16 april 2024, 15:01:07

Hoekpost zelf maken

Gestart door Marcel, 22 juli 2003, 19:18:48

« vorige - volgende »

Marcel

22 juli 2003, 19:18:48 Last Edit: 22 juli 2003, 19:21:53 by Marcel
Er worden nogal wat valkparkieten gekruist zal ik maar zeggen, mijn gedachten hebben een kruising gemaakt tussen de grote driehoekige voliere en de eenvoudige klimboom voor aan de muur, de twee dingen die ik eerder bedacht en maakte. Het resultaat noem ik voorlopig de "hoekpost".

Het idee is gekomen toen ik mijn twee jonge valkjes zag vliegen. Omdat ze nog niet goed kunnen landen, vliegen ze zo lang mogelijke stukken, dus komen ze vaak in de hoek van de kamer uit. Dus zat ik te denken om in een paar hoeken een eenvoudige zitstok aan de muur te maken en daar dan een dienblad onder te zetten. Toen kwam ik op dit idee, nog leuker:



Links kijk je er recht tegenaan, iets van boven. Het geheel bestaat uit een plaat, een stok en drie touwen. De stok bind je ergens in het midden tussen de twee voorste touwen. Onderaan kun je de touwen op lengte maken met een knoop zodat de onderplaat vlak hangt. Bovenop de plaat kun je een stuk vinyl leggen dat je af en toe kunt afwassen.

Rechts zie je een zijaanzicht, je ziet dat het geheel in balans hangt en leunt tegen de muur. Omdat het geheel in de hoek hangt, met de bevestiging geheel in de hoek bij het plafond zegmaar, dan moet het in balans hangen in beide richtingen, het leunt tegen de beide muren zegmaar.

Heeft iemand dit al eens bedacht of ben ik de eerste? Het op: het is dus geen schommel, het hangt juist stabiel in een hoek in de kamer. Ik ben nu druk bezig met mijn twee jonge valkjes en hoewel ze al vliegen heeft het nog geen prioriteit want ze kunnen toch nog niet goed landen. Ik haal ze voorlopig dus uit het gordijn, etc. De ene kan zelfs op de spachelputz muur landen!

linda

23 juli 2003, 20:33:50 #1 Last Edit: 23 juli 2003, 20:51:28 by linda
hoi, dit ziet er wel heel leuk uit hoor en is niet moeilijk te maken en ook niet duur.Je moet wel oppassen dat ze niet aan je behang gaan knabbelen denk ik ;D want anders word het een dure grap.De tekeningen zijn heel duidelijk dus aan de slag maar iedereen.Ik heb het hier opgelost door vanalles aan mijn luster te hangen en daar landen ze dan op , en natuurlijk boven op de deuren
groetjes linda

Stijn dc

hello

wederom een leuk ideetje marcel!!
gaat je vriendin/vrouw het binnenkort niet vervelend vinden, zo een huiskamer vol spulletjes voor valkparkieten!! :D :D

SDC:D

Karin

Leuk Marcel ! Ik zal eens kijken of ik mijn Marcel ( mijn man ) ook eens kan pushen om zich creatief te uiten, want ik wil nog steeds een mooi klimrek voor het schuine raam voor de valkjes. Ze moeten nu op de kooi op hun "tenen"staan om naar buiten te kijken  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Marcel

24 juli 2003, 12:10:05 #4 Last Edit: 24 juli 2003, 12:10:43 by Marcel
Mijn vriendin woont hier niet (we latten) dus ik ben hier de baas  :D

Maar ze heeft al gezegd dat ze het wel leuk vind allemaal, ook het voeren vond ze leuk om te doen. Als ze vind dat ik overboard ga dan zal ze dat wel zeggen, voorlopig nog geen klachten  ::)

Ze heeft zelf trouwens cavia's, vissen en buiten een konijn dusseh...

Speedy

Goedemorgen,

Jeetje, je blijft inderdaad wel bezig zo zeg, heel leuk idee.
Vergeet niet, dat ze wel slopers zijn hoor.
http://www.valkparkiet.org/forumupload/mobiel1.jpg
deze had ik gemaakt, ze hebben er al aan 2 treetjes zitten knagen, grrrrrrrr doe je zo je best voor  :D :D :D :D

Groetjes,
Trudie

Marcel

Ach, als je stokken gebruikt dan kun je die toch zo weer vervangen? Een laddertje niet, okee.

Ik heb in de schuur nog twee lange stokken waar ik wat af kan zagen en in de tuin een wilg waar ik zo weer wat van af kan knippen. Dus stokken en takken mogen ze wel slopen. De houten balkjes in mijn voliere liever niet, maar door natuurlijk hout te blijven geven denk ik dat ik dat wel kan voorkomen...

Voor de hoekpost geld dat je (volgens mij) er gewoon een nieuwe stok tussen kunt draaien, beide touwen een lus eromheen en het hangt weer... Ik ga het nog uitproberen, volgende week ofzo, maar ik moet ook wat werken zo tussen het voederen door  ;D


Marcel

Ik heb de laatste tijd niet meer zoveel kunnen klussen, maar de noodzaak was er ook niet meer voor. Ik heb nu een mooie driehoekige voliere en een klimboom die gelukkig erg in trek is. Dus mijn idee voor de hoekpost heb ik even op de lange termijn gezet.

Maar ik heb vorige week wel een proefopstelling gemaakt met 4 touwen. Het originele idee was om iets te maken in een hoek, met 3 touwen. Een variant met 4 touwen is natuurlijk niet geschikt voor in een hoek maar dan kun je hem aan een muur maken:



Zoals je ziet was hij in trek. De touwtjes waren natuurlijk te dun en daarom schommelde het nogal, maar misschien maak ik nog een zwaardere versie met dikker touw en een multiplex plaat ipv hardboard. Dan buigt het niet zo door.

Maar het idee werkt wel en het is zo gemaakt, dus ik meld het even voor degenen die ook nog klusneigingen hebben (en wel tijd)

bannanne

hoi marcel wat maak jij leuke dingen zeg ik vind het prachtige dingetjes die jij maakt ik ga ook maar eens aan de slag gaan

roel

Tof ik heb het zelf ook eens gemaakt en ze vinden het reuzeleuk bedankt!!