën in. Hou het als verwenning ongeveer om de week.
- Zaadjes met pitten --> altijd valkparkietenzaad in de kooi hebben staan, zoek een soort zonder te veel zonnebloempitten. Dagelijks zaadvelletjes weg halen of helemaal verversen.
- Water --> iedere dag verversen
- Sla, Komkommer ,Kiwi, Sinaasappel --> mag iedere dag een klein beetje.
- Kiezel voor de maag --> bakje in kooi hangen
- Zaadjes (rui) --> tijdens de rui

Verder is een vitaminen- / mineralenblok een goed idee en een bakje eikrachtvoer, zijn ze dol op. En regelmatig wilgentakjes of fruitboomtakjes. Verder geloof ik niet dat ik iets bij je mis.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Stijn dc

hello

zoals het hier staaat beschreven is het perfect!!
alleen opletten, dat je geen takken gebruikt die naast een drukke weg staan, in verband met de uitlaatgassen en zo!!
ook neit te VEEL sla geven, het mag wel, maar met mate, net zoals met alcohol ;D

SDC:D

Lara Kroon

Ik dank jullie allemaal voor zo een snelle reactie.

Sanna

Ik zag in het berichtje van Kazoo ook sinaasappel staan. Ik het op diverse plaatsen gelezen (sorry, weet niet meer waar, kan in boekjes of op internet zijn geweest) dat je valkjes NOOIT sinaasappel mag geven. Hier zou nl. kleine hoeveelheden strychnine inzitten wat zich in de krop gaat ophopen en waaraan het valkje dus uiteindelijk sterft. Mandarijnen hadden hier geen last van. Over kiwi hoor ik ook hier en daar gemengde berichten.

Groetjes, Sanna