24 april 2024, 08:07:44

's avonds sneller blazen???

Gestart door ahb, 27 augustus 2006, 21:23:34

« vorige - volgende »

ahb

Ik heb sinds een maand een lutino valkparkiet.
Hij begint een beetje tam te worden. Hij eet trosgierst uit mijn hand, hij gaat op mijn hand zitten in de kooi en ook zonder trosgierst gaat hij af en toe al op mijn hand zitten.

Dit alles is overdag zolang het nog licht is buiten.

Nu is het zo, dat ik 's avonds vanaf de schemering, vanaf dat ik de lampen in mijn huis aan heb gedaan, ik niks meer met mijn valk kan beginnen.
Hij begint gelijk te blazen en ik mag niet meer met mijn hand in de kooi.

Is dit normaal gedrag???

Riny

Hoy Ahd
Een Lutino ziet slecht in het donker, misschien dat zijn gedrag daar mee te maken heeft.
Groetjes Riny :D

ahb

Oh ja, dat zou kunnen. Nou is het niet heel donker, maar het is wel sfeerverlichting.
Ik zou het wel jammer vinden als het straks in het najaar/winter zo is als ik vanaf 17:00 al niks meer met hem kan. Misschien moet ik een fellere lamp eens uitproberen, kijken of het scheelt...

Riny

Hoy ahd
Volgens mij is het een combinatie van 2 dingen.
Dat je valkje nog niet tam is en daardoor niet helemaal op zijn gemak,en het licht.
Ik adviseer je om goed met hem aan het werk te gaan om hem tam te krijgen.
En tot die tijd misschien een lichtje in de buurt van zijn kooi.
Ik gebruik bij mijn Lutino's 's nachts een nachtlampje met een sensor erin.
Groetjes Riny :D

ManjaV

Hoi ahb,

Mijn valkjes zijn 's avonds ook wat chagerijniger van aard.
Omdat ze dan half dommelen, schrikken ze volgens mij eerder als je bij de kooi komt (mijn ervaring). Ik praat dan even tegen ze en dan zien ze ook wel weer dat ik het ben ;D En dan doen ze weer lief :D
Ik heb dat ook wel bij anderen gezien, volgens mij is het redelijk normaal dat ze 's avonds wat prikkelbaarder zijn.

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

ahb

Bij mijn vogel sloeg het gedrag gisteravond en vanavond weer direct om op het moment dat het donker werd. Ik had wel gewone huiskamerverlichting gelijk aan gedaan.
Ik laat s nachts een lampje branden.
Ik denk ook dat het een combi is met dat hij nog niet helemaal tam is. Ik denk dat ik hem voorlopig dan 's avonds maar een beetje met rust moet laten. Ik ben iedere dag druk met hem op de momenten dat ik thuis ben en sinds ik hem uit mijn kamervolliere heb gehaald en in een kleinere kooi heb gezet gaat het met de dag vooruit. De eerste maand ging het echt nog langzaam, had hij teveel mogelijkheden om weg te vliegen zodat ik niet bij hem kon.

Ann

Mijn ervaring:
Mijn valkparkiet Tweety is 8 jaar en heel tam, ze zit steeds bij mij en ik mag kopje krabben en al. Maar als ze 's avonds (rond 9 uur) op stok zit en ook al brand het licht en al, blaast zij ook.
Ik denk dat een valkje (mijn alleen?, geen idee) 's avonds graag met rust wil gelaten worden, omdat ze, vanuit natuurlijk gedrag, wil slapen als het donker wordt.


The sincerest form of flattery is to be pooped on by a Cockatiel

Centje bijverdienen?
http://gpt-ptc.goedbegin.nl

mickeledoki

hee hooikes ,
mijn valkje heeft het ook ,al wordt he wel steeds minder maar als het laat is en  ik loop voorbij de kooi begint ze te blazen ....
grtz mickeledoki

kataboe

hmz, is het bij dan alleen zo dat de mijne rustiger is? 's avonds is ze rustig en wil ze liever kroelen dan overdag. mja, misschien is zij dan een uitzondering.

sigcorp

vogels hebben een slaap periode nodig van 10 uur of meer, als zij dit niet krijgen kunnen zij aggressiever worden of chagerijnig, je kan ze in een andere kamer zetten waar het donker is en weinig geluid, anders moet je een doek of een grote handoek over de kooi doen, vogels  zien in de avond slechter omdat ze gewend zijn aan natuurlijk licht dus in de avond rond 9 a 10 uur niet proberen een valkje uit zijn kooi halen, dit kan ze snel minder tam maken,

groet erik ;D

Itchy

misschien kan een "bedtijd" invoeren helpen. mijn valkje gaat altijd om 9 uur in haar kooi en dan laat ik haar met rust. klinkt misschien een beetje apart. maar ze hebben het echt nodig. mijn valk gaat gelijk rusten.

elske

Hoi

Ik heb nu twee maanden een valkje en hij is echt erg tam. Maar 's avonds blaast hij ook, hij wil echt gerust gelaten worden dan.

groetjes elske

Bello

Bello halen wij na half 9 s'avonds niet meer uit de kooi want dan wilt hij slapen en dan heeft hij een humeur als je hem wakker maakt.

Onze vorige valkparkiet was bijna 21 jaar en die ging al slapen om 5 uur s'avonds.

Bazinnetje van Bello
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel