22 mei 2025, 23:17:23

Is dit de rui??

Gestart door goudvis1977, 15 augustus 2006, 13:37:54

« vorige - volgende »

goudvis1977

hallo allemaal,

even een vraag, mijn valkje heeft van zn koppie tot zn staart allemaal ''onuitgekomen veren". Mijn andere valkje heeft dit niet!
Is de ene valk in de rui, hij ziet er ook een beetje onverzorgd uit..en kan het zo zijn dat ie hiervan uit zn hum is.

Hij is namelijk normaal erg lief en super tam, maar op het moment moet ie niet veel van me hebben, en is ie erg bijterig.

Hij blijft ook veel in zn kooi zitten, terwijl de andere valk als ie een F16 piloot door de kamer scheert, die heeft nergens last van.

Moet ik jack gewoon een beetje met rust laten, ik vind het namelijk zielig dat ie zich zo terugtrekt....en hoelang duurt de rui??

alvast bedankt,

gr monqiue

Agnes

Hoi Monique,

Dit is de rui ;)
En het kan heel goed dat ie uit z'n hum is.
Het heeft gewoon even tijd nodig.

Ik laat ze zelf zoveel mogelijk met rust, als ik een valkje in de rui uit de kooi haal, gaat ie toch vanzelf terug :)

Een valkje in de rui ziet er altijd erg rommelig uit.
Het duurt even voordat alle nieuwe veertjes uit de hulsjes zijn.

Hoe lang de rui duurt durf ik niet te zeggen.

Groetjes van Agnes.

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

mickeledoki

hee hooi,

ik heb begrepen dat een valk het hele jaar door ruit(en dan bedoel ik geen raam)..

groet mickeledoki ;D ;D ;D

Inger m

Hoi,
De rui duurt circa 6 weken. Als de rui langer is of onregelmatig wijst dit vaak op onderliggende oorzaken, zoals ziekte of viedingsgebreken. Valkparkieten in de huiskamer hebben vaak een meer onregelmatige rui, maar het is niet de bedoeling dat ze jaarrond ruien (kleine donsveertjes wel).

De rui kost veel energie door aangroei van nieuwe veren. De vogel heeft extra voedingsstoffen nodig, zoals vtaminen (vers voer!) en regelmatig wat eivoer.

Verder is het goed om de vogels dagelijks goed te sproeien, dit is goed voor de huid en verenconditie. Bovendien gaat de valkparkiet zich erna goed poetsen, waardoor de rui wordt bevorderd.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.