19 april 2024, 01:51:33

heeft mijn vogel luis?

Gestart door mariska vogel, 30 juli 2003, 20:48:16

« vorige - volgende »

mariska vogel

hallo,
wij hebben afgelopen zaterdag een valkparkietje van 6 weken gekocht, hij komt uit een buitenvoillere.
nu heb ik gemerkt dat hij een kaal plekje bij zijn keel heeft die steeds groter wordt. ook als je goed kijkt zie je soms kleine bruine beestjes weg kruipen in zijn veren.
Is dit luis, en wat kan ik er aan doen?
ook op andere plekken heeft hij erge last van jeuk maar is hij niet kaal.
alvast bedankt!




Lique

Hoi,

Zo te horen, ben je er al wel vrij zeker van, dat hij ongedierte bij zich draagt.
Wat je ook zou kunnen doen, om het zeker te weten:
een vel papier onderin de kooi leggen, en kijken wat daarop komt te liggen.
Ook alle stokken, en kiertjes van de kooi bekijken.
Voor ong. 2 jaar geleden hebben wij last gehad van bloedluis.
Zo heb je er een, en zo zit je hele huis onder!!!
Dat laatste hadden wij :-X
In de dierenwinkel is "birdspray" te verkrijgen waarmee je de kamer en kooi in kan sprayen.
Ik heb zelf bij Dr. Feld een middel gehaald, wat ik achterin de nek moest druppelen.
Dat werd in de bloedbaan opgenomen, en de mijten sterven zodra ze het spul binnen hebben gekregen.

Veel succes

groetjes lique

Karin

Hoi Lique,

Hoe heet dat spul wat je in de nek kan druppelen ?

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Lique

Hoi Karin,

Ik weet het niet meer, ik heb het ook neit opgeschreven, maar het werkte wel donders goed.
Maar was verkrijgbaar bij Dr. Feld

groetjes lique

Paul

Hoi,
Ik heb de mijne toen met sray 404 van Beaphar ingespoten dat is er ook speciaal voor.
Ook de kooi heb ik helemaal ingespoten.
Die druppels lijken me voor de vogel minder schadelijk waar Lique het over heeft (zelf krijg je het benauwd van die spray)
En Dr Feld word gewoon onze hofleverancier :D
Alleen werken druppels niet voor luizen die in de hoekjes van de kooi zitten.
Wel oppassen dat je alle etbare spullen zoals zaad, water en sepia uit de kooi haalt of je moet er niet in de buurt spuiten.
Dat spul werkt ook heel goed op vliegend ongedierte zoals die motjes dat heb ik al geprobeerd :-)
Gewone insecticide is te gevaarlijk voor vogels maar dit is er speciaal voor.

Groetjes, Paul

Karin

Hoi Lique,

Zegt frontline je misschien iets ? Ik had gehoopt dat het zoiets was. Gebruik ik ook altijd voor al mijn andere dieren. Gelukkig heb ik het nu niet nodig, maar het lijkt me veel handiger dan zo'n spray. Zo'n spray is inderdaad handig voor de hoekjes Paul ! Ik heb heel vroeger in een dierenwinkel gewerkt en toen hadden we ook die 404, maar je ging er meteen sterretjes van zien  ;D En frontline is niet gisftig voor zoogdieren, maar ik weet dus niet hoe het met vogels zit.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

mariska vogel

we hebben zaterdag gelijk dat birdspray gehaald en de kooi en de vogel zelf ingesprayd. ook de kieren en dergelijke, maar hij krabt nog steeds veel en het lijkt alsof hij steeds kaler wordt bij zijn keeltje. OOk is hij erg rustig en eet ontzettend veel. hij zit vooramelijk veel onderin zijn kooi en zit dan te eten. wat kan ik nu nog doen? zal hij ziek zijn? de beestjes heb ik nog niet weer gezien!
help mij alsjeblieft want het is echt een lief vogeltje en we willen hem niet dood in zijn kooi aantreffen.
alvast bedankt!













Paul

Hoi Mariska,
Zolang je valkje goed eet en drinkt lijkt het me een gezond teken maar blijft ie op de bodem zitten of zit hij ook regelmatig op zijn stokjes?
Het kan zijn dat door de luizen de veertjes op zijn keeltje al waren aangevreten en daarom uitgevallen.
Als het goed is staat op die spray dat je het na een paar weken weer een keer moet herhalen als de eitjes van de luizen ook uitkomen en die roei je dan gelijk ook uit, die eitjes kunnen in de veren zitten nog namelijk.
Als je het helemaal niet vertrouwd zou je in elk geval dr Feld even kunnen bellen dan kan die je tips geven en vaak hoef je dan niet eens langs te komen.

Groetjes, Paul