moeilijk tam te maken door te grote kooi

Gestart door ahb, 22 augustus 2006, 18:49:19

« vorige - volgende »

ahb

Ik heb even een van mijn reacties uit een ander onderwerp gehaald omdat ik hier geen reacties nog op kreeg. In een nieuw onderwerp misschien wel.

Ik heb een probleem wat het tammaken van mijn valk bemoeilijkt.
Ik heb namelijk een hele grote kooi, een kamervolliere en de vogel gaat steeds op het meest verre punt zitten zodat ik niet bij hem kan.
Hoe pak ik dit aan? Hij komt af en toe op trosgierst af en op vers gras maar verder blijft hij steeds uit de buurt en blijft hij wat schuw.  Hij wil ook nog niet echt op mijn hand zitten, blijft twijfelen.
Ook wil hij graag uit de kooi (hij zit samen met een grasparkiet en als die eruit mag, wil de valk er graag achteraan).
Ik het 'tammaakprogramma' staat dat je hem er pas uit mag laten als hij op op en afstappen van je hand reageert.
Ik mag hem er dus nog niet uit laten? En als het tammaken nou nog een half jaar duurt?
Ik heb em nu ongeveer een maand en heb het gevoel dat het allemaal erg langzaam gaat. Duurt dit meestal lang? Hij was ongeveer 6 weken bij aanschaf volgens de kweker

Ivy

Hoi.
Heb je geen kleinere kooi waar hij even voor het tammaken in kan?
Met zo'n jonge valkje zou je na twee-drie weken intensief bezig mee zijn toch al wat resultaat moeten zien. Als je elke dag een paar keer enkele uurtjes aan hem besteed dan moet het lukken. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen, ik hoop dat jouw valkje niet een van is...
Het stappenplan heb je al gelezen en ik neem aan ook mee begonnen ben...

Het probleem met hem los laten is, dat als je hem dan weer terug in de kooi moet zetten, dat het dan lastig kan zijn. Als je weet dat je de hele dag thuis zal zijn en je dus tijd heb om te wachten totdat hij zelf erin gaat, dan zou je hem ook kunnen laten vliegen, zo deed ik het ook. Na een paar uur ging het valkje meestal zelf in om te eten en toen sloot ik het kooitje.
Want als je hem moet pakken, dan verliest ie weer zijn vertrouwen in jou, je schrikt hem weer af.

Dus ja, je kan kiezen om hem eerst goed tam te maken, zodat hij opstapt en jij hem dan in de kooi kan doen, of hem in de grote kooi laten en langzaam tam maken met hem alleen los als je er tijd voor heb...

Groetjes en succes,
Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

ahb

Bedankt voor je antwoord. Ik heb wel een kleinere kooi maar die is echt te klein. Een kooi voor grasparkieten. Zou het kwaad kunnen hem er voor 2 weekjes ofzo in te zetten? En daarna weer in de andere kooi?
Ik schat dat ie 60cm hoog is, en diameter 40cm De kooi is rond.


Ivy

Hoi.
Ronde kooien zijn absoluut ongeschikt voor vogels... ze ogen misschien mooi maar daar houdt het ook op.
Misschien kan je ergens een kooi lenen? Waar woon je?
Groetjes, Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

ahb

waarom zijn ronde kooien zo ongeschikt?
Mijn grasparkiet is er heel gelukkig in (geweest, hij zit nu bij de valk in de kamervolliere) Het zou voor de valkparkiet alleen ter overbrugging zijn.

Ivy

Ronde kooien zijn vaak veels te klein. Met diameter 40 cm zeker. Ze worden gemaakt omdat ze mooi zijn en niet omdat ze zo dierenvriendelijk zijn, net als de ronde viskommetjes.
Goed, er zullen genoeg mensen zijn die ze goed vinden, maar ik ben er niet een van...
Mijn valkjes zitten graag in het hoekje en dat zouden ze in een ronde kooi niet kunnen doen... Ook is het klimmen niet makkelijk in een ronde kooi.
Als je een mogelijkheid heb om een goede kooi te lenen dan is het echt beter voor je valkje.
Groetjes en succes!
Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

mickeledoki

hee hallo,

mischien is het mogelijk om je kooi  tijdelijk met wat gaas te verkleinen of wat stevig karton.....

groet mickeledokus

ahb

Joepie  :D :D :D

Het tijdelijk plaatsen in een kleinere kooi werpt zijn vruchten af!
Hij zit nu sinds een paar dagen in een kleinere kooi en hij is nu zo goed als tam! Hij laat zich al uitgebreidt kroelen!!
Nu moet hij nog leren dat mijn hand ook buiten de kooi niet bedreigend is. Hij laat zich namelijk nog niet vrijwillig in zijn kooi terugzetten (dit was ook zo in de grote)
Als dit zover is, zet ik hem weer terug in de kamervolliere bij mijn grasparkiet. Ik denk dat dit binnen een week zal zijn. Dan is hij al met al een dag of 10 in een kleinere kooi geweest. Hij lijkt er gelukkig ook geen last van te hebben.
Ik ga hem zo denk ik even los laten vliegn, ben benieuwd hoe hij reageert.

ahb

 :-[ :-[

Toch weer een beetje teleurgesteld... Mijn valkje zit weer in de grote kooi en hij wil alleen maar 'kroelen' met een speelgoedje dat in de kooi zit.
Hij wil alleen met trosgierst nog in mijn buurt komen. Hij zit samen met de grasparkiet en dat gaat prima. Ze leven eigenlijk met elkaar, maar bemoeien zich niet veel met elkaar.
Wat kan ik doen om hem weer zo te krijgen als hij in het kleine kooitje was?
Moet ik een stap terug wat betreft het stappenplan?
Of het speeltje eruit halen? Hij vermaakt zich er zo goed mee...