29 maart 2024, 13:19:50

krijsend valkje

Gestart door musicrookie, 10 augustus 2006, 22:32:31

« vorige - volgende »

musicrookie

hallo,

mijn valkje is nu bijna 2 maand oud, en eet nog altijd 2 x daags zijn papje uit zijn spuit. er staat nochthans eivoer in zijn kooi waarvan ook (soms) eet.

hij weet blijkbaar al dat hij smorgens uit zijn kooi mag, maar dan stopt hij niet met krijsen tot hij zijn papje gekregen heeft, dan mag hij nog wat rond vliegen en spelen in onze keuken en als ik naar mijn werk vertrek zit hij weer in zijn kooi,

als ik smiddags thuis kom (14.30lu) herhaalt dat tafereel zich, hij stopt weer niet met krijsen tot hij gegeten heeft.

Zou dat krijsen nu echt van de honger zijn of gewoon om uit zijn kooit te mogen.
wat is de betekenis van dat gekrijs, het is lichtjes hoor, maar soms wel storend !

kan iemand me daar een antwoord op geven?
groetjes en bedankt

roosie

musicrookie

spijtig dat ik tegen mezelf moet reageren, maar kan niemand mij daar op een antwoord geven?

groetjes
roosie

Monky

Hi Roosie,

Ik zou zeggen test het even. Geef je valkje eten, maar laat hem er niet uit. Als hij door gaat met krijsen weet je dat het niet aan het eten ligt.

Maar uhm...Eet jouw valkje nog niet zelfstandig?
Zie je hem geen zaad eten? Probeer hem te stimuleren om zaad te eten.

Groetjes,
Monky 


musicrookie

hallo
bedankt voor de reaktie, maar ik kan hem toch moeilijk zijn papje geven zonder dat hij uit de kooit komt?
Hij eet nog geen zaad, er staat er wel in zijn kooi, alsook eivoer.
pas als hij er uit is en gegeten heeft stopt hij met krijsen.

Monky

 :) Ik bedoelde hem dan terug te zetten als hij gegeten heeft  :)
Ik denk wel dat je moet proberen het zelf eten te stimuleren. Geef hem anders zijn pap wat later als dat kan. Nu weet hij dat het eten op vaste tijden komt.

Heb je misschien ook iets van trosgierst in de kooi liggen?
Wat ik uit kweekverslagen begrijp van anderen is dat meestal wel het eerst waar ze aan beginnen te eten. Niet te veel natuurlijk anders krijg je weer een ander probleem erbij  :-X

Groetjes,
Monky

moonwitch (diana)

Hoi Roosy

Zoals Monky al zei moet je beginnen met trosgierst, dit is voor een valkje makkelijk te pellen en licht verteerbaar.
Zo beginnen mijn valkjes ook op weg naar zelfstandigheid.
Groetjes diana
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Riny

Hoy Roosie
Allereerst raad ik je aan, je valkje te leren eten met een lepeltje.
Als je een klein theelepeltje wat buigt met een tangetje lijkt het op de snavel van de oudervalk.
Dat is al een heel belangrijke stap naar zelfstandigheid, want dan krijgt je valkje het niet zomaar in zijn snaveltje gespoten.
Als hij zo goed eet, dan kun je wat eikrachtvoer door het papje doen.
Zo leert hij spelenderwijs alles eten.
Ook kun je als hij krijst hem bij zijn voerbakje plaatsen.
Zet vooral ook eten op de bodem van de kooi.
Zulke kleintjes gaan nog bijna niet op zoek naar eten.
Als ik kleintjes zelfstandig aan het maken ben , struikelen ze vaak over de hoeveelheid eten en trosgierst, die ik in de kooi heb hangen.
ook geef ik ze dan grasparkietenzaadjes, die zijn zachter.
Groetjes Riny :D