28 maart 2024, 12:31:43

Gek doen

Gestart door *Amanda*, 24 augustus 2006, 19:49:19

« vorige - volgende »

*Amanda*

Hallo mensen,
Ik had even een vraagje en hoop dat jullie misschien weten wat het is.
Mijn valk Punky heeft sinds 3/4 weken een vriendinnetje erbij.
Ze heet Lilo. Ze zitten nog niet bij mekaar in de kooi omdat ik Lilo eerst tam wil maken. Ik vind alleen dat Punky veel schreeuwt de laatste tijd en als hij op Lilo's kooi zit gaat hij ook schreeuwen en tikken op de kooi met zijn snavel. Is dit raar? Mag hij haar wel? Als ze soms even bij mekaar zitten dan wil hij haar ook weleens in haar pootje bijten en soms gaat hij ook naar haar tikken op de stok of hij raakt haar dan. In het begin leek het alsof ze elkaar echt mochten maar nu twijfel ik een beetje. Kunnen jullie me helpen?

Groetjes Amanda

Rianne

Hoi,

Punky wil gewoon laten zien hoe macho hij is. In het begin zal Lilo het pootje bijten nog toelaten, maar als ze eenmaal wat gewend is zal ze wel van haar afbijten. :)

*Amanda*

Hallo Rianne,

Heel erg bedankt voor je reactie.
Ik hoef me daar dan gelukkig niet druk over te maken.
Wanneer weet ik zeker dat ze bij mekaar in de kooi kunnen?

Groetjes Amanda

Rianne

Als je vind dat Lilo tam genoeg is, zou je het eens kunnen proberen voor een dagje. Blijf er dan wel bij, voor als het niet gaat. Maar als ze al 3 a 4 weken bij elkaar staan, moet dat wel lukken denk ik. :)

*Amanda*

Oke dank je wel!
Lilo is nog niet tam genoeg. De ene keer wil ze allemaal weg van mijn hand maar de andere keer maakt het haar niet zoveel uit. Gisteren heeft ze trosgierst uit mijn hand gegeten en ging op mijn vingers zitten. Ik heb het ook al een keer voor mekaar gekregen dat ze op mijn hand stapte en gisteren kon ik haar snel heel even kroelen maar toen bedacht ze zich toch maar weer snel haha. Vandaag was ik samen met Punky met haar bezig. Punky at uit mijn hand trosgierst en na een tijdje wou ze ook wel even wat mee eten en ging ook op mijn hand zitten. Zou het nog lang duren voordat ze goed tam is?

Groetjes Amanda

Rianne

Met behulp van Punky zal dat niet meer zo lang duren denk ik. Vliegt ze ook al los? Zo niet, zou ik daar even mee wachten totdat ze op durft te stappen. Als je haar moet vangen met je handen, is het vertrouwen weer weg en kun je opnieuw beginnen. :-\
Heb je het stappenplan al gelezen? :D

*Amanda*

We hebben Lilo wel een paar keer los gehad. Ik wil dat nu niet meer doen. Ik wou eens zien hoe Punky en Lilo op mekaar reageerden. Dat ging wel goed. Maar inderdaad dat terug zetten is een probleem. Ik wil haar graag ook eerst laten kortwieken. Dat was Punky in het begin ook... maar ik kreeg Punky al wel tam. Nu zijn bij Punky zijn veren weer aangegroeid en wil het ook zo laten. Mijn opa kan Lilo kortwieken dus ik hoop dat hij snel weer terug is van vakantie  :P Ik heb het stappenplan al gelezen. Ik denk zelf ook dat het niet meer zo lang duurt. Ik hoop het maar in ieder geval want ik wil haar lekker loslaten samen met Punky. Ze wil er telkens uit, vooral als Punky los is en dat vind ik zielig. Maar ja het is beter voor haar om te wachten.

Groetjes Amanda

Rianne

Zou je het niet eerst zonder kortwieken willen proberen? Het gaat nu al zo goed. :D Dat wachten is niet zo erg hoor.

*Amanda*

Ja dat zou eigenlijk ook wel kunnen. Maar als ze dan nog niet super tam is en ze wil de kooi niet in dan heb ik wel een probleem of zal dat niet zoveel uit maken?

Groetjes Amanda

Rianne

Dan zul je haar er in moeten lokken. :)
Zorg er in ieder geval voor dat je een vast patroon wat het eruit laten betreft hebt. Dus niet dat je je valkje er 's avonds uit laat, en vlak voor je naar bed gaat weer terug in de kooi moet doen. Ze merken het, dat jij aanstalte maakt om te gaan slapen, en hebben dan geen zin om terug te gaan. Zet dan je valkje eerder terug in de kooi en blijf nog even in de kamer zitten, bij je valkje, en geef wat lekkers. Het terug in de kooi gaan moet iets positiefs zijn. :)

*Amanda*

Oke dank je wel voor je tips!
Ik ga dat dan wel eerst proberen. Misschien hoeft ze dan niet gekortwiekt te worden.
Ik heb nog 1 vraagje.
Lilo maakt vaak een piepend geluidje als Punky bij haar in de buurt komt. (kan het geluid niet echt goed uitleggen) Weet je misschien wat dat betekent?

Groetjes Amanda

Ps. Als ik Lilo tam heb dan laat ik dat wel even weten bij 'tam maken' of moet ik dat ergens anders zetten?

Rianne

Dat zou ik niet weten, ieder piepje of kreetje kan weer iets anders betekenen. Zolang het kuifje niet plat in de nek ligt en de oogjes niet boos kijken is er niks aan de hand. ;)

Je kunt een dagboek bijhouden, bij Dagboeken, of een verhaal schrijven bij Verhalen als je dat leuk vind. :)
En anders kun je dat bij Tam maken neerzetten, en vertellen hoe je Lilo tam hebt gekregen.

*Amanda*

Oke bedankt voor alle tips!
Ik heb eigenlijk niet echt op de kuif gelet. Volgens mij ligt hij wel plat maar kijkt ze niet boos. Ik laat het nog wel even weten als ik het goed bekeken heb.

Groetjes Amanda