Pepper†, Kaily†, Jamey†, (Milan,) Nina† & Cleo†

Gestart door Sanna, 24 september 2003, 13:00:32

« vorige - volgende »

Marije

Idd, een heel mooi verhaal! Ook goed dat ze 't op internet hebben gezet, zal veel mensen hoop geven! :)
En wat fijn dat het bij jou geen PBFD was! :D

Roosje

Citaat van: Lin op  3 mei 2006, 07:44:00

Je had ze zeker allemal getest toen toch?

Jep, en heb alle papieren bewaard :) Wel zo netjes, als je zegt dat je vogels getest zijn moet je dat wel kunnen laten zien vind ik zelf.

Je weet pas of een vogel geen drager meer is als je hem getest hebt. Ze kunnen er wel doorheen komen, maar dat is geen garantie dat ze het niet meer hebben. Althans, dat zou het voor mij niet zijn :-\

Sanna

Dank je wel! Ja nou, ik ben er hardstikke blij mee ;D. Nu kan ik tenminste verder. Nu zit ik alleen op een telefoontje van Feld te wachten, want daarstraks was hij nog met het spreekuur bezig. Ik hoop dat hij me een beetje duidelijkheid kan geven wat er nou precies bij mij gebeurd is. Want zo'n lab-rapport wordt ik niet echt heel veel wijzer van.

Groetjes, Sanna

Sanna

Nou, he he! Ik heb eindelijk Feld gesproken.

Het blijft natuurlijk een beetje gissen, maar hij denkt dat het aan het voer gelegen heeft, dat ik slecht voer in huis had wat misschien in de dierenwinkel niet koel genoeg bewaard is geweest of een mengsel waar zaden die over de verloopdatum heen waar doorheen zijn gemengd. Ikzelf denk niet dat het alleen aan het voer gelegen heeft, want dan was Nina er ook slecht aan toe geweest. Ik denk dat ook heeft meegespeeld dat Jamey ineens heftig in de rui ging en toen een schimmel infectie kreeg (van de schimmel hebben ze overigens niks teruggevonden, dus de tirsporal heeft zijn werk wel gedaan). Door een verzwakte weerstand heeft hij er ook nog een secundaire bacteriele infectie bij gekregen. Ik denk dat die factoren samen ervoor gezorgd hebben dat hij geen voedingsstoffen meer opnam ondanks de dubbele hoeveelheid osteovit in het water. Feld gaf toe dat dat een hele goeie mogelijkheid is. In Utrecht hebben ze in ieder geval wel volle darmen gevonden, dus hij at wel goed tot het einde toe. Feld raadde mij aan om voortaan machinaal verpakt voor te kopen, waar zo min mogelijk mensen aan geweest zijn en goed op de verloopdata te letten; zeer zeker geen schepvoer kopen! En verder moet ik nog eens kritisch naar de dierenwinkel kijken waar ik altijd voer haal. Eens kijken hoe warm het daar binnen eigenlijk is, nooit eerder op gelet.

Nu ik Feld zelf toch aan de lijn had, nog eens even aan hemzelf gevraagd of hij dacht dat de schimmel van haar afkomstig was. Wat Feld betreft: 100% ja. Zij had de ergste infectie verschijnselen. Ik heb gewoon alleen maar bizar veel pech gehad zei hij, maar volgens hem hoef ik me niet zorgen te maken dat me zoiets de volgende keer dat ik een vogel koop weer overkomt. Als ik de nieuwe vogel maar laat testen op PBFD, PPZ en bacterien/parasieten kan ik hem gewoon aan de andere kant van de huiskamer in quarantaine plaatsen. Als ik maar eerst Nina verzorg, dan de nieuwe en dan m'n handen was.

Geniet nog allemaal van het lekker weer!
Groetjes, Sanna

Rianne

Hoi Sanna,

gelukkig heb je nu duidelijkheid. Ik hoop dat je hebt gevraagd wat je wilde weten, en dat je nu verder kunt. Dat zal niet makkelijk zijn, maar ik denk dat iedereen hier je zal steunen! :D

Caroline

Hoi Sanna,

Wat fijn dat je best een fijn gesprek hebt gehad met Dr.Feld zelf.Hopelijk heeft hij je op alle fronten gerust kunnen stellen.

Veel plezier met je zoektocht naar een maatje voor Nina.

Groetjes van Caroline  :D

Hoi Lin, ik herhaal mijn vraag maar eventjes hier omdat het een vraag was op een berichtje wat jij hier geplaatst hebt. Wil je me hier nog een keertje antwoord op geven. Ik ben hier toch wel benieuwd naar.[/b][/color]

Citaat van: Caroline op  3 mei 2006, 10:03:37

Hoi Lin,

Als ze het hebben gehad, zijn ze dan geen drager meer??

Ik heb er namelijk helemaal geen verstand van. Maar als ze drager zijn kunnen ze het wel doorgeven aan andere vogels en natuurlijk ook aan de jongen, toch.

Hoe zit dit, Lin, ik vind dit wel griezelig om te lezen nu. Er staat de laatste tijd veel over PBFD op het forum en ik begrijp uit de verhalen dat het zo besmettelijk is dat je eventuele dragers moet euthaniseren om verspreiding van deze ziekte te voorkomen.   

Hopelijk kun je  me gerust stellen.  :-[

Groetjes van Caroline

Citaat van: Rianne op  3 mei 2006, 10:19:54
Hoe het precies zit weet ik niet, maar ik heb toen de da gevraagd of ze evengoed met Ayla kon kweken zonder risico, en dat kon.

Citaat van: Caroline op  3 mei 2006, 10:24:40

Ja natuurlijk, ik neem aan dat Lin wel weet wat ze doet. Ze heeft tenslotte al een hoop nakomelingen op het forum. En ze is er open over maar ik was pas een discussie over het wel testen of niet testen op PBFD aan het volgen en schrok toen van de ernst van de ziekte.

En nu lees ik dat de moeder van mijn Eros het ook had. Dus wel eventjes schrikken, toch??

Maar Lin zal me vast wel gerust kunnen stellen. Hoop ik.

Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Sanna

Citaat van: http://www.internationalparrotletsociety.org/pbfd.html
Aviculturists should also keep in mind that infection does not always equal disease. The majority of birds exposed to these viruses will remain clinically normal and mount an effective immune response, which eliminates the virus. These birds are in essence "naturally vaccinated" and test positive only throughout the time active virus is present.

Citaat van: http://numbat.murdoch.edu.au/caf/pbfd.htm
Spontaneous recovery from acute PBFD can occur in many species, including budgerigars, lorikeets and lovebirds. Some acutely affected birds also recover . . .
A killed-virus vaccine has recently been developed. When given to normal healthy birds the vaccine stimulates immunity to the psittacine circovirus. The vaccine is not a treatment for birds already affected by PBFD because it does not cure birds already infected with PBFDV. In fact it can exacerbate the disease process.
It is important to vaccinate pet birds at an early age. Birds as young as 14 days of age can be vaccinated. All vaccinated pets need to have a booster one month after their first vaccination. After this pet birds should be examined every six months until they are 3 years of age.
Breeding birds should also be vaccinated one month prior to breeding.

Volgens mij staat hier dat wanneer vogels eenmaal ziek zijn geweest, of wanneer ze gevaccineerd zijn met het verzwakte virus, ze immuun worden voor PBFD.

Groetjes, Sanna

Caroline

Hoi Sanna,

Zou dit dan ook betekenen dat ze geen drager zijn?? Het is een vreemde ziekte, als ze drager zijn besmetten ze dus andere vogels en als ze ziek zijn geweest en ervan genezen dan zijn ze geen gevaar voor anderen.

Ik hoop dat ik het nu goed begrijp!!  :)

Bedankt in ieder geval. Ik vind het erg moeilijk om dit in het Engels te lezen en dan ook nog de goeie informatie op te slaan in mijn hoofd.

Groetjes van  Caroline  :)

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Rianne

Hoi Caroline,

je zou Lin ook een IM kunnen sturen, als je het snel wilt weten. Ze heeft niet altijd tijd om alle dagboeken af te gaan, maar een IM beantwoord ze altijd. :)

Sanna

Hoi Caroline,

Ik heb in de afgelopen maanden heel wat PBFD sites afgestruind, maar ze zeggen wel allemaal ongeveer hetzelfde. Wat ik eruit begrijp is dat ze drager zijn - en dus anderen kunnen besmetten - zolang het virus actief is bij hun. Wanneer ze er eenmaal van genezen zijn - dat wil zeggen, het virus niet meer aantoonbaar is in hun bloed - dan hebben ze een natuurlijk imuniteit en zullen ze zowel zelf nooit meer ziek worden, als anderen niet meer besmetten (want het virus is niet meer bij hun aanwezig). Dus dat is hetzelfde als wat ze bij kleine kinderen doen, DKTP-prik enzo. Bovendien lees ik steeds meer aanwijzingen dat valkjes eigenlijk lang niet zo vaak ziek worden van PBFD, meestal zijn ze alleen drager en kunnen ze anderen besmetten. De meeste slachtoffers vallen toch onder de echte papegaai-achtigen.

Groetjes, Sanna

Caroline

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Sanna

12 mei 2006, 08:21:53 #716 Last Edit: 16 juni 2006, 09:29:28 by Sanna

Riny

12 mei 2006, 08:32:01 #717 Last Edit: 12 mei 2006, 08:39:43 by Riny
Hoy Sanna
Van een kant ben ik blij met je nieuwe dagboekje.
Het is een teken dat je erg je best doet om verder te gaan.
Van de andere kant , denk ik toch terug ,aan je andere lieve vriendjes ,die je hebt moeten missen.
Vergeten zul je ze nooit.
Ik hoop dat jij en Nina veel plezier gaan krijgen van je nieuwe dagboekje.
Een dikke knuffel voor jullie beide.
Groetjes Riny :-*

Gerda

Hoi Sanna,

Fijn dat je weer een dagboekje begint!! Net als Riny gingen mijn gedachten meteen naar Kailey, Jamey, Pepper en Cleo.

Maar met Nina heb je gelukkig een beetje van de eerste twee behouden!! En misschien zie je in haar kindertjes ze weer een beetje terug!!

En dat is waar, volgens mij, Nina op de foto zo verlangend naar uit zit te kijken. Een nieuw vriendje  :D :D

Liefs, Gerda

Sanna

12 mei 2006, 08:38:17 #719 Last Edit: 12 mei 2006, 09:05:43 by Sanna
Hallo allemaal,

Bij een nieuw begin hoort een nieuw dagboek. Als eerste bericht heb ik een foto van Nina gezet. Hierbij komt later nog een foto van de nieuwe baby die ik bij Roxanne ga halen, tenminste.... als 1 van de huidige freggels een kereltje is ;). Deze komt dan na mijn zomervakantie bij Nina en mij wonen.

Nina is een lutino gepareld popje, split voor bont. Ze is eigen kweek. Maar door allerlei niet zo prettige omstandigheden is ze nu alleen bij mij. Graag zou zij er een vogelvriendje bij hebben en gelukkig is dat nu ook mogelijk.

Nina is een lief scheetje met een eigen willetje, gek op knuffelen en spelen (=slopen ::)).

Gelukkig heeft ze een hele goeie weerstand en is goed gezond, wat zich uit in een lekker gewicht. De laatste keer dat ik haar woog was het 121 gr. schoon aan de haak ;D.

Ik hoop dat Nina heel oud en gelukkig bij mij gaat worden en ik nog lang van haar streken kan genieten.

Groetjes, Sanna