6 mei 2025, 17:19:03

gewond valkje

Gestart door heidi, 25 augustus 2006, 21:27:38

« vorige - volgende »

heidi

ons valkparkietje (12 dagen oud) is ernstig verwond door de moeder,hij werd reeds 3 dagen bijgevoed in de nestblok,kunnen hem niet terug plaatsen want het wordt direct aangevallen door de moeder,zit nu binnen onder een warmtelamp,weegt 44gram,wat nu?

Lucky Charlie

Hoi,

Ik heb met dat de moeder haar jong aanvalt geen ervaring, maar als het echt erg is zou ik het jong zelf niet terug zetten. Als je ervaring hebt met handopfok zou je dit kunnen doen. Onder deze link kun je zelen hoe vaak je bij welke leeftijd moet voeren enz.

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19650.0.html

Ik zou voor je dit beslist nog wel eerst kijken naar de menig van mensen hier die er wel heel veel ervaring mee hebben. maar je jong kan ook weer niet te lang zonder voeding, hij is nog heel jong. heb je niet een ander koppel waar je hem onder kunt leggen?
Succes ermee.

groetjes Lutske

Mijn liefies!!!

Elmo
Flupke
Bonnie
Lora

heidi

neen want het ander koppel heeft nog geen jongen gehad

Lucky Charlie

oei dan zit je met een probleem, hoe lang zit je jong nu al zonder voeding? Heb je papvoeding in huis? Je moet namelijk begrijpen dat het vogeltje echt niet lang zonder voedsel kan. Heeft hij ook geen broertjes of zusjes?

Groetjes Lutske,
ps, zijn er niet meer mensen hier die Heidi kunnen helpen?

Mijn liefies!!!

Elmo
Flupke
Bonnie
Lora

heidi

had broertjes maar zijn allemaal dood,heb orlux voeding in huis is normaal voor grasparkieten ,hebben hem al gevoed, heeft ongever 4ml op krop is dik ,bloeding aan vleugels is gestopt

Lucky Charlie

Het is in ieder geval mooi dat hij wat binnengekregen heeft. Hou je hem nu binnen aan de handopfok? Als je hem morgen weer voed moet je er wel om denken dat het krop goed leeg is. Dit moet je altijd goed controleren voor je hem weer voerd.Anders kan je valkje kropverzuring krijgen. Heb je het schema waarvan ik de link gaf ook gelezen? Hier staan ook tijden in, en je moet het valkje ook echt op vaste tijden geven. ook dit is belangrijk. Veel sterkte en succes. Ik zal dit topic zeker nog volgen, maar ik ga  nu op bed. volgens mij heb ik dit hier vanavond al eerder gezegd ::) ;). Sterkte en succes in ieder geval. en ik hoop dat je nog meer reakties krijgt waar je ook nog wat aan hebt.

Groetjes Lutske

Mijn liefies!!!

Elmo
Flupke
Bonnie
Lora

heidi

houden hem binnen en zullen ons best doen,bedankt voor de hulp

marilyn

hoikes heidi

tijdens de nacht voed je je kleintjes best minder snel dus minimum 6 uur tussen de maaltijden (ook als ze nog heel erg klein zijn) dan geef je het kropje de kans om 1 maal in de 24 uur volledig leeg te geraken zo heb je ook minder kans op kropverzuring  ;) de tijden tussen de maaltijden veranderen naar gelang het kleintje ouder wordt dus wel de tabel in de gaten houden hé  ;) de hoeveelheid voeding die je kleintje mag geven per maaltijd hangt af van zijn gewicht (ik dacht 10 % van zijn lichaamsgewicht mag je geven maar zou eff zelf op de tabel moeten kijken want ik weet het ook niet juist van buiten ::) ) dus best wegen voor de maaltijd en om zeker te zijn hoeveel het kleintje heeft binnen gekregen kan je het best ook eens wegen na de maaltijd  ;) je kleintje zijn gewicht is de beste controle die je hebt dus volgens mij heel erg belangrijk .
jammer dat de moeder zo hard is voor het kleintje maar ja dat is de natuur en die kan je niet veranderen  :-\ het enige wat jij kan doen is voor je kleintje je best doen en dat doe je nu al door zoveel mogelijk informatie te vragen  ;)

groetjes marilyn

Riny

25 augustus 2006, 22:21:46 #8 Last Edit: 25 augustus 2006, 23:02:11 by Riny
Hoy Heidi
Een valkje van 12 dagen oud heeft geen nachtvoeding meer nodig.
Ik geef op die leeftijd meestal de laatste voeding om een uur of 10.
Dan gebruik je de nacht om het kropje goed te laten legen.
S'Morgens voor de eerste voeding goed wegen en dan 10% van het lichaaamsgewicht aan pap geven.
Als je verder nog vragen hebt kun je die het beste bij handopfok stellen.
Groetjes Riny :D

Lin

ik zal je wel even verplaatsen naar handopfok.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)