13 mei 2025, 06:14:35

Ontlasting en voeding

Gestart door Petekint, 6 augustus 2006, 09:51:13

« vorige - volgende »

Petekint

Ik heb dit forum weer opgezocht voor hoofdzakelijk twee redenen. Een van die redenen is dat ik me af en toe zorgen maak over de ontlasting van onze 'kindjes'.

Onze valkjes hebben af en toe erg slappe ontlasting. Zo slap dat het meer een plasje water lijkt met een heel klein beetje vaste ontlasting. Dat is gelukkig niet dagelijks en verder hebben ze ook nergens last van. Ze zijn levendig, eten goed, en geven geen zieke indruk.

We geven ze voornamelijk gemengd parkieten (valkparieten) voer van Puik met regelmatig een thee lepeltje eivoer erdoor.
Verder krijgen ze soms peterselie en wortel. Snoep knabbel stokken krijgen ze ook regelmatig. Sinds vorige week heb ik grit gehaald en kattegras.

Vanaf het begin dat we ze hebben gehaald hadden we eigenlijk meer variatie met fruit enz. moeten aanwennen, maar daar heb ik te laat erg in gehad.

Wat doe ik verkeerd? Hoe zorg ik ervoor dat de ontlasting constant wordt?

Karin

Het kan zijn dat jullie "urine" zien ( dat is wat wittig en nat ) en het kan zijn dat ze wat dunnere ontlasting hebben als ze groenvoer gegeten hebben. Geven jullie ook sepia en mineraalblok ? En grit ? Af en toe een wat dunnere ontlasting is dus niet vreemd. Ook zie je het nog wel eens als ze net lekker gevlogen hebben. Als je twijfeld kun je altijd even een ontlastingonderzoek laten doen. En 2 x per jaar ontwormen.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Petekint

Ze krijgen niet dagelijks groenvoer. Urine zou kunnen ja. Het gebeurd regelmatig na flinke vliegpartijen. Sepia hebben ze altijd in hun kooi hangen en een mineraalblok hebben ze niet.
Grit heb ik pas sinds kort in de kooi in een bakje.
Dat ontwormingskuurtje, kan dat bij de dierenwinkel gehaald worden?

Petekint

Ik heb eigenlijk altijd gedacht dat urine van vogels in de poepjes verwerkt zit... ::)

Riny

Citaat van: Petekint op  6 augustus 2006, 19:03:42
Ik heb eigenlijk altijd gedacht dat urine van vogels in de poepjes verwerkt zit... ::)

Hoy petekint
Bij vogels komt de ontlasting tegelijkertijd met de urine eruit.
Groetjes Riny :D

Karin

Ja, komt ook tegelijk, maar soms zit er wat meer urine bij dan een andere keer. Is mij tenminste verteld door een vogeldierenarts  ;D Wormdruppeltjes om in het water te doen kun je gewoon bij de dierenwinkel halen. Neem niet die druppels die je in de nek moet doen, want dat wordt een vieze boel  ;D
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Petekint

Klaas

Klopt het dat kamillethee goed is tegen de slappe ontlasting? maar moet je dan in heel hun drinkbakje koude kamillethee doen - of slechts als je ze bij je hebt wat van die thee geven? Moet die straf zijn of helemaal niet straf?
Weet iemand hier meer over????

Anja

Hoi Klaas,

Ik weet dat mijn valkjes gek zijn op kamillethee maar of het helpt tegen slappe ontlasting weet ik niet.
Ik geef ze dan slappe afgekoelde kamillethee en daar kunnen ze geen genoeg van krijgen.
Wat ik wel weet is dat dit goed voor de veertjes is. Ik doe het wel ooit in de plantenspuit en spuit ze daarmee nat.

Groetjes Anja