25 april 2024, 21:40:24

zwarte rand om de gehele snavel

Gestart door Anja, 7 augustus 2006, 16:49:57

« vorige - volgende »

Anja

Hallo,

Ik heb een vraag. Yunah een lutino valk van 1 jaar wilde vanmorgen niet uit de kooi. Na ongeveer een drie kwartier toch wel. Hij wil wel gekroeld worden en eet gewoon maar ik ontdekte dat hij een grijs-zwarte rand om zijn snavel heeft.
Hoe kan dit? Hij bibbert ook.
Ik denk dat ik straks voor de zekerheid maar langs de DA ga want ik vertrouw het niet echt.

Groetjes Anja

Inger m

Hoi,
Heb je er een foto van? Dan is het wat duidelijker.
Is het een egale of woekerige rand. Schurftmijten kunnen de snavel aantasten, doordat ze in het hoorn graven. Dit zit eruit als kleine, grijze korstjes.


gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Anja

Hoi Inger,

Het is net of het vuil is. Ben net beneden gaan kijken en toen leek het alweer minder. Verder doet hij alles gewoon alleen is hij wat stiller. Kan dit misschien ook met de rui te maken hebben?
Er zitten geen korstjes aan zijn snavel en ik heb helaas geen foto.

Groetjes Anja

Inger m

Hoi,
Hou de vogel goed in de gaten bij gedragsveranderingen. Lees hierover meer bij 'ziek'. Tijdens de rui verliest de vogel veel veren (is dit het geval?). De nieuwe veren zitten in een soort hulsjes, dit worden 'buispennen' genoemd. Tijdens de rui kan de vogel wat rustiger zijn. Een zwarte rand rond de snavel en de rui kan ik helaas niet echt een verband tussen vinden.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Anja

Hoi Inger,

Hij heeft inderdaad veel nieuwe "pennen". Hij plukt ook heel veel en er komen meer vliesjes af. Ben net weer even gaan kijken en de grijze rand is verdwenen. Ik kan het niet verklaren. Hij verliest wel veren ja wat meer dan normaal maar niet dat ik kan zeggen heel veel.
Ik zal hem goed in de gaten houden in ieder geval bedankt voor je reactie.

Groetjes Anja