29 april 2024, 03:26:59

Krijsen

Gestart door ali, 20 augustus 2006, 16:25:27

« vorige - volgende »

ali

Hoi ik heb 2 valkjes van ongeveer een jaar oud. Ze krijsen veel en fluiten heel erg hard het is meer de ene die dat doet.

Maar onder tussen worden we en vooral mijn vrouw gek van dat gekrijs. Het enige wat helpt is een doek over de kooi leggen. Maar ik vind dat zo zielig.

Wat kunnen we doen zo dat ze stoppen met luidruchtig geluid maken. Als het zo door gaat moeten ze weg. Wat ik niet wil. Maar mijn vrouw word er echt gek van dat zij weg wil.

Enige opties of zo. Ik dacht er aan om de luidruchtigste weg te doen. maar ik weet het niet.

Anja

Hoi Ali,

Heb voor je op de site gezocht en het volgende heb ik gevonden.
Heb het geknipt en geplakt voor je.

Krijsen
Valkparkieten gebruiken geluiden om te communiceren met soortgenoten. Valkparkieten die alleen gehouden worden, kunnen de mens als soortgenoot beschouwen. Ze leren door middel van bijvoorbeeld schreeuwen om aandacht te vragen. Dit schreeuwen kan soms behoorlijk irritant zijn als het langdurig aanhoudt. Vaak zijn valkparkieten die zonder een andere valkparkiet leven degene die schreeuwen. Dit komt doordat ze zijn ingesteld op de mens en dus de mens als maatje beschouwen. Als dan de persoon wegloopt dan begint de valkparkiet te schreeuwen. Hij roept dan om aandacht en wil zijn maatje terug. Om te zorgen dat dat minder wordt, moet dit gedrag strikt genegeerd worden. Geef de valkparkiet alleen aandacht als hij niet schreeuwt. Tijdens het schreeuwen zelfs niet naar de kooi kijken. Daarnaast moet de valkparkiet voldoende afleiding hebben, zoals de valkparkiet meenemen in het huis, radio aanzetten en voldoende speeltjes kopen. Wat de beste oplossing is, is om een valkparkiet erbij te kopen. Dan kan de valkparkiet de aandacht op een andere valkparkiet richten. Een valkparkiet kan ook schreeuwen als hij in paniek is maar dat gaat vrij snel over als je hem rustig toespreekt op een afstand of eventueel de ruimte iets donkerder maakt.

Gooi niet een doek over de kooi omdat de valkparkiet dan 'gestraft' wordt omdat hij je mist, of hij raakt in paniek. Geef vooral ook geen gehoor aan de oproep door terug te roepen of door andere dingen te doen waardoor je reageert.


Groetjes Anja