6 mei 2025, 03:39:19

Valkparkiet piept/snottert

Gestart door Toine, 8 augustus 2006, 11:53:51

« vorige - volgende »

Toine

Hallo allemaal,

Ik heb sinds gisteren twee tamme Valkparkieten van ong. 3 maanden oud bij iemand gekocht.
Ze zitten nu binnen in de kooi, maar wat me op viel dat er een bij is die de hele tijd zachte kermende geluidjes maakt, af en toe niest en een snotterend geluidje voortbrengt. Je hoort een soort gepruttel zeg maar.
Ook schudt ie af en met z'n kop. Niet echt snel schudden maar gewoon wat op en neer bewegen van voor naar achter.
Er komt niks uit z'n bek o.i.d.
Hij eet/drinkt wel goed, maar ik vind dit een beetje apart dus mijn vraag is of jullie precies weten hoe en wat??

Karin

Ga er mee naar een vogeldierenarts , want dat is niet goed. dat pruttelen kan betekenen dat het een luchtweginfectie heeft of misschien al wel dieper.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Toine

Dat klinkt wel drastisch! Zou het zo erg zijn? Ik heb nog contact gehad met de vorige eigenaar en die zeiden dat ze er niets aan hadden gemerkt.
De Valkparkiet verder gewoon erg opgewekt en actief. Ook eet en drinkt ze normaal.
Zou een antibiotica kuurtje niet voldoende zijn? Ik heb ook al druivesuiker en vitaminedruppels toegediend.
Ik hoop niet dat er iets mee zal gebeuren want ze is erg lief!!  :'(

Inger m

Hoi,
Je kunt niet zomaar antibiotica geven aan een vogel als je niet weet wat eraan de hand is. Bovendien wordt antibiotca alleen voorgeschreven door een dierenarts. Er zijn wel middeltjes verkrijgbaar in de dierenwinkel, maar de ervaring is dat deze vrij weinig effect heben. Dierenwinkels mogen namelijk geen antibiotica verkopen en verkopen daarom middelen die veel minder sterk zijn (maar wel verkocht mogen worden).

Het probleem met luchtweginfecties is dat ze vaak lastig te behandelen zijn. Een dierenarts kan precies bepalen welk antibiticum de vogel nodig heeft. Daar zijn namelijk verschillende soorten in.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Toine

Oke, bedankt Inger.
Ik zal dan morgen toch maar eens langs een dierenarts gaan, want het zou zonde zijn mocht er iets mee gebeuren natuurlijk!
Wat zijn eigenlijk de kosten van zo'n bezoek aan de dierenarts? Ik ben nl. nog nooit met een vogel naar de dierenarts geweest.

Inger m

Hoi,
Dat kan sterk verschillen per dierenarts. Natuurlijk kun je de dierenarts even vragen wat de standaardkosten (consult) zijn van te voren. Uiteraard kunnen daar nog evt medicijn of onderzoekskosten bovenop komen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.