28 maart 2024, 13:23:41

2de valkje erbij

Gestart door *Amanda*, 8 augustus 2006, 22:46:46

« vorige - volgende »

*Amanda*

Hallo mensen,
Sinds december hebben mijn vriend en ik onze valkparkiet Punky. We wouden in het begin eigenlijk nog 1 erbij maar hebben dat toen niet gelijk gedaan omdat dit onze eerst valkparkiet is. We kregen hem al tam en hebben sinds gisteren een vriendje/vriendinnetje erbij gekocht. Mijn vraag was wanneer weet je zeker dat ze bij mekaar in de kooi kunnen? We hebben ze vandaag los gehad bij mekaar en volgens mij mogen ze elkaar wel. Ik weet alleen niet wanneer het goed is om ze bij mekaar te doen. En word onze Punky ook minder tam omdat we er nu 1tje bij hebben? Lilo (onze nieuwe valk) is 6 weken ong nu en is nog niet tam. Kunnen we haar nog goed tam krijgen en heeft iemand tips?

Groetjes Amanda

mickeledoki

hee hooi,

ik zou lilo de eerste paar weken  in de andere kooi laten en haar daar voor het grootste gedeelte tam maken  dit is vaak makkelijker en  je zit toch met die quaratine(ik weet het is verkeerd geschreven ) en zo sla je twee vliegen in 1 klap.
ik zou ze na een week of twee a drie bij elkaar zetten....
komen ze van dezelfde kweker af ?

grtz mickeledoki 8)

*Amanda*

Hey bedankt voor je reactie.
Ze komen niet bij een kweker vandaan. Gewoon iemand die het als hobby doet. Ze komen alle 2 van iemand anders af.
Volgens mij gaat het wel goed komen met dat tam maken.
We waren toen straks even bezig met haar en ze bleef een hele tijd op mijn vriends hand zitten. We zaten er echt raar van te kijken. Ze is geen handen gewend maar toch is ze er niet bang voor. Maar moet ik echt zo lang wachten? Punky en Lilo willen heel graag bij elkaar zitten. Ze hebben vanavond al bij mekaar gezeten en het lijkt alsof ze elkaar erg mogen. Ze zitten nu apart met kooien naast mekaar en ze willen telkens naar elkaar toe en roepen naar elkaar.

Groetjes Amanda

Anja

Hee Hallo,

Kijkk eens aan de linkerkant bij tam maken. Daar staat een stappenplan wat mij ook heel goed heeft geholpen.
Misschien heb je er iets aan.

Groetjes Anja

mickeledoki

hee hooi,

of ze echt zo lang van ellkaar gescheiden moeten blijven was je vraag ... het is natuurlijk wel beter ,het gaat namelijk om eventuele ziektes die ze meedragen...het wil natuurlijk helemaal niet zeker als je ze bij elkaar zet dat je andere valk ziek word,het is een zekerheid die eventueel genomen kan worden om ziektes te voorkomen.en inderdaad valkjes die lekker na alkaar schreeuwen is ook niet echt een pretje om aan te horen....


groeten mickeledoki :D :D :D

*Amanda*

Hahaha nee het is geen pretje. Ze willen echt graag bij mekaar zijn. Ik was net even met Punky naar Lilo gegaan en ik moest nog even naar de dierenwinkel dus ik wou Punky weer meenemen. Maar die kreeg ik dus niet mee... hahaha ik ben wel even bezig geweest om Punky weer mee te krijgen. Ben blij dat ze elkaar mogen.

Groetjes Amanda

Ps. Ik heb het gelezen over het tam maken. We gaan dat wel proberen. Ik denk dat we haar snel tam krijgen omdat ze niet echt bang is voor mensen handen. En ze heeft al op mijn vriends hand gezeten :-D

angelina

Hoi,

De quarantaine periode is zeker van belang.
Zoals al eerder geschreven werd ivm eventuele ziektes maar ook het tam maken gaat makkelijker als je 1 op 1 bezig kan zijn.
MIjn 2e en 3e valkje heb ik 3 en halve week apart gehouden maar nu met mijn 4 e heb ik de 6 weken vol gemaakt en ik moet zeggen dat het zo uiteindelijk zijn voordelen heeft.
Hij is helemaal 1 met de groep maar komt nog net zo lief bij mij.

Dat ze naar elkaar roepen is normaal en op die manier hebben ze dus ook contact. Zielig vind ik het dus weer niet.
Je doet het met een reden.

Oh ja volledige quarantaine betekend dus ook in een andere ruimte.
Succes ermee.

gr angelique

Love birdies

dyfaine

Hey hallo,

Wij hebben nu 3 weken een 2 er bij , de eerste calli was al redelijk tam en Jordan de nieuwe geheel tam, we hebben ze even een paar uur samen in de kamer op de grond gezet .
Ze liepen een beedje om elkaar heen en Calli blaasde een paar x.
Na een paar uurtjes ging het goed en hebben wij ze gewoon bij elkaar gezet en vanaf dat moment gaat t perfect ...
So follow your heart...

Groetjes ;)

mickeledoki

hee hallo,

als het inderdaad alleen over het wennen van de valkjes gaat en je ziet dat het goed gaat dan kunnen ze al na een uur met elkaar in de kooi....maar het gaat  over eventuele meegedragen ziektekiemen van andere valken en zoals ik al zei hoeft het dus niet altijd zo te zijn dat een ander valkje ziek word.
ik denk ook dat de afzonderingstijd  vooral belangrijk is voor mensen die meerdere valken of een volliere hebben .
maar ook als je maar twee valken heb  zou ik er toch een beetje mee oppassen....

grtz mickeledoki ;D ;D ;D

Agnes

Hoi,

Ik heb achteraf mijn valkjes te snel bij elkaar gezet, met als gevolg dat het langer duurt voordat de nieuwe tam is ;)

Ik merk toch dat ze meer naar elkaar trekken als ze met meerder zijn.

Niet dat dat erg is, maar ik had liever gezien dat de valkjes die later gekomen zijn, net zo tam worden als de eerste ;)

Groetjes van Agnes.

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

Anja

Hallo,

Toen ik mijn 2de valkje erbij kreeg heb ik ze idd op de tafel aan elkaar laten wennen. Ze zaten ook meteen bij elkaar in de kooi.
Qua tam maken heb ik weinig problemen ondervonden. De tweede is net zo tam als de eerste alleen wel veel eigenwijzer.
Binnenkort komt er een derde bij en dan doe ik precies hetzelfde.
Voor tam maken betekend het wel dat je veel geduld moet hebben en er veel mee bezig moet zijn.
In ieder geval succes.

Groetjes Anja

*Amanda*

Ik heb heel veel aan jullie reacties, heel erg bedankt daarvoor!
Ik wil zowieso wachten tot Lilo tam is en ik weet niet hoe lang dat gaat duren. Ik denk dat dat wel snel is. We zijn er veel mee bezig. Ik heb er helemaal vertrouwen in. Ik vind het wel jammer dat je moet wachten om ze bij mekaar te zetten. Maar ja het is wel beter. Ik wacht gewoon af hoe alles loopt.

Groetjes Amanda