29 maart 2024, 03:15:36

Tam maak tip van Caroline

Gestart door Mandy, 3 augustus 2006, 12:41:39

« vorige - volgende »

marilyn

hoikes ahb

ja hoor gewoon blijven verder proberen in het begin zijn ze idd bang dat is waar maar langzamerhand leren ze dat bij jou komen geen pijn doet in tegendeel zelfs dan krijgt hij trosgierst of andere lekkernij en geloof me dat onthouden ze wel hoor  ;) niet te snel opgeven elke dag blijven eens bij je nemen , tegen je lieverd praten eff kroelen , en op een dag wanneer je het minste verwacht zal hij uit zichzelf bij jou komen  ;)


@ caroline
ik heb nog net op tijd jou berichtje gelezen en ik ben er rotsvast van overtuigd dat jij je valkjes heel goed opvoed dat zien we trouwens aan je filmpjes ook hé  ;)  ;D en jij hebt het bewijs geleverd dat het een voordeel kan zijn om ze zo op te voeden idd bij ziekte kan je ze zo met je vlakke hand oppaken en hun medicamenten toedienen  ;)

groetjes marilyn

ahb

Ik heb er goede hoop op!!  :D :D :D

corien

jeetje dat is zeker een hele goed idee

mijn zwager heeft papagaaien maar die zet ze voor straf in de wc en als die dan na 5 min gaat kijken klopt die eerst op de deur en als die dan de deur open doet zegt coco goeiemorgen hahahahahahahaha
heb nog buikpijn van het lachen toen die dat vertelde  ;D ;D ;D ;D

SuzanneS

Fijn om dit te lezen!
Ik zit al een paar weken een paar uur per dag (ochtend en namiddag/avond) met mijn hand in de kooi van mijn nieuwe valkje (4.5 maand oud) en het wil maar niet komen. Wel in de buurt maar niet erop.
Soms pak ik hem weleens en nu vindt hij dat ook niet zo eng meer. Ik ga hem dan aaien, kroelen, kusjes geven. En hij vindt het nog allemaal goed ook. Op een gegeven moment kan ik gewoon mijn handen van hem afhalen en blijft hij lekker zitten. Beetje spelen met ritsen of andere dingen van me kleding waar hij aan mag pielen. Totdat hij doorkrijgt dat hij kan vliegen en zoeff weg is hij.

Alleen dacht ik dat het niet zo aardig voor hem was die manier..alhoewel hij nou ook niet bang was buiten de kooi. Binnen de kooi wel, dan is hij ineens een angsthaas.

Maar erg fijn dat ik dit nu lees, want hij vindt kroelen erg leuk dus dit kan best eens bij mij gaat werken (of niet, haha) .

marilyn

hoikes suzanne

eens een valkje van kroelen begint te houden (want niet ieder valkje vind dat even leuk) dan kan je daar ook gebruik van maken om hem tammer te krijgen  ;)
in het begin vinden ze contact met mensen handen meestal wel een beetje eng  ::) maar een beloning iets wat ze graag lusten ofzo kan hen wel overhalen om eff contact met de handen te hebben en zo langzamerhand dat contact opbouwen. en eens ze doorhebben dat contact met handen niet eng is maar zelfs heel aangenaam kan zijn dan heb je vast een heel goede start  ;)
vooral zo doorgaan en je krijgt je valkje nog heeeeeeeeeeel tam  ;)

groetjes marilyn

ahb

Het is nu 6 weken na mijn laatste bericht.
Ik heb het pakken (de tammaaktip van caroline) niet voortgezet omdat mijn valk toch vrij angstig reageerde. Hij begon te blazen, maakte hele angstige geluidjes en probeerde zich continu los te wurmen om vervolgens toch even rustig gekroelt te worden maar daarna uitgeput ging slapen op zijn stok in de kooi.

Nu is het zelfs zo dat ik bang ben dat hij getraumatiseerd is geraakt door mijn handen.
Wat hij nog wel wil is trosgierst uit mijn handen eten, maar voor de rest vertrouwd hij het allemaal voor geen meter. Hij heeft zelfs duidelijk minder vertrouwen in mijn handen als voordat ik met deze methode ging werken.

Wat kan ik nu het beste doen?

*A*  Heel hard hopen dat hij niet meer bang is voor mijn handen  over een tijdje door veel met mijn hand in de kooi te zijn en hem met trosgierst tam proberen te krijgen?

*B*  Of toch weer terug naar de manier van Caroline zodat op de langere termijn dit weer resultaten boekt?

*C* Ik zit er zelfs aan te denken hem te kortwieken. Dit heb ik met mijn grasparkieten ook gedaan om ze tam te krijgen, wat heel goed gelukt is (ben niet uit op discussie hierover, weet de voors en tegens). Alleen weet ik niet hoe hij hierop reageert als hij wel mijn grasparkiet rond ziet vliegen. Iemand ervaring hiermee?

ahb

Sorry, ik stuurde mijn berichtje al op zonder dat ik het fatsoenlijk afgesloten had  ;)

In ieder geval hoop ik dat iemand mij kan helpen en mij tips kan geven...

Groetjes........

Puck


Hallo allemaal,

Ik heb een soortgelijk verhaal als ahb, ben dus wel benieuwd wat de reacties zijn......

Paauwtje

bij mij heeft het bij 2 van ijn valkjes 3 maand geduurd totdat ze iets van me wouden weten.
sinds een paar week zitten ook die 2 op mijn schouder etc.
ik heb gewoon telkens door gezet.
En in het begin pakte ik ze met handschoenen dit doe ik nu ook niet meer.
denk dat dat ook geholpen heeft.
Je moet dus eigenlijks zorgen dat je valkje zich thuis voelt bij je
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

marilyn

hoikes ahb en puck

pauwtje heeft gelijk ...........het tam maken duurt een hele tijd en soms kan je geduld serieus op de proef gesteld worden  :-\
in het begin is het kleintje idd bang, praat tegen het kleintje op een geruststellende toon (zoals je tegen een kind praat die bang is want dat is je valkje eigenlijk wel nog ook al ziet hij er soms uit als een volwassen valkje ) handschoenen gebruiken ...........tja daar ben ik eigenlijk niet echt voor omdat dat je valkje nog meer stress geeft maar ik kan wel begrijpen waarom iemand naar handschoenen zou grijpen want sommige jonge valkjes kunnen al even hard bijten als volwassenen  ::)  :-\
ook als je valkje niet op je handen zit toch veel tegen hem praten zodat hij (zij) je stem gewend geraakt .
en vooral heeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel geduld hebben  ;)
ik weet dat bij veel mensen geduld hebben niet echt hun sterkste kant is maar als je bedenkt dat als je toch verder zet je een heel tam en lief valkje krijgt dan geeft het je misschien weer nieuwe moed en mocht je eff jemoed verliezen, ga dan bij je valkje weg en doe iets anders zodat je valkje niet voelt dat jij eff zwakker bent dan hij , want geloof het of niet die dieren voelen heel goed een situatie aan  ;)

groetjes marilyn

Paauwtje

ik merkte dat ze minder beten als je ze zonder pakte. dus tja minder stres en ze voelen zich fijner
ook haal ik ze tegen woordig op mijn hadn uit de kooi en zet ze er ook zo weer in
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

marilyn

hoikes pauwtje

zonder handschoenen geeft idd veel minder stress en het bijten doen ze meestal als ze bang zijn ..................... dat wordt stilletjesaan minder en minder hoor  ;) bij mij mogen ze wel eens bijten dan weten ze dat ik niet onder de indruk ben van hun bijten (aléja dat toon ik hen toch niet  ::)  :P ) en ja hun laten opstappen op je hand als ze in de kooi zitten doe ik ook in die zin als ze niet opstappen mogen ze er van mij niet uit dan weten ze na een tijdje wel en als het deurtje van de kooi openstaat om hun eten te geven ofzo dan komen ze er niet zomaar uit  ;) aléja ééntje durft dat wel hoor  ::) maar goed als die uit de kooi komt dan vliegt die regelrecht naar mijn schouders om aan mijn haar of aan mijn oren te spelen hihihihihi en vanzodra ik mijn hand voor zijn pootjes hou stapt die toch op hoor en kan dan gemakkelijk terug in de kooi plaatsen . ik behandel mijn tamme valkjes als baby's ik praat heel veel tegen hen en als ze bij me zitten dan kroel ik hen ook en dat weten ze maar al te goed soms komen ze hun kopje tegen mijn wang aanleggen zo lief  ::)  :D het vergt heel wat tijd en geduld om ze tam te krijgen maar eens ze tam zijn kan je elke keer een stapje verder gaan en ze leren kroelen, trucjes leren, als het een man is kan je die ook leren deuntjes fluiten  ...................... noem maar op , het loont de moeite om je tijd en geduld in je kleine lieverd te steken  ;)

groetjes marilyn

Paauwtje

roerend met je eens ze bijten wat dat aangaat hier niet vaak naar mij naar mijn vriedin wat meer maar die was in het begin wat banger.
en waarschijnlijk heeft ze dat ooit laten merken.
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

ahb

Hoi Paauwtje,

Ik begrijp dat je ze dus wel pakt met je handen maar niet meer met handschoenen??

Paauwtje

noou ja als het nodig is ze stappen verder altijd gewoon op
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer