9 mei 2025, 10:33:54

Is mijn Harry ziek?

Gestart door Femke, 20 augustus 2006, 00:46:45

« vorige - volgende »

Femke

Ik heb mijn valkje Harry al jaren. Ze is ruim 5.5 jaar oud. Ik hield haar altijd samen met een gewone parkiet. Toen deze parkiet kwam te overlijden is Harry gaan broeden. Ze legde heel veel eitjes, 8 stuks in 6 weken tijd. Ik liet de eitjes liggen, zij kwam er niet van af. Op een gegeven moment zat ze op vijf eitjes tegelijk te broeden. Ik maakte me zorgen om haar en besloot daarom om er een tweede valkparkiet bij te nemen.

De keus viel in de winkel al snel op Macho. Een prachtig mannetje. Mijn plan leek meteen succesvol want, al zaten ze in aparte kooien, Harry had voor haar eitjes helemaal geen interesse meer.

Het los vliegen was voor Macho nog even wennen, maar al snel vlogen ze er samen vrolijk op los. Vaak zitten ze dichtbij elkaar boven op mijn boxen.

Nu is het probleem dat Harry er werkelijk niet uit ziet. Het begon met wat veren op zijn borst die niet mooi zaten. Dat verspreidde zich naar zijn hele borst en zelfs tot op zijn rug. Ze wast zichzelf wel en plukt ook gewoon aan haar veertjes. Het heeft alleen helemaal geen zin. Ze eet wel goed, en vliegt ook nog wel veel. Ik heb alleen het idee dat ze wel sneller kortademig is en soms maakt ze een wat slome indruk.

Ik maak me gewoon veel zorgen om haar want het is echt zo'n lief beestje. Het is dus begonnen toen Macho erbij kwam.
Ik heb al gecontroleerd of ze geen last heeft van mijt dmv witte vellen in haar kooi. Die heb ik met een vergrootglas bestudeerd, maar ik kon er niets op vinden.

Heeft iemand enig idee wat er met haar aan de hand kan zijn?

Riny

Hoy Femke
Ik heb geen enkel idee wat er aan de hand kan zijn.
Als ik in je schoenen stond consulteerde ik een vogelarts.
Met een simpele test weten die vaak al wat er aan de hand is.
Als je op onderstaande link klikt zie je er hopelijk ook een bij jou in de buurt.
http://www.valkparkiet.com/nl/files/dierenarts.htm
Veel succes
Groetjes Riny :D

Anja

Hoi Femke,

Ook ik geef je het advies een vogelarts te raadplegen. Bij twijfel altijd doen. Je kan beter voor niets naar een vogelarts gaan dan te laat.

Groetjes Anja

bobbie

Hoi,

Ik zou zeker ook naar een vogelarts gaan.

Het kan best dat Macho een ziekte bij zich draagt waar hij zelf geen last van heeft maar Harry heeft besmet. Het hoeft niet maar het kan wel, zeker niet ondenkbaar. Vooral ook omdat je aangeeft dat het is sinds Harry er is.

Of ze is uitgeput van alle eitjes leggen, maar ja, 8 moet kunnen.

Dus: vogelarts.

Succes. Horen we nog hoe wat de vogelarts heeft gezegd?

Doei, een knuffel voor allebei je valkjes.

Nel :)

Femke

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb jullie advies opgevolgd en ben met Harry naar een vogelarts gegaan die op deze site wordt aangeraden.

De arts denkt aan stress, miss met een beetje angst voor Macho (al heb ik dat idee zelf niet echt) Daardoor is ze gaan plukken. Met het gevolg dat de nieuwe veertjes jeuken en een vicieuze cirkel is geboren.

Ze heeft nu een anti pluk spray gekregen waarmee ik haar moet gaan bespuiten en een soort kalmeringsdruppels.

Verder houd ik ze allebei apart in een gesloten kooi (normaal vliegen mijn valkjes altijd los), zodat Harry hopelijk iets meer rust krijgt totdat haar veren weer volledig zijn aangegroeid.

Heel erg bedankt voor jullie hulp!!

groetjes, Femke