28 maart 2024, 08:51:02

Tam maak tip van Caroline

Gestart door Mandy, 3 augustus 2006, 12:41:39

« vorige - volgende »

Mandy

Deze tip van Caroline stond in het dagboek van Monky; "My cute little birdies...klein nieuwtje"  http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,13386.msg292901.html#msg292901
Wij vonden die zo handig dat we het wel passend vonden die ook hier te plaatsen zodat iedereen het kan lezen/vinden. ;)

Citaat van: Caroline op  2 augustus 2006, 10:29:44
Hier stapt er geen eentje zelf de kooi in, en uiteraard vliegen ze allemaal van mijn vinger af na het opstappen als ze in de gaten hebben dat ze in de kooi moeten, daar hebben ze natuurlijk helemaal geen zin in, los is veel leuker.

Omdat ik natuurlijk met het op halen van de kids op school zit en ik absoluut niet weg ga als er nog valkjes los zijn heb ik ze allemaal geleerd (op Rocky na, die was natuurlijk al te oud toen zij kwam) om ook met volle hand gepakt te worden en ook als ze opgestapt zijn op de ene hand ik mijn andere hand eroverheen leg en dan ga kroelen. Wat bij de meeste inmiddels ook gewoon kan is tegen mijn borst aan drukken en mijn hand erover houden en met mijn vingers kroelen of op laten stappen en dan gelijk onder mijn kin houden, vinden ze ook fijn.

Mijn toiletsessies:

Omdat ik dus wil dat elk valkje met de volle hand gepakt kan worden, dit is ook makkelijk met wegen, nakijken met ongelukjes of medicijnen geven bij ziekte, pak ik ze allemaal vrij snel nadat ze hier zijn met de volle hand, wel houd ik ze dan tegen mijn borst gedrukt zodat ze wel met hun pootjes zich vast kunnen houden aan mijn kleding en ik kriebel in hun nekje met mijn vingers en praat tegen ze en geef kusjes. (zo hoog houd ik ze dus wel) Zeker in het begin merk je wel dat ze verstijfen en voel je wat weerstand maar op den duur voel je ze ontspannen en na verloop van tijd merk je dat ze het helemaal niet meer erg vinden en het de normaalste zaak van de wereld vinden om zo tegen je aan gedrukt te worden. Zo loop ik met ze naar de kooi als ze los zijn geweest of van en naar het toilet. Weer van me "afhalen" doe ik met mijn vrije hand, die schuif ik onder ze zodat ze hun pootjes om mijn vinger kunnen klemmen, zo breng ik ze dan in de kooi met mijn hand nog steeds over hun heen maar wel zelf staand op mijn vinger, eenmaal in de kooi haal ik mijn hand die er over heen ligt ervan af en kroel ze nog wel eventjes, zodat ze niet gelijk wegvliegen, als ze helemaal rustig zijn laat ze zelf afstappen op een stok.
Ik weet dat veel mensen liever op de rustige manier werken, dus op laten stappen wanneer de vogel daar aan toe is maar ik ben meer voor deze theorie, in mijn ogen gaat dit veel sneller.  ;) Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet werk en de hele dag ze eventjes als is het maar 5 minuten bij me kan pakken.

Op de toilet, waar ik een paar keer per dag naar toe ging met Diégah, liet ik haar op mijn vinger zitten, eerst met hand erover heen en toen ik merkte dat ze praten, fluiten en zingen heel erg interessant vond, kon ik als ik dat deed op een gegeven mijn hand weghalen, omdat ze naar mij aan het luisteren was. De volgende stap was tijdens het praten, fluiten en zingen haar kroelen wat ze in het begin ook helemaal niet leuk vond maar ze vond mijn geklets zo interesant dat ze helemaal niet in de gaten had dat ik kroelde. Toen ze eenmaal lekker op mijn vinger bleef zitten en ook lekker gekroeld wilde worden haalde ik haar elke keer als ik langs de kooi liep eventjes eruit, even op laten stappen, even kroelen, kusjes geven en weer terug, soms wel een keer of 6-8 per dag, zo doe ik het ook met de andere die dit lekker vinden trouwens.
Oh, en als ze heel erg ging fladderen in de toilet, wat ze niet vaak deed omdat ik haar in het begin vast hield, maar dan deed ik het licht uit.  8)

En nu is het een mega grote kroelkont, die het heerlijk vind om bij mij te zitten, te kroelen, te kussen, waar ik werkelijk alles mee kan doen. Heerlijk!!

De andere waren allemaal min of meer al tam gemaakt voor ze hier kwamen met 6-7 weken en daar hoef ik het alleen maar bij te onderhouden, dat waren allemaal al kroelkontjes, konden ik al met volle hand pakken en stapte zelf op.
Diégah was een kattenkop, die beet als ik haar mijn vinger voor hield, wilde niet opstappen, niet kroelen en mocht ik niet vastpakken, dus daarom dat ik, na veel lezen erover, ook hoe mensen met papegaaien werken en overleggen met mensen die ook met papagaaien en valkjes "werken", heb gekozen voor enige dwang.  ;) En ik moet zeggen, ik vind het resultaat, verbazingwekkend.

Nou een heel verhaal, maar het is ook allemaal heel moeilijk uit te leggen, zonder het voor te doen.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Ineke

Is goed dat je t aanhaalt, ik zat er namelijk ook over te denken om de vogels aan geheel vastpakken te laten wennen. Eigenlijk hadden we dit vanaf t begin bij ze moeten doen. Het wordt anders n opgaaf om ze in n vervoerskooitje te krijgen als ze ziek zijn.

marilyn

ik leer mijn valkjes ook van begin af aan dat ze met de volle hand gepakt worden en de angst van het kleintje (het verstijven) gaat heel snel weg hoor  ;) ze vinden het veel te leuk om regelmatig gekroeld te worden  ;D ik haal ze ook af en toe uit de kooi voor een kroeltje, een kusje en dan terug in de kooi zo leren ze dat ze niet constant uit de kooi mogen maar dat ze daarom mijn aandacht niet moeten missen  ;)
je kan deze manier van tam maken misschien een vorm van dwang vinden maar je hoeft maar korte tijd die heel lichte dwang te gebruiken hoor want na korte tijd komen ze vrijwillig op je vinger of hangen ze vrijwillig aan je trui op je borst , volgens mij hebben ze net door die lichte dwang een mnier gevonden om ons er op attent te maken dat ze wat aandacht en kroeltjes nodig hebben  ;)
ik heb nu al verschillende valkjes hier in huis en het zijn stuk voor stuk allemaal kroelkontjes  :D de één al iets meer dan de ander maar volgens mij is het met deze manier idd verbazingwekkend hoe snel je je kleintje omtovert tot een kroelkontje  ;)

groetjes marilyn

Joyce28

Zo doe ik het ook,ik pak ze ook met de volle hand,en dan fietsen de valkjes als het ware,aangezien dat zielig is,zorg ik dat ze snel een vinger van mij onder de pootjes hebben.
En dan lekker kroelen,maar hier heb ik ze allemaal tam,ze stappen ook gelukkig op mijn vinger zonder eerst weg te rennen :D

marilyn

Citaat van: -Joyce- op  3 augustus 2006, 16:27:21
Zo doe ik het ook,ik pak ze ook met de volle hand,en dan fietsen de valkjes als het ware,aangezien dat zielig is,zorg ik dat ze snel een vinger van mij onder de pootjes hebben.
En dan lekker kroelen,maar hier heb ik ze allemaal tam,ze stappen ook gelukkig op mijn vinger zonder eerst weg te rennen :D

dat vrijwillig op de vinger stappen doen ze bij mij ook hoor  ;) net wat ik zeg is dat maar van korte duur dat ze het eng vinden omdat ze kroelen veel leuker vinden  ;) trouwens nu neem ik ze ook niet zoveel meer met de volle hand hoor maar toch nog af en toe eens zodat ze het niet afleren  ;) lekker makkelijk als ze naar een da moeten of als ze medicatie moeten krijgen  ;)

groetjes marilyn

Caroline

Bedankt voor het hier plaatsen en lezen!!  :D

Heel veel succes!!  ;)
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Caroline



Hoi hoi!!

Deze vragen werden me nog gesteld in het dagboekje van Monique, het zijn vragen over het boven geplaatste stukje vandaar dat ik ze ook maar eventjes hier plaats en beantwoord, ze zijn toch enigsinds een aanvulling op.  ;)


Citaat van: Monky op  9 augustus 2006, 09:34:54
Hi Caroline,

Uhm, ik had nog een vraagje over je wc-sessie  ;D
Kon jij Diegah al op je vinger uit de kooi halen? Dat is op dit moment mijn probleem. Zodra ze eruit zijn blijven ze lekker bij me zitten en kan ik kroelen en alles, maar als ze in de kooi zijn lijken ze weer helemaal bang ??? Raar toch? Was dat bij jou ook zo?
Alvast bedankt.

Oh, ik weet niet of je het had gelezen, maar er was hier iemand met een vraag aan jou gericht door Martha  ;)


Hoi hoi Monique,

Nee, ik kon Diégah helemaal niet op laten stappen, zodra ik met mijn hand in de kooi ging, werd ze boos en beet er naar en ging er van weg. Maar ..... doordat ze steeds vertrouwder met me werd wist ze natuurlijk dat die hand betekende dat ze uit de kooi mag en lekker gekroeld wordt.
Dit is trouwens ook iets wat ik hier altijd doe, er mag er hier geen ééntje zelf uit de kooi vliegen of klimmen.  ::) Ze moeten eerst op mijn hand opstappen en met deze hand breng ik ze uit de kooi, op deze manier voorkom je dat als de kooi open staat ze als een speer eruit komen/klimmen/vliegen en ........ opstappen is leuk want dit betekend lekker eruit. Pas als ze er allemaal uit zijn gaan de kooien open. (die van mij kunnen aan de boven kant open)

Niet opstappen = niet losvliegen.  ;)

Als ik nu met mijn hand in de kooi bezig ben, voerbakken vullen, takken schoonmaken, waterflessen verfrissen, e.d. zitten er allemaal valkjes bij me in de buurt of zelfs op me wachten tot ze mogen opstappen, ook Diégah hoor, die is er als eerste bij als ik de kooi open doe en zit binnen een seconde op mijn vinger.  :D :D

Ik zal ook nog eventjes reageren op Martha.


Citaat van: Martha op  8 augustus 2006, 10:28:38
Hallo Caroline,

Zijn jouw valkjes al enigzins tam als je ze met de volle hand pakt?
Hoi Martha,

de meeste van mijn valkjes waren inderdaad tam of wel vanaf het begin gewend met handen in aanraking te komen. Maar zoals je hier boven ook leest niet allemaal zo tam dat ik er alles mee kon doen.


Ik heb hier een valkje van ongeveer een half jaar (die ik twee weken heb) die niets van mijn handen moet hebben.
Elke keer als ze mijn handen ziet gaat ze blazen en schiet ze in de verdediging...

Ik heb haar al een paar keer vast moeten pakken na ontsnappingspogingen maar dat resulteerde in bloedende nagelriemen en bloeduitstortingen op mijn vingers.

Ik zit inmiddels al twee weken een paar uur per dag met mijn handen in de kooi maar veel vooruitgang is er nog niet.
Dit was dus ook waar ik in het verleden wel mee te maken heb gehad, 8 1/2 jaar lang kon ik alles met mijn vroegere valkje doen zolang ik maar met mijn handen uit de buurt bleef, hij was 6 weken toen hij bij me kwam. Uren heb ik met mijn handen in de kooi gezeten wachtend tot hij ermee vertrouwd raakte.  :-\
Toen Diégah kwam had ik al 7 tamme valkjes maar ook Diégah wilde niet bij mijn handen in de buurt komen, vandaar ik op zoek ben gegaan naar een andere methode, terug denkend aan mijn engelen geduld zonder resultaat bij mijn voregere valkje.
Zo kwam ik op deze manier, met een lichte dwang. Wel uiteraard zo pakken dat ze niet in de vingers kunnen bijten  :P maar op den duur merkte ik dat Diégah steeds minder gespannen was, niet meer wilde happen naar me en het kroelen fijn ging vinden.  :D


Jouw methode klinkt wel een beetje overtuigender.
Zou dit misschien de manier zijn om Oezie aan mij te laten wennen?
Of het DE methode is voor jouw OEzie weet ik natuurlijk niet, elk valkje is anders en je hebt ook nog valkjes die gewoon niet van kroelen en lichamelijk contact houden maar je kunt het altijd proberen, toch??

Alvast bedankt voor je antwoord.
Graag gedaan hoor!!  :D

Groetjes!!


Groetjes Martha & Oezie


Heel veel succes, groetjes!!
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

marilyn

hoikes caroline

dit topic vind ik echt de moeite om te volgen , ik herken wel veel van wat ik doe met mijn valkjes maar toch je weet maar nooit dat jij of iemand anders eens iets plaatst waar ik van kan leren want ook ik heb een valkje gehad die ik helaas naar een grote voliere heb moeten doen omdat hij echt agressief werd en niet alleen naar mij of de kids hoor maar ook naar zijn soortgenootjes  :-\ ik heb met spijt in mijn hart afscheid genomen van dit kleintje maar toch is net dit gedrag bij mij nu een soort uitdaging geworden  ::) ik heb ook veel geduld bij mijn dieren en als ze mij pijn doen ........... hog ja dat geneest wel na een tijdje (ik ben genoeg gebeten geweest door mayka in het begin dat ze hier was  ::)  :P )maar als ze hun soortgenootjes pijn doen .............. dan kwetst me dat meer dan wanneer ze mij bijten  :'( ik hoop ooit een manier te vinden om ook zo'n agressievelingetjes tot rust te kunnen brengen.

groetjes marilyn

Martha

CitaatNou, het trauma is volledig weg!
Met veel geduld en veel stukjes appel is het me uiteindelijk gelukt om Oezie kroel-klaar te krijgen.

Misschien nog een tip voor andere mensen;
Ik heb lange nagels en ik had per ongeluk een stukje appel onder mijn nagels zitten toen ik met Oezie aan het prutsen was.
Toen ik iets te dichtbij kwam pikte ze mijn vingers en kwam ze erachter dat dat naar appel smaakte.
Nu was haar aandacht dus voornamelijk op het stukje appel onder mijn nagels gevestigd wat resulteerde in fanatiek gepruts en geknabbel.
Ik heb haar nog een paar keer op deze manier laten snoepen totdat ze eigenlijk helemaal niet meer schrok van mijn vingers maar meteen begon te prutsen en te pielen om het stukje appel er onderweg te krijgen.

En toen kwam het moment dat Oezie op de bodem van de kooi lekker een stukje appel uit mijn hand at, ik haar snaveltje aanraakte en zij een buiging maakte om lekker gekroeld te worden (meteen 10 minuten)!

Dus na een maand van twijfels (doe ik het wel goed, wat doe ik in vredesnaam verkeerd) is al mijn geduld beloond!!!!!!

Een grote stap in de goede richting!!!!


Nog even een vervolg op mijn vragenregen van laatst.
Nu heeft Oezie ook ontdekt dat ze uit de kooi kan!
En dat vindt ze zooooooo leuk, met name de keukenkastjes is haar favoriete speelplek...
Ze wil nog niet helemaal op mijn vingers stappen (hoewel dat wel een keer per ongeluk is gebeurt) dus ik hou haar een stokje (dezelfde als uit de kooi) voor, waar ze dan uiteindelijk vrijwillig en zonder gepiep op stapt en wandel met haar naar haar huisje...
Vliegen kan ze nog niet zo goed dus ze stort zo nu en dan neer maar het gaat steeds beter...

:D :D :D :D :D :D :D :D :D

Groetjes van Martha & Oezie
Mijn website!
www.valkenvriendjes.nl



R.I.P. Pino 2006-22/07/2008
R.I.P. Soekie 04/2008-12/12/2008



marilyn

hoikes martha

nu je zover bent dat je valkje appel uit je hand eet en ook niet zo bang mer is voor je vingers kan je het stukje appel wat verder op je hand leggen zodat hij wel moet op je hand komen om aan de appel te geraken  ;) zo leert hij dat niet alleen je vingers maar ook je hand veilig is  ;) het kan zijn dat hij de eerste keren nog bang is of eventueel snel weer van je hand wegspringt het moment dat je hand een klein beetje beweegt maar je komt er wel dat ben ik heel zeker  ;)

groetjes marilyn

ahb


Vraagje:

Komen de valkparkieten na deze manier van tam maken ook vrijwillig bij je zitten?
Of blijft het zo dat je ze eerst moet pakken om ze bij je te krijgen......

Alvast bedankt voor het antwoord!

Groetjes

marilyn

hoikes ahb

ik heb hier verschillende tamme valkjes zitten (5 stuks die al enkele maanden oud zijn en 2 nog hele jonge die nog niet 100 % zelfstandig zijn) en ik moet zeggen van de 5 die al een tijdje zelfstandig zijn is er maar 1 die niet vrijwillig bij mij komt dus ik denk dat het niet alleen aan de manier van tam maken ligt maar ook aan het karakter van het valkje zelf .
je moet ze ook leren om bij jou te zitten dus in het begin eerst leren opstappen en eens op je schouder zitten, veel tegen praten en zorgen dat je valkje jou ziet iemand waar hij veel aandacht en liefde krijgt en vooral waar het veilig vertoeven is  ;) het moment dat ze door hebben dat het bij jou leuk is komen ze wel vanzelf naar je toe ,al mag je niet verwachten dat dat de eerste week al is  ::)  zoals alles heeft ook dit een tijdje nodig maar je geduld en liefde voor je valkje wordt beloond  ;)

groetjes marilyn

ahb

bedankt voor de reactie.
Ik doe heel hard mijn best om hem dat te laten merken. Af en toe komt hij bij mij in de buurt, maar alleen als ik trosgierst heb. Ik heb hem vandaag gepakt op de manier die beschreven wordt: tegen me aan gehoudeen en geaait. Hij was wat bangig, maar op het moment dat hij echt weg wilde heb ik hem laten gaan.
Later at hij weer uit mijn hand, dus angstig is hij er niet van geworden. Dit kan ik dus gewoon zo blijven doen?

Caroline



Hoi ahb,

Zelf heb ik 10 valkjes die allemaal supertam en lekker kroelerig zijn. Van deze 10 komen er 2 zelden tot nooit bij me zitten, ondanks dat ik deze wel mag kroelen en ze supertam zijn, gaan ze als ze los zijn lekker hun eigen ding doen, 2 valkjes komen  af en toe bij me zitten en de andere 6 komen uit zich zelf naar me toe gevlogen en bij me zitten hoor.  :D

Ik heb momenten als ik lekker rustig op de bank tv zit te kijken, er 8 valkjes over me heen lopen, bij me slapen of een kroel komen halen.  :D

Ik ben niet uren bezig met tam maken per dag maar geef wel elke dag elk valkje even zijn aandacht, kroel, knuffel, ik kijk ze, zogenaamd, eventjes na, vleugeltjes, staart een keer spreiden e.d. puur om ze te laten wennen mocht er een keer echt iets zijn, ook gaan ze regelmatig eventjes op de weegschaal staan, dus mochten ze ooit ziek zijn, geeft ook dit geen problemen, net als het vasthouden met volle hand. Ik heb, helaas, deze zomer 2 valkjes ziek gehad en die moesten 2 x per dag 3 druppeltjes rechtstreeks in de bek en dit gaf geen enkel probleem, dit was voor mijn een teken dat ik ze nog niet zo verkeerd heb opgevoed.  ;)

Groetjes van Caroline (de Caroline van de tip)  ;)
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

ahb

Hoi caroline,

Jij ook bedankt voor de reactie!
Ik moet maar even afwachten wat het karakter van mijn valkje zal zijn. Hij is nog jong en ik heb hem iets meer dan een maand. Nog niet heel veel over te zeggen dus.
Ik ga het gewoon volhouden zoals ik hierboven beschreef...

Groetjes