28 maart 2024, 18:15:18

vangen met een theedoek

Gestart door ahb, 13 augustus 2006, 12:58:15

« vorige - volgende »

ahb

 Veel mensen maken de fout om ze gaan opjagen of vangen. dan kan je dsu opnieuw beginnen met tam maken
Dit stukje haal ik uit een reactie op een ander bericht....

Als ik mijn jonge valk die ook nog niet reageert op opstappen nou heel rustig en beheerst met een theedoek vang (in 1 keer, zonder stress) heeft dit dan ook invloed op vertrouwen?
want zo doe ik het namelijk nu. Ik heb mijn valk van 6 weken nu bijna een week en heb hem elke dag even uit de kooi gelaten. Hij is nog een beetje schuw voor mijn hand, maar ik mag al steeds dichter in de buurt komen

ahb

sorry, zie hieronder een soortgelijk bericht....
laat iedere tamme valk zich op een bepaald moment kroelen?
Ik heb nl ook grasparkieten en de ene laat het wel toe en de andere niet. hier lees ik dat bijna iedere valk dit heerlijk vindt en toelaat. is dat ook zo?

Inger m

Hoi,
Een valkparkiet is een prooidier. Vangen veroorzaakt daardoor stress (misschien niet voor jou), maar wel degelijk voor de vogel. Het vangen in een theedoek wordt daardoor vermoedelijk als onprettig ervaren. Ik zou proberen om het vangen zoveel mogelijk te vermijden en te werken aan het opstappen op de hand.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Anja

Hoi ahb,

Vangen met een theedoek veroorzaakt altijd stress. Of je dit nu in 1 keer doet of je moet het 10 keer proberen.
Ik zou het je afraden en niet meer doen.

Groetjes Anja

Riny

Hoy AHD
Het veroorzaakt niet alleen stress, maar ik denk dat je valkje het vertrouwen in je ook verliest.
En vertrouwen is heel erg belangrijk voor de band tussen jullie beiden.
Groetjes Riny :D

ahb

Ik heb ook het verhaal gelezen over het vastpakken en dan rustig praten en kroelen. Is dit dan niet hetzelfde idee?
Ik moest hem net noodgedwongen toch pakken. Hij was ontsnapt en ik kon hem rustig met 2 handen pakken.
Nadat ik hem gepakt had heb ik hem tegen me aan gehouden en hem geaaid en gekroeld. Eerst stribbelde hij wat tegen, maar na rustig praten ging hij zich ontspannen.
Is dit dan een goede manier?
Verder zit ik een aantal uren per dag met m'n hand in de kooi. Zoek iets toenadering, maar dwing niet. Zorg dat hij net niet wegspringt (hij klautert rustig weg). Het nadeel is dat de kooi zo groot is dat ik niet meer bij hem kan als hij achterin zit. Komt hij op den duur vanzelf naar mij toe?
Heel wat vragen....
Hopelijk kan iemand mij helpen en antwoord geven.
Alvast bedankt!

Rianne

Probeer eens wat trosgierst in je hand te houden. :)

Dorris

Inderdaad, bij mij werkt het ook met trosgierst ik hou het gewoon stil in mijn hand en praat tegen hem, soms is het weer even eng en dan klautert hij weg, maar hij vind het toch lekker genoeg om weer terug te komen.

Inger m

Hoi,
Probeer twee dingen niet door elkaar te halen. Vangen geeft vaak stress. Sommige vogels schreeuwen alles bijelkaar. Andere vogels blijven schijnbaar rustig in de hand, maar kunnen ook heel gestresst zijn. Tegenstribbelen geeft al duidelijk aan dat de vogel het niet prettig is. Uiteindelijk geeft de vogel zich 'over'. Dat wil niet zeggen dat je behandeling stressloos is. Trosgierts en uitzichzelf op de hand laten zitten met wat extra geduld werken uiteindelijk het beste.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

ahb

Ik reageer een beetje laat, maar kon een tijdje niet bij m'n comput er....
Ik ga hem niet meer pakken met mijn handen, waarom staat hier duidelijk boven.
Wel heb ik een probleem wat het tammaken ook bemoeilijkt.
Ik heb namelijk een hele grote kooi, een kamervolliere en de vogel gaat steeds op het meest verre punt zitten zodat ik niet bij hem kan.
Hoe pak ik dit aan? Hij komt af en toe op trosgierst af en op vers gras maar verder blijft hij steeds uit de buurt en blijft hij wat schuw.  Hij wil ook nog niet echt op mijn hand zitten, blijft twijfelen.
Ook wil hij graag uit de kooi (hij zit samen met een grasparkiet en als die eruit mag, wil de valk er graag achteraan).
Ik het 'tammaakprogramma' staat dat je hem er pas uit mag laten als hij op op en afstappen van je hand reageert.
Ik mag hem er dus nog niet uit laten? En als het tammaken nou nog een half jaar duurt?
Ik heb em nu ongeveer een maand en heb het gevoel dat het allemaal erg langzaam gaat. Duurt dit meestal lang? Hij was ongeveer 6 weken bij aanschaf volgens de kweker