16 juni 2024, 08:26:25

3e valkje?

Gestart door Coot, 5 augustus 2006, 20:55:18

« vorige - volgende »

Coot

Hoi allemaal,

Ik heb op dit moment 2 valkjes.
Mijn eerste valkje heb ik komende december 2 jaar en is op dit moment 2 jaar. Ik heb deze gekocht bij een vogel-groothandel. Achteraf zeker niet zo'n goed idee, maar daar is niets meer aan te doen. Hij is erg bang en zeker niet tam. Die angst komt volgens mij doordat ie bij die handelaar in een grote voliere zat en er ook grote honden daarbij in de buurt rondliepen en volgens mij (achteraf gedacht) vaak tegen de volieres zijn aangesprongen.
Mijn tweede valkje heb ik nu ongeveer een jaar en is van juni 1 jaar oud. Deze heb ik vorig jaar bij Riny gekocht, om ervoor te zorgen dat mijn eerste een "vriendje" erbij kreeg. Hij heeft veel angst van het eerste valkje overgenomen. Ook deze tweede is dus (nog steeds) niet tam. Hij eet wel trosgierst uit mijn hand en komt ook naar me luisteren als ik bij de kooi tegen hem sta te praten. Maar op mijn hand zitten of hem aanraken wil hij niet.

Ik had het dus leuk gevonden als deze twee ook vriendjes waren geworden. Dat is dus niet het geval. Ze kunnen wel met elkaar in één kooi, maar dan houdt het ook op.
De jongste van de twee staat volgens mij wel open (hij biedt zich bij het andere valkje vaak met het koppie omlaag aan om gekroeld te worden) voor een vriendje/vriendinnetje, maar vindt dit dus niet bij mijn eerste valkje.

Nu heb ik de volgende vraag:

Is het verstandig om een een derde valkje erbij te nemen, in de hoop dat deze wel vriendjes wordt met mijn tweede? De kooi is in ieder geval groot genoeg.

Graag jullie mening hierover.


Groetjes,

Marco

Karin

Weet je wat voor geslachten je valkjes hebben ?
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Coot

Hoi Karin,

Ik heb het nooit laten onderzoeken, maar aan hun gedrag af te lezen en bij het eerste valkje ook aan zijn uiterlijk, zijn het beide mannetjes. Het zijn ook beide witmaskers. 1 ervan is zeker een bonte (die ik bij Riny gekocht heb) en de andere is een geparelde. Zijn parels zijn bijna helemaal verdwenen, vandaar dat ik er van uit ga dat mijn eerste valkje ook een mannetje is.

Zou het dan er puur mee te maken hebben dat het allebei mannetjes zijn, dat ze zich niet zo heel goed verstaan? Ik lees toch ook heel vaak dat het er niet veel mee te maken heeft.


Groetjes,

Marco


Riny

6 augustus 2006, 14:55:49 #3 Last Edit: 6 augustus 2006, 15:06:27 by Riny
Hoy Marco
Jammer dat je valkjes geen echte vriendjes zijn geworden.
Het maakt niets uit als het allebei mannetjes zijn, dat is geen belemmering om echte vriendjes te zijn.
Heb jij ze in het begin ook in aparte kooitjes gehouden, of ze direct bij elkaar geplaatst?
Ik durf niet te zeggen of chucky zich op zijn gemak gaat voelen met 2 andere valkjes in de kooi.
Groetjes Riny :D

Coot

Hoi Riny,

De eerste tijd hebben ze appart gezeten. Wel in dezelfde kamer, maar in aparte kooien. Ik kon Flupke toen ook vasthouden, niet om te kroelen of zo, maar hij vloog ook niet direct weg. Vanaf het moment dat ie bij Chucky in de kooi is gekomen is hij ook banger geworden. Ook vliegen doen ze beide niet graag, terwijl de kooi meestal open staat als ik thuis ben.

Chucky en Flupke blijven in ieder geval bij elkaar, ook al zijn ze geen echte vrienden en niet handtam. Ze zijn wel ontzettend lief en ik beleef er toch veel plezier aan.

Ik gun Flupke zo een "echt" vriend(innet)je. Zou het wel het proberen waard zijn? Zolang Chucky de andere niet gaat aanvallen, zou het moeten kunnen. Of raad je me het af om dat te proberen?


Groetjes,

Marco

Riny

8 augustus 2006, 21:28:56 #5 Last Edit: 8 augustus 2006, 21:52:12 by Riny
Hoy Marco
Eigenlijk weet ik niet goed wat ik je moet adviseren.
Stel dat je een derde valkje erbij neemt, niemand weet hoe zich dat dan gaat ontwikkelen.
Want als het werkelijk een koppel zou worden en er komen jonkie's , wat doe je dan met Chucky?
Die zul je dan in een andere kooi moeten plaatsen.
Ik wens je veel succes , bij het nemen van een beslissing.
Groetjes Riny :D

Coot

Hoi,

Het blijft moeilijk. Ik weet zelf dus nog steeds niet wat ik het beste kan doen. In ieder geval neem ik niet te gehaast een beslissing. Ik zal alle scenario's nog eens voor mezelf doornemen.
Het belangrijkste blijft dat de valkjes het in ieder geval naar hun zin hebben.

Ik zal jullie wel laten horen wat voor een beslissing ik op een gegeven moment neem.


Groetjes,

Marco

Agnes

Hoi Marco,

Dit wordt een moeilijke beslissing.

Jammer dat je twee valkjes niet zo goed met elkaar kunnen opschieten als je had gehoopt :-\

Bij mij is het juist andersom gegaan. Een van m'n vakjes is juist tammer geworden doordat ze het gedrag van een nieuwe valk na ging doen :D

Het probleem bij jou wordt zoals Riny al zegt,...... en wat als ze alle drie niet naar elkaar omkijken?

Het mooiste zou zijn als het zou klikken natuurlijk, maar misschien moet je dan weer op zoek naar een vierde valk.
Zo is het einde zoek ;D ;D

Ik wens je veel succes met je beslissing!

Groetjes van Agnes.

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

Coot

Hoi Agnes,

Een vierde valkje zou zo het probleem nog niet echt zijn. Als ik zeker wist dat dan als goed zou lopen, zou ik er vandaag nog zo maar 2 bijnemen .... geen probleem. Mijn huidige kooi zou dat qua ruimte ook nog aankunnen.

Het komt zich gewoon neer op de beslissing die ik ga nemen. Neem ik er wel nog 1 (of 2  ;D) bij, dan moet IK gewoon voor de gevolgen instaan. Als het goed gaat, is het uiteraard geen probleem. Gaat het niet goed, of niet zoals ik gehoopt had, dan moet IK voor een oplossing zorgen. De valkjes moeten zich prettig voelen, dat gaat boven alles.

Ik zal er nog wel een "paar" nachtjes over moeten slapen(lees: nachtmerries).


Groetjes,

Marco

jazzel

Misschien zeg ik nou iets geks...

Maar is het dan iets om er twee popjes bij te nemen? Dat geeft ook geen garantie dat het altijd klikt. Maar de meeste mannetjes die ik heb gehad gingen door de hormonen toch overstag ;) Je hoeft er dan per defenitie nog geen jongen van te krijgen.

In ieder geval, wat je ook beslist, ik wens je veel succes :)
www.kleurigekuifjes.nl >> met super leuke filmpjes van de valkjes!!!


Ineke

Hoi Marco,
Ben nieuwsgierig wat je beslist. Mijn twee valkjes zijn ook geen kroelers samen. Ik zie, dat de oudste t wel fijner vindt om niet meer alleen te zijn, maar hij gaat niet op haar kroelverzoeken in en zoekt vaker afstand. Ik ben wel blij dat ze samen vliegen, eten, fluiten, enz. maar wil volgend jaar wel nog n koppeltje erbij. Daarom ben ik benieuwd wat jij beslist!? O ja, ik heb dus n mannetje en n vrouwtje, dus daar aan ligt t niet.

alda Diender

Hallo allemaal,

Bij mij is het als volgt gegaan.
Ook wij hadden twee valkenmannetjes, beide uit een dierenzaak en niet echt handtam. Ze waren (Zijn) niet bang, eten wel uit de hand  maar bleven het liefst bij de kooi in de buurt. Wij wilden ook heel graag een tam valkje en hadden de zelfde twijfels.
Uiteindelijk zjn we ervoor gegaan, we wilden het liefst een mannetje
omdat we bang waren dat er anders een over zou blijven.
Bij ons was het een schot in de roos!!
We hebben een handtam valkje bij een kweker opgehaald, en na ze een poosje appart te hebben gehad ze samen gedaan Heel geleidelijk, eerst uurtje, steeds langer, toen het goed ging ook 's nachts ( en natuurlijk de eertste
kennismaking buiten de kooi)
We hadden de tip gekregen het tamme valkje elke dag bij ons te nemen zodat -ie tam zou blijven.
De andere valkjes zagen dit en werden nieuwschierig naar het nieuwe valkje en kwamen ook bij ons zitten.
Nog steeds zijn ze wat bang voor onze handen maar verder komen ze regelmatig even bij ons zitten.
Ze zijn zelfs rustiger met z'n drieen en sinds een poosje kroelen ze elkaar ook voorzichtig.
Ook zijn ze veel ondernemender geworden.
Natuurlijk is dit geen garantie voor jou, maar het kan dus ook goed gaan.
Overigens is ons derde valkje inderdaad een mannetje (anders hadden we misschien toch een vierde moeten nemen........)

Succes met de beslissing, hopenlijk heb je wat aan dit (lange..) verhaal ;D
groetjes: Alda