4 mei 2025, 00:21:41

Problemen met handopfok.

Gestart door Kesse379, 14 juli 2006, 13:41:44

« vorige - volgende »

Kesse379

14 juli 2006, 13:41:44 Last Edit: 8 augustus 2006, 19:28:44 by Stijn dc
Ik ben deze middag gaan zien naar het valkparkietje dat ik zou handopfokken. Bij vorige postings heb ik al gezegd dat ik liever zou hebben dat de beestjes bij hun ouders bleven.

Nu ben ik terug en heb ons vogeltje toch mee. De 3 jongen waren veel te klein. Het kleinste zag eruit alsof het nog maar pas uit het ei gekomen is. En toch zijn de vogeltjes al 10 dagen oud. De ouders zaten blijkbaar al een tijdje niet meer op het nest want de beestjes hadden koud en van de 2 jongste was de krop volledig leeg.

De persoon die de 2 kleinste mee heeft die heeft ervaring met het handopfokken van papegaaien. Ik heb geen ervaring dus heb ik het oudste mee.

Ik ben er nu mee thuisgekomen en heb het beestje een beetje lauw water gegeven. Dit nam hij goed tot zich.
Ik heb nu wel gemerkt dat de krop van dat vogeltje niet leeg is.

Ik heb de persoon gebeld die er iets van kent en die zei me dat ik het beestje eten mag geven tot hij niet meer kan en dat ik daarna moet wachten tot de krop terug leeg is.

Ik weet nu echt nie meer wat ik moet doen. Hier staat dat je in ieder geval moet wachten tot de krop leeg is en nu hoor ik het tegenovergestelde.

Ik heb het vogeltje nu voorlopig onder een warmtelamp gelegd en hoop dat ik hier snel een reactie kan krijgen.

Alvast bedankt!

groeten,
kesse

Karin

Kijk even bij "handvoeding" , daar staat een heel schema hoe je moet voeden. De krop moet minimaal 1 x per dag leeg. Dus niet voor iedere voeding, wat dat is niet te doen. Meestal gaat de krop in de nacht helemaal leeg.

Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Ivy

14 juli 2006, 13:53:39 #2 Last Edit: 14 juli 2006, 13:55:45 by Ivy
Hoi Kesse.
Hier vind je het schema waarin staat hoe vaak en hoeveel mag je voeren:

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,9641.0.html

Dus niet geven totdat hij niet meer kan, daarmee kan je zijn krop beschadigen! (uitrekken)
Het is vooral belangrijk dat het kropje 1 keer per dag volledig leeg is, dus als je 's morgens kijkt, moet hij overnacht geleegd zijn.

Hou hem wel warm, dat is heel belangrijk en als je de mogelijkheid heb, leg een thermometer in zijn buurt, zodat je de temperatuur kan kontroleren (het moet niet te warm worden en niet te koud - rond 30 graden).

Veel succes ermee, hopelijk gaat de kleine het redden!
Groetjes, Ivana

Karin was me net voor, maar goed ik plaats het toch even...  :D

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Kesse379

Oké, dan probeer ik hem wat eten te geven.
Ik dacht dat de krop leeg moest bij elke voeding.

Hieronder een foto van hoe hij er nu uitziet.
Veel te klein naar mijn gedacht voor een vogeltje van 10 dagen.

Bianca

ja dat is zo te zien een achterstands-jong, maar met de juiste zorg is dat best wel goed bij te trekken hoor, alleen duurt het een stuk langer.
Heel veel succes met de kleine!

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Roosje

Ik sta er echt van te kijken dat je ondanks dat je geen ervaring hebt het beestje toch zo hebt meegenomen. En dat je er zelfs al aan hebt gedacht dit 4 dagen geleden te doen :o

Citaat van valkparkietbenelux:
"Hoi,
Ik ga deze namiddag mijn eerste valkparkiet halen.
Het beestje is 6 dagen oud en verstoten door zijn ouders.
Alle mogelijke tips zijn welkom daar ik een volledige leek ben.
Ik heb al veel info van het internet gehaald maar het blijft me nog altijd een vraagteken hoeveel keer je een valkparkiet van een week oud eten geeft op een dag.
Alvast bedankt voor de snelle respons.
Groeten,
Kesse"

Je hebt duidelijk geen idee waar je aan bent begonnen dus ik hou mijn hart vast voor het beestje. Ik hoop dat hij met de hulp van ervaren mensen op dit forum toch enige kans op overleven heeft!

Roosje

Ik lees nu net al je berichtjes. En nu lijkt jouw reactie niet eens zo gek meer. In vergelijking met hoe die kweker met zijn vogels omgaat!! Als je weet dat je op vakantie gaat en ze dan altijd doodgaan zorg je toch dat je vogels op dat moment geen jongen krijgen >:( >:( >:(

Kirsten

Hoi Kesse,

Uiteraard zijn we er allemaal hier om je te helpen,.
Ik moet eerlijk zeggen als ik het kleintje zie, dat ik me ook af ga vragen of er niemand in de buurt is, waar het kleintje bij pleegouders groot kan worden.
Je neemt een aardig risico als ze nog zo klein zijn,. Ze hebben vaak voeding nodig en er zijn heel veel dingen waar je alert op moet zijn.
Het zou zo verschrikkelijk zijn als je kleintje na al je liefde en zorg het toch niet zou halen.
We helpen je met alle liefde hoor! , maar misschien is het een ideetje.
Heb je verder alles al in huis?
Handopfok,. evt Yakult en druivensuiker. Verschillende kleine spuitjes bijvoorbeeld

Overigens kan je wel wat lauw (handwarm) water geven, maar dan gekookt(afgekoeld) niet direct uit de kraan geven ivm bacteriën.

Temperatuur moet je even bekijken,. zoals de wame dagen die er nu aankomen kunnen ze best eventjes zonder.

Goed observeren en lees de info inderdaad waarnaar Karin verwees.

Groetjes en succes!
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Kirsten

Hoi Kesse,

Hoe gaat het met het kleintje?

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Caroline

Hoi Kirsten volgens mij is ze hier verder gegaan met een ander topic, bij handopfok.

Groetjes van Caroline

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,18834.msg288595.html#msg288595
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Stijn dc

dan sluiten we dit topic maar

*Klik*