7 mei 2025, 18:55:46

bij voeding,wie weet raad

Gestart door Sjakoo, 19 augustus 2006, 12:38:39

« vorige - volgende »

Sjakoo

hallo,
mijn valkje is ziek,een forse luchtweg infectie,is een paar dagen op genomen geweest ,maar omdat de kosten daarvan heel hoog kunnen oplopen hadden we een bedrag afgesproken,dat we tot 90 euro konden gaan ,en dus kwam ie na 2 dagen en nachten weer thuis,omdat we aan de limiet zaten welis waar iets opgeknapt ,heeft daar 3 x dwangvoeding gehad en vitamines,en ant bioticum,en verder moesten we thuuis aan de slag met de medicijnen,wat direct al niet goed ging omdat we het verkeerde spuitje mee hadden gekregen ,3 ml ipv 1 ml,en 0.5 ipv ,0.05dus de medicijnen ,dus toen ze s,avonds de eerste dosis thuis kreeg ,verslikte ze zich behoorlijk omdat het gewoon te veel was ,en geef eentegenstribbelde vogel maar eens zijn medicijnen zonder dat ie jou al flink te pakken heeft in je vinger ,de eerste druppen gingen redelijk maar de rest is waarschijn lijk omdat er nog al wat kracht achterzit in zijn luchtpijp gekomen.dus weer terug bij af ,het beestje kreeg het spaans benauwd en begon weer te braken,alles van die dag kwam er weer uit.
Nu verzwakt z e steeds meer ,het is te zien ,nu is mijn vraag ,wat kun je zelf nog ,kun je een soort van dwangvoeding zelf klaarmaken ,en dat dan geven dmv vanzo een spuitje,ze krijgt nog 2 xdaags baytril2,5 dmv.injectiespuit zonder naald  voor 10 dgn,
Groet Sjakoo

Ivy

Hoi!
Als voeding kan je pap halen, Nutribird A21 is heel goed. Als ze heel zwak is, is het heel belangrijk dat je haar lekker warm houdt, bijvoorbeeld met behulp van warmte lamp, maar een kruikje gewikkeld in handdoek is ook goed. Let echt goed op dat ze niet in de tocht zit ofzo. Als ze op de bodem zit, kan je haar beste ook op de bodem zaadjes aanbieden en trosgierst, dat hebben ze graag.
Ook kan je haar water met druivensuiker geven, daar knapt ze hopelijk van op.
Hoe gaat het nu met je valkje?
Veel succes ermee.
Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Sjakoo

Hallo,Ivana,
met het valkje gaat het naar omstandigheden redelijk ,maar het is zo een lange weg,omdat ze een partner heeft ,en ik ze eerst toch wel bijelkaar had gezet,maar het uit vangen ,om 2x per dag de medicijnen te geven aan de zieke vogel is een crime,omdat ze alletwee dan in de stres zitten,dus nu zit ze apart ,naast de grote kooi,enze hapt van het gierst en hapt soms wat zaadjes,maar wat ik mij afvraag of het geen gevolgen voor haar heeft dat ze de allereerste keer (donderdag avond)het medicijn waar schijnlijk in haar luchtpijp terechtgekomen is,het geen gevolgen heeft voor haar longetjes ,en ze daar juist weer longontsteking van zou krijgen,dat is mijn grootste angst,en het is ook wat raar ,als ze grit tot zich heeft genomen ze met haar kopje schud en hoor je echt het grit in het rond vallen,net of zit er iets in haar keeltje,maar ja ,dat juist zo moeilijk ,jae weet het niet.
verder slaapt ze veel,we kregen ook een tip van iemand die beweert dat ze weer gaan opknappen door biogarde joghurt in hun bekje te spuiten.
Groet Sjakoo

Ivy

Hoi.
Dat van biogarde joghurt heb ik nog nooit gehoord, wel weet ik dat er yakult gegeven wordt als de krop niet goed leegt maar dat is bij jou niet het geval...ik persoonlijk zou niet durven zomaar iets geven.
Hou haar lekker warm en apart zoals je al hebt gedaan, ze moet veel rust hebben dus liefst ook zo weinig mogelijk afleiding in de kooi en ook zitstokken verwijderen zodat er maar eentje overblijft ofzo, en deze dan ook laag hangen dan ze niet veel moeite hoeft te doen als ze per se op een stok wil zitten.
Ik weet niet of het medicijn in de luchtpijp nog gevolgen zal brengen, misschien iemand anders wel?
Heb je in haar water al druivensuiker opgelost? Dat helpt ook wel om op te knappen.
Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

bobbie

Hoi,

Persoonlijk zou ik weer contact zoeken met de dierenarts.

ZIJ hebben verkeerde spuitjes etc meegegeven waardoor het toedienen donderdagavond flink fout ging. ZIJ horen dus KOSTELOOS te zorgen dat de gevolgen van hun fout rechtgetrokken wordt.

Ik zou zeker overleggen hoor.

Als voeding kan je eventueel nog pellets malen en een papje van maken. Voor de rest zou ik zeker de adviezen van Ivy opvolgen.

Succes, Nel

Sjakoo

Hoi ,allemaal,
Even het laatste nieuws omtrent Sjakoo,ze lijkt iets op te knappen ,en eet weer redelijk,zo het lijkt,en heeft mooie groene poepjes,het pakken uit de kleinere kooi ,om de medicijnen te geven 2x p.d,valt zo ook wel mee,maar volgens mij is ze moe van al dat gesleutel aan haar kleine lijfje,en wat raar ze is ze schreeuwt niet meer,als je haar pakt,en geeft haar partner ook geen antwoord,dus ik denk dat haar stembanden of haar keeltje of luchtpijp ,ja of slokdarm,beschadigd is,van de fatale toediening donderdag avond of misschien van de dwangvoeding,ik weet het niet meer ,nu is mijn vraag is er iemand die dit als eens heeft meegemaakt,een valkparkiet die misschien ook mede door alles van de stres geen stem meer heeft en of het nog goedkomt .
groeten Sjakoo

Lin

Nee dan lijkt het mij dat het beschadigd is. Ik hoop dat iemand er meer van weet.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Sjakoo

Ga morgen even bellen met de behandelend dierenarts.
Sjakoo

Lin

Citaat van: Sjakoo op 22 augustus 2006, 22:30:17
Ga morgen even bellen met de behandelend dierenarts.
Sjakoo

Dat horen we graag!  :)

Sjakoo

Hoi ,
Nou heb gebeld,en ze kon niet anders zeggen dan dat het valkje erg ziek is,en dat het geen irritatie van de antibiotica kan zijn ,want dat dacht ik zelf dus,dus waarschijnlijk gewoon stres.
We wachten maar weer af,en vandaag ging het redelijk,ik ben niet ontevreden,ze heeft redelijk gegeten gelukkig,
groetes Sjakoo

Sjakoo

Hoi
Wat betreft Sjakoo,s toestand nu ,is redelijk,maar is zo mager als een lat ,als je haar vast houd voel je erg haar borst been,
maar mijn vraag ,ik heb advies van de dierenarts,dat ik over moet gaan op andere voeding ,dat heet,harrison Birds Foods,wie heeft daar ervaring mee????????Ik weet dat het erg duur is ,maar het schijnt heel goed te zijn .
Ik ben benieuwd wie het gebruiken ,wantop dit moment heb ik er alles voor over om haat te redden natuurlijk ,en heb al een klein proefzakje bij de dieren zaak gekregen,en we zijn er mee begonnen te mixen door haar oude voer,
Groet Sjakoo

sophieenlasse

Als je in de buurt van Assen woont heb ik nog wel een pot nutribird A21 (gratis op te halen)voor je. Mijn valkje bleek nog niet zo zelfstandig te eten als we dachten toen we hem kregen, dus die hebben we 2 weken bijgevoerd. Dat vond ie helemaal niks, maar hij is er goed van opgeknapt. En omdat dit spul zo goed oplost, is het ook makkelijker te geven dan andere mengsels. Zeker als je valkje te zwak is om zelf te eten, is dit misschien nog de beste oplossing..............maar ik ben geen expert, hoor!
Snif en co.

Sjakoo

Hoi Hoi ,
Wie heeft er ervaring met Harrison Bird Food,
het is een pellet voeding.
Groet Sjakoo

Lin

Ik zou zeker niet nu overgaan op een andere soort voeding. Veel valkjes weigeren dat in eerste instantie te eten. Hou het gewoon eerst bij zaad en geef wat extra zonnepitten en trosgierst. Zet het valkje apart van de partner en de partner in een andere kooi ernaast. Zo kan je het valkje rustig observeren en ook de ontlasting controleren. Weeg het valkje en kijk of het is aangekomen na een tijd.

Gerda

Het overzetten op pellet is een lang proces. Dus zeker niet iets dat je moet doen op het moment dat een valkje ziek is.

Probeer nu gewoon zoveel mogelijk te geven wat je valkje kent en waarvan ze zeker eet!!

Ik heb zelf mijn valkjes proberen over te zetten op harrison adult life fine. Maar niet met succes!!
Harrison is trouwens erg prijzig!! Er zijn ook andere soorten pellets te koop die onderling niet heel erg veel verschillen. Maar iedereen preekt natuurlijk voor eigen paraochie.

Informatie voor het overzetten op pellets kun je hier vinden:
http://www.dierenkliniek-centrum-oost.nl/biebvogelpellets.htm

Wanneer je overzet op pellets, houd het dan op 50% pellets en 50% zaadmensgsel. Hierdoor heeft het valkje ook nog iets te doen!! Pellets eten is erg saai!!!

Ik hoop dat je valkje snel helemaal opknapt!!

Groetjes, Gerda