4 mei 2025, 16:38:02

Bijtgraag valkje

Gestart door eveline65, 14 september 2006, 09:08:17

« vorige - volgende »

eveline65

Hoi,

We hebben sinds een paar maanden ons eerste valkje. We hebben hem gekocht van een hele goede kweker hier uit de buurt. Hij is nu ongeveer 4 maanden oud en is helemaal tam. Al 1 dag nadat we hem in huis hadden mochten we hem uit zijn kooi halen en kwam hij rustig op onze hand zitten. Toen we hem kochten opteerden we er ook voor om zijn vleugel niet te laten knippen zodat hij de vrijheid had om in onze woonkamer rond te vliegen. Dit verloopt best, op 1 ding na: onze valk is nogal bijtgraag en heeft een voorkeur voor onze kamerplanten. Het bizarre is dat hij vrijwel geen groenvoer eet dat ik hem geef als hij in zijn kooi zit. Het enige groen dat hij graag heeft is vogelmoer dat ik als het voorradig is, uit mijn tuin haal. Heb ook al verschillende groenten en fruit geprobeerd maar dat laat hij ongemoeid.

We staan nu op het punt om toch maar te beslissen om zijn vleugel te laten knippen maar graag doen we dit niet. Vandaar mijn vraag aan jullie of jullie me kunnen helpen. Is er een manier om dit gedrag af te leren of denken jullie ook dat het beter is om zijn vleugel te laten knippen?

Graag jullie mening.

Groetjes,

Eveline

bobbie

Hoi Eveline,

Ik kan me heel goed voorstellen dat je twijfelt om de vleugels te laten kortwieken .Bovendien los je het "plantenknabbelen" dan maar voor een halfjaar op, want dan zijn de vleugelveren weer aangegroeid.

Zelf heb ik geen planten die giftig zijn in huis. Ik vind het kiezen of kabelen, het één of het ander.

Succes met je beslissing.

Groetjes, nel :)

Riny

Hoy Eveline
Ook al is je valkje gekortwiekt dan is het ongewenste gedrag nog niet voorbij.
Ik maak vaak valkjes tam op aanvraag.
Ze mogen bij mij dan het grootste gedeelte van de dag vrij rondvliegen.
Maar zo klein als ze zijn weten ze heel erg goed dat ze niet aan mijn orchideeen mogen komen.
Dat bereik je alleen maar ,door ze iedere keer met veel geduld er vandaan te halen, en ze ergens anders neer te zetten.
Ik heb altijd een plekje voor ze met plantjes waar ze wel aan mogen komen.
Daar heb ik dan bieslook en peterselie en basilicum voor ze staan.
Groetjes Riny :D

Ivy

Hoi Eveline.
Ik zou de vogel niet kortwieken zolang hij alleen je planten bewerkt en niet jouw vingers :D. Wat ik hier doe - ik heb ook planten waar ze niet aan mogen komen, maar die staan dus op plekken waar mijn vogels niet komen zitten. Op de plekken waar ze graag zitten plaats ik dan planten waar ze wel aan mogen knabbelen, zoals kattengras, parapluplant of verschillende kruiden. Als ze dan toch bij een van de planten komen die ze niet mogen hebben, haal ik ze dan gelijk weg.

Je zegt ook steeds een vleugel knippen - bedoel je echt 1? De beste manier om valkje te (laten) knippen is op beide vleugels, niet eentje. Maar in jouw geval zou ik toch eerst proberen om hem te stimuleren om niet aan de planten te knabbelen die hij niet mag door hem iets te geven wat hij wel mag slopen.

Veel succes!
Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

eveline65

Hoi Allemaal,
Bedankt voor jullie reactie  :). Het is inderdaad geen simpele beslissing omdat Freddy er duidelijk van geniet als hij kan rondvliegen. Aan de andere kant weet ik niet zeker of de planten die ik in huis heb giftig zijn of niet. Van enkele weet ik de naam van andere dan weer niet: wat we hebben zijn enkele vetplantjes en cactussen (soorten onbekend), een Areca Chrysalidocarpus Lutescens (in de winkel werd het een Areca Palm genoemd) en dan verder een Papyrusplant en dan zijn topfavoriet, een hangplant met hartvormige bladeren, waar ik de naam niet van ken....

Jullie voorstel om hem zijn eigen plantenhoekje te geven, lijkt me dan een heel goed voorstel en hem systematisch weghalen bij de planten dat doe ik al. Alleen is hij nogal vasthoudend, als ik hem weghaal zit hij twee minuten later er terug aan. Ik zal dus eens een plantenbakje voor hem gaan halen :).

Groetjes,

Eveline

Riny

Hoy Eveline
De aanhouder wint!
Veel succes Riny :D

Ivy

Hoi.
Als je er moe van wordt om hem steeds weg te halen, zou je de planten waar hij de meest aan zit ook tijdelijk in een andere kamer kunnen plaatsen... Als hij dan leert wat hij wel mag, dan zou je ze terug kunnen zetten en kijken of hij dan wel afblijft.
Veel succes met het plantenhoek maken! :D

PS Ik heb papyrusplant gegoogled, en die is familie van parapluplant... ik weet niet welke variant je nou hebt, maar de parapluplant is dus niet giftig (het ziet er zo uit)

en het wordt hier met plezier gesloopt ;D
Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

eveline65

Hoi Ivana,

Het is hetzelfde plantje hoor :). Alleen wist ik niet dat het ook parapluplantje genoemd werd, maar je ziet het wel duidelijk waarom het zo genoemd wordt, het zijn net kleine parapluutjes :D.

Bedankt nogmaals :)

Eveline

bobbie

Hihi, kan ik ook wel eens doen, een eigen plantenhoekje. :D

Slimmerds, heb ik weer wat geleerd.

Doei, Nel 8)