29 maart 2024, 16:42:14

eieren liggen overal...

Gestart door dilucakatalora, 9 augustus 2006, 14:03:03

« vorige - volgende »

dilucakatalora

'Hallo'

ik heb een lutino koppel die het een naar mijn idee 1x hebben gedaan.. 4 dagen terug, 2 dagen terug en vandaag heb ik drie eieren op de grond aangetroffen.. Wat kan helpen om de eieren van de lutino pop in het nestkast te krijgen?

Rianne

Hoi,

als je 2 lutino's koppelt let er dan wel op dat het forse vogels zijn, liefst zonder kale plek achter de kuif. Een roodoog combinatie wordt vaak afgeraden als de vogels niet aan die 'eisen' voldoen. De kans dat de kale plek achter de kuif groter is bij de jongen, is dan namelijk groter. :)

Vreemd dat de pop dit gedrag vertoont. Heeft het koppel wel al in het blok gezeten? Hoe oud is het koppel? Is het blok goed toegankelijk? Is het hun eerste nest?

dilucakatalora

Ze komen het hokje makkelijk binnen, het is geen rood oog koppel, en ze hebben ook geen kale plekken achter de kuif, ook heeft het mannetje veel in het nestblok gezeten en geinspecteerd..

dilucakatalora

Het koppel is nu anderhalf jaar oud, en ze hebben niet eerder een nestje gehad.. Maar andere wildkleur koppel zit bij hun in de voliƩre dus voorbeelden genoeg...

Rianne

Heb je voldoende blokken hangen? Soms wil het wel eens helpen om er een blok bij te hangen, zodat ze meer keuze hebben.
Meestal gaat het mannetje eerst in het blok en als die het goed heeft gekeurd gaat hij het vrouwtje verleiden om ook in het blok te gaan.

Het kan ook onervarenheid zijn. Misschien helpt het als je een nepeitje in het blok legt?

dilucakatalora

Ik heb wel 5-6 blokken hangen dus daar kan het ook niet aan liggen.. En het mannetje heeft geprobeerd te lokken doormiddel van tikken op het nestblok terwijl het binnen zat...
Ik zal eens kijken of nepeitjes helpen..

Rianne

Hmmm het popje zal toch eerst het blok in moeten zijn geweest. Het mannetje lijkt mij aardig broeds zo te lezen. Hopelijk ziet de pop het ei en gaat ze eitjes bij leggen.

dilucakatalora

ze heeft er al drie gestooid, maar ik kan de gok nog wagen...

Rianne

Hopelijk reageert er nog iemand anders, die hier wel ervaring mee heeft.
Mijn ene pop heeft het ook eens gedaan, maar dat was omdat ik het blok had weggehaald.

dilucakatalora

hoeveel kost zo'n setje nep eieren dan? en zou 1 ei in een hokje voldoende zijn, of zou ik beter het aantal gestooide eieren in het hokje leggen?

Rianne

Je kunt ze via de webwinkel van deze site bestellen, of kijken of de dierenwinkel in de buurt ze heeft. Hier zijn ze los verkrijgbaar en kosten ze iets van 20 cent of zo. :)
Op zich zou 1 wel genoeg zijn, maar het is altijd handig om er meerdere te hebben.

dilucakatalora

dan ga ik dat nu doen...
Harstikke bedankt vor je hulp!!


doeg