3 mei 2025, 18:09:53

schema handopfok

Gestart door trienke, 18 augustus 2006, 13:25:52

« vorige - volgende »

trienke

Hallo

Waar is het schema van het hadopfok gebleven? Ik bedoel hoeveel warmte zo'n jon nodig heeft en hoeveel voer?

Ik zag het niet meer staan dus vroeg me af

Groetjews Trienke

Lin

die is inderdaad weggehaald er staan teveel onwaarheden in. ik zal het even voor je opschrijven wat juist is. momentje

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lin

18 augustus 2006, 13:29:45 #2 Last Edit: 18 augustus 2006, 15:06:41 by Rianne
Schema voor de voeding:

Leeftijd
Voedertijden
Hoeveelheid pap in procenten van het gewicht 80 gram is dus 8 cc/ml

3-4 dagen
elke twee uur
10%

5-7 dagen
elke drie uur
10%

8-14 dagen
7:00, 11:00, 15:00, 19:00, 23:00
10%

15-24 dagen
7:00, 12:00, 17:00, 23:00
10%

25-34 dagen
7:00, 17:00, 23:00
10%

35-44 dagen
7:00, 19:00
10%

45 dagen tot zelfstandig
19:00
10%

Temperatuur omgeving
Kijk hoe je valkparkiet reageert op de warmte een extra doek over de kooi is niet nodig. Als de valkjes in de veren zijn is een warmtelamp niet meer nodig eigenlijk. Koelen ze wel af dan is een warmtelamp nodig. Meet goed hoe warm het bij het valkje is. De lichaamstemperatuur van een valkje zelf is ongeveer 40 - 41 graden.

Net uit ei                                  36.6 graden

Na eerste voeding tot 5 dagen    35 graden

5-12 dagen                               35-31.6 graden

12 dagen totdat
ze pennetjes krijgen                   31-28 graden

Daarop volgende leeftijd is 26,5 graden.

trienke

Want ik denk dat er wel redelijk wat mensen zijn die aan handopfok doen die via het schema wat uit gaan.

Ik vind het dus jammer dat die schema weg is gehaald.
Mischien dat het wel iets anders kon worden gemaakt.

Groetjes Trienke

Lin

we zijn er al heel hard mee bezig. Maar het is nog niet klaar. ik zie liever dat mensen een vraag stellen dat wij het juiste vertellen, dan dat iemand 15 cc in een valkje gaat stoppen. Deze week zal het stuk wel klaar zijn.

leoni

hoii,

ja ik zocht dat schema ook omdat ik nu een valkje heb die 6 weken is maar lijkt jonger vind ik z'n staart is nog niet helemaal volgedig veer en zn rugje ook niet maar ze krijgt ook weinig voer. de ouders geven wel genoeg maar de helft gooien ze er naast. nu is ze net een klein weekje uitgevlogen en heel haar voorkant is helemaal kaal. ze treken allemaal het voer van haar af en trekken zowat heel haar huid mee :-\.
dus heb haar nu binnen zitten ( ben sinds gister avond terug van vakantie) maar zou echt niet weten hoeveel ik haar nu moet voeren ze weegt 62 gram met volle krop. en hoevaak ik haar moet voeren. wat denken jullie?

groetjes leoni

Rianne

Hoi Leoni,

10% van het lichaamsgewicht per keer. Dus in jouw geval is dat 6,2 mililiter per keer. Ze is 6 weken begrijp ik dus ik denk dat 2 a 3 voedingen per dag wel goed is.

Oh ja Lin, had je berichtje aangepast. Er stond 'hoeveelheid pap in procenten van de leeftijd' maar ik neem aan dat dat gewicht moet zijn. :)

Lin

Rian bedankt dat klopt!

Leonie elke voeding dus wegen om te weten hoeveel je moet geven. Geef het tussen de 39 en 40 graden het papje met een lepeltje

leoni

hoii,

oke bedankt. en ja ze is 6 weken, maar kan nog niet echt goed vliegen omdat nog niet van al haar veren dat kokertje zeg maar af is ( bijv. op har rug en staart en een stukje van haar vleugels nog niet)

van een lepel eet ze echt gewoon niet  :-\ alles geprobeert dun dik kouder en dan 39 graden maar ze eet het niet.
van een spuit eet ze ook niet echt maar wel beter.

groetjes leoni

Lin

geef wel pas nieuwe voeding als de krop leger is als 25% en snachts voer je dus niet.

leoni

hoii,

dus je bedoel als ik gevoert heb en de krop leger is geworden ik gewoon wer moet voeren of 4 keer per dag?? en snacht niet voeren wist ik.

groetjes leoni

trienke

Hoi lin

Daar heb je wel gelijk in ;D Maar was het niet altijd ietsje meer dan 10% van het lichaamsgewicht?? Dat heb ik in iedergeval altijd gedaan. Iets van 13% van het lichaamsgewicht.

Groetjes Trienke

Lin

hey leonie,

je voert hem 4 keer op een dag. Pap op pap kan leiden tot verzuring van de pap. omdat het oude er nog in zit.als de krop nog voller is dan 25% dan moet je even wachten met de volgende voeding. met 6 weken geef je 2x op een dag. je kan ook 3x geven maar doe dat alleen als ze elke keer heel weinig wil opeten.

hoi trienke,

ik heb geleerd. dat je tussen de 10 en 13% geeft. en bij elke voeding weeg je weer opnieuw. zo rekt het kropje elke keer weer iets mee. zomaar 2 cc meer geven (wat in het vorig schema stond)is niet goed voor het kropje. de eerste twee dagen (de ander zegt tot het eerste poepje als de ouders voeren) geef je geen pap dat kan leiden tot verstikking. het belangrijkste is dan te zorgen dat het valkje niet uitdroogt. Maar puur water geven mag dan ook niet. dat is dus nog een probleem wat we aan het overdenken zijn hoe we dat moeten omschrijven.