3 mei 2025, 20:09:43

half tam door shock?

Gestart door spikey, 26 juni 2006, 20:10:14

« vorige - volgende »

spikey

Hoi,

Ik heb net een nieuw valkje erbij, als gezelschap bij mijn man.
Ik schat dat ik 'r nu zo'n 3uur in huis heb.
Toen uit de voliere (ze is 8 weken) gehaald heb fladderde ze even door de wat kleinere kooi. Maar in de auto was ze al relaxed en viel ze bijna in slaap.
Nu luisterd ze naar het geluid van Spikey en klauterd ze wat door de kooi. Als ze tegen de tralies aan zit kan ik haar zachtjes onder haar buikje aaien (ze schrikt niet en fladderd niet weg).
Ik maak zelden mee dat je valkjes al zo aan kunt raken, of zou dit komen nog door de stress/shock?
Zo niet, dan heb ik het wel erg getroffen denk ik!  :o

Btw, ze is niet handtam gemaakt door de kweker zelf.

spikey

En ik heb nog een aanvullende vraag.
Nu zit ze nog in een kleinere kooi, waar ze in de breedte op 1 cm na haar vleugels niet helemaal kan strekken (in de lengte wel). De kooi is 80 cm hoog.
Het was mijn bedoeling om 'r alleen hierin laten te zitten totdat ze een beetje tam is. En dat ze aan elkaar gewend zijn. (spike zit nu in de kooi ernaast).
Als ze aan elkaar gewend zijn gaat ze in de kooi van Spikey (grote papegaaienkooi 1.20x70x70).

Of is het misschien beter om 'r daar nu al in te doen? Zodat ze meer vleugelvrijheid heeft?

ZIGG0

26 juni 2006, 21:32:50 #2 Last Edit: 26 juni 2006, 21:34:49 by ZIGG0
Citaat van: spikey op 26 juni 2006, 20:10:14
Hoi,

Ik heb net een nieuw valkje erbij, als gezelschap bij mijn man.
Ik schat dat ik 'r nu zo'n 3uur in huis heb.
Toen uit de voliere (ze is 8 weken) gehaald heb fladderde ze even door de wat kleinere kooi. Maar in de auto was ze al relaxed en viel ze bijna in slaap.
Nu luisterd ze naar het geluid van Spikey en klauterd ze wat door de kooi. Als ze tegen de tralies aan zit kan ik haar zachtjes onder haar buikje aaien (ze schrikt niet en fladderd niet weg).
Ik maak zelden mee dat je valkjes al zo aan kunt raken, of zou dit komen nog door de stress/shock?
Zo niet, dan heb ik het wel erg getroffen denk ik!  :o

Btw, ze is niet handtam gemaakt door de kweker zelf.

reageert Ze gewoon  normaal    alert enz ..................neemt Ze dingen trosgiers uit Je hand bijv ???.................
zo nee dan zou ik zeggen dat ze zo tam lijkt door de shock idd ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::)

ook ken het zijn dat Ze NOG geen angst kennen  als Ze nog erg jong zijn ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::)

Inger m

Hoi,
vogels reageren in een onbekende, vreemde omgeving vaak heel anders dan in een vertrouwde omgeving. Ik maak daarvan gebruik door behandelingen uit te voeren in een onbekende omgeving. Het dier is dan veel 'makker', omdat het de omgeving niet kent, dus ook geen idee heeft waar de vluchtwegen zijn. Ook in dit geval zal het valkparkietje door stress zo reageren. Maak ervan gebruik door het vertrouwen te winnen. Maar geef de vogel daarnaast veel rust, dat is ook heel belangrijk.

Shock is overigens niet het juiste woord. Dit is een medische term voor een te kort aan circulerend volume (erg technisch), maar dit houdt in dat er in bepaalde delen van het lichaam te weinig bloed cq zuurstof aanwezig is. Dit kan worden veroorzaakt door bloedverlies of door een ernstige gebeurtenis. Ik denk dat we hierover bij deze vogel niet kunnen spreken. De vogel is wat gestresst door alle veranderingen.

In slaap vallen in een vreemde omgeving komt niet perse omdat de vogel zich zo op zn gemak voelt. Ik heb het idee dat het ook komt doordat de vogel ineens heel veel indrukken op zich afkrijgt en zich daarvan afsluit.

Ik zou ze de komende paar dagen even apart houden en de hoeveelheid indrukken beperkt houden. Hou je met de vogel bezig door ertegen te praten en er in de buurt te gaan zitten.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Inger m

Citaat

ook ken het zijn dat Ze NOG geen angst kennen  als Ze nog erg jong zijn ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::)

Jonge vogels kennen wel degelijk angst. Al in de nestkast nemen jonge vogels een verdedigende houding aan. Na het uitvliegen zijn jonge vogels terughoudend, maar ook nieuwsgierig bij nieuwe situaties. Angst is een gedrag om vijanden te vermijden en komt dus bij iedere diersoort voor.

gr Inger
problem.

ZIGG0

26 juni 2006, 21:47:30 #5 Last Edit: 26 juni 2006, 22:07:31 by ZIGG0
Citaat van: ZIGG0 op 26 juni 2006, 21:45:47
Citaat van: Inger m op 26 juni 2006, 21:37:20

Citaat

Jonge vogels kennen wel degelijk angst. Al in de nestkast nemen jonge vogels een verdedigende houding aan. Na het uitvliegen zijn jonge vogels terughoudend, maar ook nieuwsgierig bij nieuwe situaties. Angst is een gedrag om vijanden te vermijden en komt dus bij iedere diersoort voor.

gr Inger

lees  vaak op forums  dat jonge Vogels zich vaak( rustig)  laten paken nadat Ze net uit het blok komen

ook heb Ik al een paar keer meegemaakt dat Jonge Grasjes in Dierenwinkels onbevreesd   op Vingers  afkwamen en zich lieten aanraken ::) terwijl de oudere Jongen op afstand bleven,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

in de natuur vallen jongedieren vaker tenprooi aan roofdieren DEELS  omdat Ze nog niet erg van gevaar bewust zijn  ::) ::) ::)

spikey

oké bedankt voor de informatie!
Dan denk ik dt ze inderdaad nog wat gestresst is!
Ik kan haar geen trosgierst voeren, is ze nog bang van.
Maar ze blijft wel zitten rustig zitten op haar plaats.
Op mijn gezicht reageert ze al wel leuk, ze doet al een paar stapjes in mijn richting als ik zachtjes tegen haar praat. (wel gaaf dat dit laatste zo snel gaat :) ). Gezonde nieuwsgierigheid ;)
Ze klauterd wel flink haar kooi rond en is al bezig met de houtsnippertjes aan het verpulveren onder in haar kooi.

Inger m

Hoi,
DFat valt mee. Ik weet niet of je weleens jongen in het blok hebt gehad of gezien, maar bij nestcontrole zie je dat ze achteruit kruipen en een verdedigende houding aannemen. Jonge valkparkieten beginnen te blazen en wiegen heen en weer. Bij oppakken kunnen ze geen kant op, dus ze moeten zich wel 'rustig' laten oppakken. Ik zet het tussen aanhalingstekens, aangezien ze daarbij een verhoogde ademhaling en hartslag laten zien, als teken van stress.

Gelukkig wennen jonge vogels makkelijk aan nieuwe situaties en worden ze na verloop van tijd rustiger en zijn op die manier gemakkelijk tam te maken. De jonge grasparkieten die jij noemt zijn waarschijnlijk al gewend aan mensen. Pas uitgevlogen vogels zijn vaak wat makkelijker te hanteren, maar zullen vaak in eerste instantie ook wegkruipen. Bedenk dat in de natuur juist de pasuitgevlogen vogels vaak het slachtoffer zijn van vijanden.

Maar vogels worden dus niet zonder angst geboren, maar hoe jonger hoe makkelijker ze wennen aan nieuwe situaties en dus minder angst zullen vertonen.

gr Inger
problem.

ZIGG0

26 juni 2006, 22:18:00 #8 Last Edit: 26 juni 2006, 22:21:01 by ZIGG0
Citaat van: Inger m op 26 juni 2006, 22:06:18
Hoi,
DFat valt mee. Ik weet niet of je weleens jongen in het blok hebt gehad of gezien, maar bij nestcontrole zie je dat ze achteruit kruipen en een verdedigende houding aannemen. Jonge valkparkieten beginnen te blazen en wiegen heen en weer. Bij oppakken kunnen ze geen kant op, dus ze moeten zich wel 'rustig' laten oppakken. Ik zet het tussen aanhalingstekens, aangezien ze daarbij een verhoogde ademhaling en hartslag laten zien, als teken van stress.

Gelukkig wennen jonge vogels makkelijk aan nieuwe situaties en worden ze na verloop van tijd rustiger en zijn op die manier gemakkelijk tam te maken. De jonge grasparkieten die jij noemt zijn waarschijnlijk al gewend aan mensen. Pas uitgevlogen vogels zijn vaak wat makkelijker te hanteren, maar zullen vaak in eerste instantie ook wegkruipen. Bedenk dat in de natuur juist de pasuitgevlogen vogels vaak het slachtoffer zijn van vijanden.

Maar vogels worden dus niet zonder angst geboren, maar hoe jonger hoe makkelijker ze wennen aan nieuwe situaties en dus minder angst zullen vertonen.

gr Inger

Well Ik heb zelf ook gekweekt met Agas dus Ik ken der ook wel over meespreken

in het Nestkast waren idd ook bang & angstig  tijdens het vastpaken idd heel erg trillen enz.....................

toen Ze een week of 5 waren zette Ze de eerste voorzichtige stapjes uit het Nest   ..............reageerde totaal niet angstig ofzo zodra Ik der aankwam

toen ZE enkele weken later samen met Mams & Paps  door de kooi hupelde vertoonde Ze ook geen enkele teken van angst............

nog een paar weken later ik scheide Ze van de Ouders
en toen Ze dus apart zatten en dus ouder waren vertoonde Ze wel degelijk angstig gedrag zodra Ik of wie dan ook eraan kwam ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::)

maargoed ieder zijn   info en ervaring zullen we maar zeggen ;)
BY THE WAY
se Grasjeswaar Ik het overheb  vertonen het zelfde voorzichtige / angstige gedrag  na een paar dagen/weken

Inger m

Goed, dan had je deze zin: ook ken het zijn dat Ze NOG geen angst kennen  als Ze nog erg jong zijn niet hoeven plaatsen. Je hebt ze in de nestkast laten wennen aan handen, waardoor ze er op latere leeftijd beter aan wennen.

gr Inger
problem.

ZIGG0

26 juni 2006, 22:33:42 #10 Last Edit: 26 juni 2006, 22:35:23 by Inger m
Citaat van: Inger m op 26 juni 2006, 22:21:01
Goed, dan had je deze zin: ook ken het zijn dat Ze NOG geen angst kennen  als Ze nog erg jong zijn niet hoeven plaatsen. Je hebt ze in de nestkast laten wennen aan handen, waardoor ze er op latere leeftijd beter aan wennen.

gr Inger

Aangepast door moderator

mickeledoki

hoi hoi hoi,
om even op de orginele vraag terug te komen ik heb sinds enkele weken ook een valkje  van  nu 9 weken en deze kon ook totaal geen angst toen ze hier aankwam al na een dag ging ze uit de kooi en stapte ze parmantig om me heen.   de valk was welliswaar tam gemaakt door  de kweker (parkietendroom.nl) maar  ik was toch net zo verbaast als spikey..... dat kylie zo snel aanme gewend was

grtz mickeledoki

Lee-aa

Dag 'spikey'

Ik heb precies hetzelfde gehad! Zoals inger zegt: stress.

Mijn vogel heb ik nu..... 3? weken. Ze is ontzettend tam. Het enige wat ik haar nog niet heb geleerd is 'mooi fluiten'

Totaal is ze nu dus 9 weken (heb haar zo'n beetje wild gekregen, want kwam uit volliere) en zit op mijn schouder, knaagt aan mijn truitjes, poept vanaf mijn vinger naar benee en vermaakt zich opperbest in haar kooi! ...

Oh, wat houd ik van mijn vogels!!!!