2 juni 2025, 09:00:11

Laurier stam

Gestart door Thijs, 13 augustus 2006, 21:09:58

« vorige - volgende »

Thijs

Hoi!

Weet iemand toevallig of de stam van gewone laurier ook giftig is? Want op valkparkiet.com staat alleen dat laurierkers blad+zaad giftig is.
Ik heb namelijk een mooie partij lauriertakken in mijn tuin waar ik een ladder voor mijn valkjes van wil maken.

Alvast bedankt!

Thijs

Inger m

Hoi Thijs,
Heb je even een foto?
Ik ben niet zo'n plantendeskundige, maar volgens mij is laurier niet giftig en geef ik het ook aan de vogels. Het zijn dezelfde geurige blaadjes als voor in de soep.

De laurierkers (die veel als heg wordt gebruikt) is wel giftig.

Dit zijn dus twee verschillende planten. Ik wil graag een foto. zodat ik ze niet doorelkaar haal.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Thijs

Dit is de laurier die ik in de tuin heb staan:
Het klopt dat er inderdaad ook laurier voor consumptie wordt gebruikt, maar of dat ook deze is? ???

Thijs

Riny

Hoy Tijs
Zo'n laurier hebben wij ook staan ,maar ik durf er niets van aan mijn vogels te geven.
Ik heb wel eens horen zeggen, dat er vogels aan gestorven waren, en die zeer giftig zou zijn.
Ga anders met een stukje naar een tuincentrum, dan heb je zo zekerheid.
Groetjes Riny :D

Inger m

Hoi,
Deze versie kun je niet aan vogels voeren. Ik zal vanavond even de juiste namen aan mijn vader vragen. De soort die ik aan de vogels voer, is een heel andere en die is niet giftig.

De laurier die jij op de foto laat zien, hebben wij al;s heg. Ik gebruik daarvan geen enkel deel voor de vogels.

gr Inger
problem.

Thijs

Oh helaas, want ik wou er een laddertje van maken.
Bedankt voor de informatie!!

Thijs

Inger m

Hoi Thijs,
Wilg en berk is hiervoor heel geschikt. Met name dikkere wilgentakken zijn goed bewerkbaar (zacht hout) en blijft nog best lang meegaan. Bij slootkanten zijn deze bomen veel te vinden (knotwilg).

gr Inger
problem.

Inger m

Hoi,
Het klopt zoals erboven beschreven. Ik heb de beide planten even gegoogled. Ze worden wel soms doorelkaar gehaald, maar geef de heg-versie (zoals je foto) maar niet aan je vogels.

gr Inger
problem.