26 april 2024, 00:24:10

complete voeding???

Gestart door Kirstin, 18 augustus 2006, 14:34:05

« vorige - volgende »

Kirstin

hallo allemaal, sinds gisteren heb ik een valkje, mijn eerste dus helaas heb ik nog niet veel ervaring ermee. De verkoper in de dierenzaak heeft mij een zak voer verkocht (Bird-I Ultiem, volledig voer voor grote (valk)parkieten). Nu staat er op de verpakking dat er alles in zit (granen, zaden, groenten, vruchten, eieren, bakkerij producten, vitaminen, mineralen en druivensuiker) Is dit nu echt alles wat ik nodig heb voor mijn valkje?? Heb ik toch nog sepia en eivoer nodig? Ik lees dat toch veel mensen dit nog los erbij doen. Ook ben ik ander volledig voer tegen gekomen: prestige premium, australian parakeet. heeft iemand ervaring met dit voer? moet hier nog iets bij?

Mijn complimenten aan jullie voor deze leuke site!

Kirstin

Gerda

18 augustus 2006, 14:58:20 #1 Last Edit: 18 augustus 2006, 15:19:08 by Gerda

Hoi Kirstin,

Bird-I Ultiem ken ik niet uit eigen ervaring, maar volgens mij is dat erg duur voer!!

Prestige premium voor australische parkiet (is ontwikkeld samen met een vogel park op Tenerife) bevat veel zonnebloempitten. Ik heb het zelf gebruikt, het ruikt lekker!! Maar ja, die zonnebloempitten er steeds uit vissen werd me te gortig.

Op dit moment gebruik ik Teurlings 228 en versele laga premium afrikaanse parkiet. Volgens de vertegenwoordiger was het zaadmengsel niet echt verschillend met die van australische parkiet, maar er zitten geen zonnebloempitten in.

Een valkje dat binnen zit hoeft geen zonnebloempitten. Ze zijn veel te vet!! Af en toe eentje als beloning kan wel.

Ik geef altijd grit (zonder roodsteen en houtskool), maagkiezel, sepia, groente, kruiden en eivoer naast het zaadmengsel. En af en toe krijgen ze een stukje brood, een klein stukje cornflakes of wat gekookte rijst. En natuurlijk eens in de zoveel dagen, of als troost of beloning trosgierst!!

Veel plezier met je valkje!!!
Groetjes, Gerda

yvesvdn

Hallo,

Sepia zou ik er zowieso inhangen hoor
Ik heb er 1 supertamme, die binnenzit, ik weet niet het merk van eten, maar er zitten wel veel zonnebloempitten in, ik haal ze er zeker niet allemaal uit. mijn valkje eet er wel maar niet heel veel. ik moet wel zeggen dat hij zeer veel los zit, en dat hij dus veel beweging heeft, hij is dus zeker niet dik. eivoer geef ik praktisch nooit bij, hij is daarvan veel te actief, hij is zowieso speels en actief, maar als ik hem nog eens eivoer, of druivensuiker bijgeef in zijn eten/drinken kan hij precies met zichtzelf niet overweg, zo actief.
Je moet ook grit voorzien, tenzij je bodembedekking schelpenzand is, dan hoeft het niet
ook trosgierst zijn ze dol op, alleen niet teveel geven, want is zeer vet

groetjes

Rianne

Hi,

mag ik vragen, waarom men een gezonde actieve vogel, extra druivensuiker geeft? Dan vind ik het niet zo vreemd dat ie niet weet wat ie met zichzelf aan moet. :-\

yvesvdn

ik had dat hier eens ergens gelezen dat het niet slecht is om af en toe druivensuiker bij te geven, maar nu doe ik dat dus ni meer  :P

Rianne

Druivensuiker wordt vaak geadviseerd bij een zwak of ziek valkje. Het geeft tijdelijk even extra energie. Een gezonde valk heeft energie genoeg, dus NOG meer energie zal m alleen maar hyper maken ;D

Kirstin

Alvast bedankt voor de snelle reacties!

Ik geloof inderdaad dat het Bird-I voer aan de dure kant is. Heb 6,95 euro betaald voor 900 gram van dit voer. Het Prestige Premium Australian Parakeet is zo n 3,50 euro voor 1 kilo. Dus zeker een stuk goedkoper. ik denk dat ik dan ook hierop zal overstappen zodra het dure voer op begint te raken. Dus om het helemaal compleet te maken voor mijn valkje raden jullie me dus aan om nog een sepia, wat grit en wat maagkiezel erbij te geven. Het grit en maagkiezel dan beide nog in een apart bakje doen?? Op de bodem heb ik nu houtsnippers liggen.

Rianne

Hoi,

grit en maagkiezel mag gewoon door elkaar. Ik geef er ook nog vogelmineralen doorheen, van EsVe. Ze pakken hiervan naar behoefte.

disney

Rianne schreef:

Druivensuiker wordt vaak geadviseerd bij een zwak of ziek valkje. Het geeft tijdelijk even extra energie. Een gezonde valk heeft energie genoeg, dus NOG meer energie zal m alleen maar hyper maken

**********

Dit klopt niet. Een dier eet in principe naar energie behoefte. Wanneer aan die behoefte voldaan is stopt het dier met voedsel opnemen. Het is niet zo dat meer energie aan het voer toevoegen in normale situaties het dier hyper zullen maken. Eerder zal gebeuren dat het dier door de hoge energiehoeveelheid in het voer minder voer op zal nemen en het risico loopt andere voedingsstoffen te weinig binnen te krijgen.

Daarnaast geven suikers een korte heftige energiestoot en daarna weer een grote daling. Dit geeft bij mensen het "lekkere trek" effect en is zeer slecht voor de balans in het lichaam van regulerende stoffen zoals insuline. Beter is om voer te verstrekken met een langzamere energieloslating zoals koolhydraden en vetten. Zaden zijn wat dat betreft prima voeding!
Wanneer een dier ziek of zwak is, is een energiestoot van suikers natuurlijk heel goed om het dier weer sterk genoeg te maken om te laten eten en drinken. Daar is druivensuiker heel goed voor en het is slim dit in huis te hebben voor noodgevallen.

Groetjes Karin
www.karinskromsnavels.nl

Rianne

Hoi,

ik had er ook een smiley achter gezet, met de bedoeling dat het een beetje als grapje over zou komen. Het komt er gewoon op neer dat een gezonde valk geen extra energie (in de vorm van druivensuiker) nodig heeft. :)

Inger m

Citaat van: Rianne op 21 augustus 2006, 10:34:06
Hoi,

ik had er ook een smiley achter gezet, met de bedoeling dat het een beetje als grapje over zou komen. Het komt er gewoon op neer dat een gezonde valk geen extra energie (in de vorm van druivensuiker) nodig heeft. :)


Hoi,
Ik ben blij dat Karin het even goed heeft uitgelegd. In het vervolg kun je dergelijke teksten beter niet meer plaatsen als je het niet meent. Ik had ook over de smiley heen gelezen en zette er zojuist wat vraagtekens bij.

Extra suikers zijn bij valkparkieten niet nodig en ook niet gezond. Druivesuiker is snel opneembaar in het bloed (al via de slijmvliezen). Dat is de reden dat het wordt aanbevolen bij verzwakte valkparkiet om de energiebalans te HERSTELLEN. Doordat een vogel niet eet - verzwakt het- eet nog minder etc. Met druivesuiker probeer je deze cirkel te doorbreken.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Valerie

Ik heb altijd het voer van de welkoop. Een zak van 5 kg voor 5 € nogwat. Het is grof zaadmengsel voor parkieten (ZONDER zonnebloempitten) en er zit vanalles in. Volgens de assistente van Dr Feld heel goed voer. En niet te duur! ;)