Wanneer de jonge valkparkiet scheiden van ouders?

Gestart door Davy V., 5 augustus 2006, 11:38:46

« vorige - volgende »

Davy V.

*update 2023- valkparkieten mogen pas na 51 dagen weg bij de ouders. Pap geven om tam te maken mag niet

Hallo,
Ik heb 3 jonge valkparkieten waarvan vandaag één is uitgevlogen.
Graag maakte ik deze allen tam - ik starte reeds met ze tam te maken door ze regelmatig uit de nestbak te nemen maar ze zijn nog steeds wild.
Nu is mijn vraag wanneer ik de valkparkieten uit de ouderlijke volière mag nemen om ze kleiner te zetten? Op die manier is het ook eenvouder om ze tam te maken.
Is het ook aan te raden om ze nu in tussentijd nog te pakken om ze tam te maken of wacht ik tot ze zelfstandig zijn?
Of hebben jullie nog andere tips?
Groeten,
Davy

Riny

Hoy Davy
De valkjes worden nog zeker 3 weken door de ouders gevoerd.
In deze tijd kun je even goed verder gaan met tam maken.
Je zou ze eventueel een papvoeding per dag kunnen geven, dan leren ze ook wennen aan je handen.
Groetjes Riny :D

Davy V.

Hey Riny Bedankt voor je reactie.

Het probleem is dat ze in een grote voliere zitten en dat ze dus niet zo simpel te pakken zijn.
Maar ik moet ze dus nog 3 weken bij de ouders laten zitten voor ze zelfstandig kunne eten?

en die papvoeding mag dat eivoeder gemengd met water zijn?
want als ik ze vastpak bijten ze al redelijk fel.

zou ze ook willen kortwieken omdat mijn valkjes buiten zitten en omdat ik met ze buiten zou willen rondlopen als ze tam zijn of doe ik dit beter niet?

Groeten,
             Davy

Riny

Citaat van: Davy V. Link=topic=19263.msg293721#msg293721 date=1154774171

Zou ze ook willen kortwieken omdat mijn valkjes buiten zitten en omdat ik met ze buiten zou willen rondlopen als ze tam zijn of doe ik dit beter niet?

Hoy Davy
Waarom zou je met ze naar buiten willen lopen?
Om de valkjes een plezier te doen of omdat je het zelf leuk vindt?
Het is voor iedereen anders, maar ik ben geen voorstander van kortwieken als het alleen maar is, omdat jij het leuk vindt om er mee naar buiten te lopen.
De vogels hebben hun vleugels niet voor niets gekregen, en je beperkt hun heel erg in hun bewegingsvrijheid.
Er zijn tal van andere mogelijkheden om je valkje tam te krijgen, gewoon een beetje geduld ,liefde en aandacht.
Volg anders het stappenplan om hem tam te maken.

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,12896.0.html
Veel succes Groetjes Riny :D

Davy V.

Ik zou het doen om meer mogelijkheden te hebben met mijne tamme valkparkiet want mijn valkjes mogen niet in huis.
Dus kan ik ze alleen laten rondvliegen in een tuinhuis wat ook niet ideaal is

en ook omdat mijn kooien buiten staan leek mij dit een veilige oplossing als ik ze eruit neem

en dan kan ik met ze buiten rondlopen op mijn schouder want das mijn bedoeling eigenlijk

wat denk jij hiervan

Groeten Davy

Inger m

Hoi,
Als de vogels in een voliere zetten, ga ze dan niet kortwieken. Je neemt daarbij hun bewegingsvrijheid, maar ook hun vluchtmogelijkheid weg. Ik denk ook niet dat je ze er een groot plezier meedoet als ze toch al flink wat ruimte hebben.

Overigens kunnen gekortwiekte valkparkieten nog wel vliegen. Het zijn relatief kleine/ lichte vogels en met een beetje wind onder de vleugels kunnen ze nog best een eindje komen.

Kortwieken kun je eigenlijk alleen in huis doen om de vliegsnelheid te beperken, dus om veiligheidsredenen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.