26 april 2024, 16:18:04

valkje eet weinig handvoeding

Gestart door tal, 7 augustus 2006, 07:56:34

« vorige - volgende »

tal

goedenmorgen.
ik heb nu al een week een valkje ik weet niet precies hoe oud ze is maar haar broertjes en zusjes waren al uitgevlogen dus het zou niet lang duren voordat ze zou uitvliegen. dus ik ben haar gaan voeren 3 keer per dag ze eet van een lepeltje. er ligt altijd eivoer een trosgierst op de bodem van de kooi maar ze eet er nog niets van. als ik me andere valkparkieten laat los vliegen en ze gaan buiten de kooi trosgierst eten dan wil ze er nog wel met de trosgierst spelen. ze zit nu nog niet bij me andere valken in een kooi. ze kan wel al vliegen en ze weegt rond de 80 tot 86 gram het scheelt per dag.
maar ze gaat nu steeds slechter eten vind ik. ze vraagt wel om eten maar zodra je 4 happen op hebt wil ze niet meer en vliegt ze weg. ook niet echt slim want landen lukt nog niet zoals ze wilt :). wat kan ik nu het best doen. moet ik het nu met een spuitje doen  of gewoon laten eten tot ze niet meer wil. ik heb een ander vlakje ook zo groot gebracht (1 week handvoeding ongeveer maar die begon vrij snel zelf te eten)
alvast bedankt groetjes chantal

Sanna

Hoi Chantal,

Is het papje wel warm genoeg? Als ze het te koud vinden willen ze het ook niet eten.

Groetjes, Sanna

tal

ja het papje is altijd warm genoeg.

Lin

Citaat van: tal op  7 augustus 2006, 08:43:00
ja het papje is altijd warm genoeg.


wel goed meten hoor met een thermometer dan weet je precies hoe warm het is. Iedereen heeft namelijk een ander besef van warmte. het moet dus rond de 39 graden zijn. Hoeveel geef je je valkje elke keer?

Groeten, Lin


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

tal

ik had al ergens gelezen dat het tussen 37 en 39 graden moest zijn dus daar let ik expres goed op.
ik doe meestal 1 theelepel poeder en dan aanmaken met gekookt water. en dan voer ik tot dat tie echt niet meer wil. de eene keer eet tie veel meer dan de andere keer. maar om hem nou weer met een spuitje te gaan voeren is ook weer zo wat. ze ontlasting is ook goed. en hij/zij is ook tierig genoeg want ze vliegt steeds naar me andere valken als ik haar aan het voeren ben en dan pak ik haar weer om verder te voeren maar dan wil ze meestal niet meer

Rianne

Hoi,

heb je al bij het schema gekeken, bovenaan de index pagina van het handopfokforum? Als je valkje al zo oud is dat het kan vliegen heeft het minder voedingen per dag nodig als een valkje van een week. :) Probeer het valkje ook te stimuleren om zelf te eten dmv trosgierst aan te bieden en zaadvoer.

Riny

7 augustus 2006, 13:30:10 #6 Last Edit: 7 augustus 2006, 13:52:31 by Riny
Hoy Tal
Dan denk ik toch dat je valkje meer zelf eet, als jij in de gaten hebt.
Goed wegen iedere morgen, en als die dan met een beetje handvoeding niet afvalt ,is dat toch een teken dat hij/zij zelf eet.
Je kunt ook overgaan naar 2 voedingen per dag.
Groetjes Riny :D

tal

dank jullie wel ik zal over gaan op 2 voedingen en z'n gewicht goed in de gaten houden. ik hou jullie wel op de hoogte
groetjes tal

tal

heeft trouwens iemand een idee hoe oud me valkje kan zijn?
zijn staart is nog niet echt lang maar kan dus wel vliegen en hij/zij heeft nog wel moeite om zijn evenwicht te houden
groetjes tal

Rianne


Lin

Citaat van: tal op  7 augustus 2006, 13:11:36
ik had al ergens gelezen dat het tussen 37 en 39 graden moest zijn dus daar let ik expres goed op.
ik doe meestal 1 theelepel poeder en dan aanmaken met gekookt water. en dan voer ik tot dat tie echt niet meer wil.


1 theelepel? dat is wel heel erg weinig hoor.. je moet er gewoon een papje van maken. Niet kokend water meteen bij de pap doen maar deze eerst laten afkoelen tot die 39 graden. En altijd rond de 10% geven niet de ene keer meer dan de andere keer. Het kropje moet namelijk meegroeien en zo blijft het schommelen.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)