29 april 2024, 17:15:05

Hulp gevraagd met 2 valken

Gestart door pino, 21 augustus 2003, 16:42:37

« vorige - volgende »

pino

Hallo

Ik heb 2 valken genaamd Pino en Flippie. Pino is hier al sinds januari en Flippie is sinds vorige week hier. In het begin zat Flippie in een aparte kooi, hij vloog wel al met Pino rond en ik kon hem ook al buiten de kooi op de vinger krijgen. Ik heb toen op zaterdag ze in een kooi geplaatst. En in de kooi gaat het goed. Alleen nu heb ik een probleem om ze weer in de kooi te krijgen. Pino kreeg ik altijd vrij goed de kooi in, maar als ze er allebei uit zijn niet meer. Ook Flippie is nog bang en komt buiten de kooi niet meer op mijn vinger en vorige week nog wel. Dus nu ben ik steeds uren bezig om ze erin te krijgen, en moet dan vaak op goed geluk ze vastpakken. Heeft er iemand nog tips? Moet ik Flippie weer apart zetten??
Pino vliegt steeds achter Flippie aan, en andersom ook.
Alle tips zijn welkom!!

anika_en_spirit

hallo,

je zou de valkjes mischien weer met trostgierst in de kooi kunnen lokken. dat hielp in het begin met mijn valkje ook heel goed. ze wou ook nooit uit zichzelf de kooi in, maar zodra ik met de zak trostgierst aan kwam lopen en een stuk in de neerlegde was ze er binnen een mun van tijd weer in.

groetjes anika.

p.s leuke profielfoto heb je  :P dat is mijn weggevlogen valkje koerva.
Liefs, Anika
Spirit, Senna, Lucky, Shine, Skye, Syara, Soë, Sterre, Sero & Sweet!


Karin

Hier is hoe ik het doe:

Ik geef ze buiten hun kooi nooit eten. Zo krijgen ze van zelf honger.
Ik knip twee stukjes trosgierst af en hang dat in hun kooi, zo dat ze wel naar binnen moeten om het te eten. Dan doe ik net of ik niet kijk. Zodra ik ze hoor eten sluit ik de kooi.
Het werkt 9 van de 10 keer wel. Ik heb Tim ook eens buiten de kooi gelaten toen ik wel weg moest. (was maar voor een uurtje, toen kwam mijn man weer thuis)
Ik was daar zelf erg angstig om, maar ja... Het blijven vogels met een eigen willetje

Groetjes
Karin

kathy

Je kan ook altijd proberen met een stok uit hun kooi, en dan voorzichtig  in de kooi plaatsen!
Of als het donker is (wel voorzichtig!!!) de vogels nemen en zo krijg je ze weer in de kooi...
het laatste moet je wel voorzichtig doen, en best altijd met 1 hand, als je ze brut vastneemt in het donker, kunnen ze enorm schrikken, en dat is niet goed, en waarom 1 hand? we hadden vroeger een grasparkiet, en als je die nam met 1 hand ging het, met 2 handen had ie schrik!
succes ermee!

Jasja

Hoi,

Wij hadden ongeveer hetzelfde probleem met Plukkie. Nadat Hugo een half jaar bij ons was hebben we Plukkie er bij genomen en ze eerst in aparte kooien gehad omze vervolgens bij elkaar te zetten. Hugo kun je altijd zo terugzetten in de kooi, terwijl Plukkie dat nooit wilde.

We hebben alles geprobeert: lokken met eten ging ongeveer twee weken goed en daarna niet meer. Geen eten buiten de kooi geven en wachten tot hij in z'n kooi ging eten, om vervolgens het deurtje dicht te doen, ging ongeveer drie weken goed. Echter, dan moesten we altijd wachten tot hij er uit zichzelf in ging en dat duurde steeds langer. Ook konden we ze er tussendoor nooit meer voor een uurtje uithalen. Af en toe hebben we hem ook vastgepakt en dan teruggezet, maar dat willen we liever niet.

Soms lieten we Plukkie gewoon uit z'n kooi als wij weg moesten en op een gegeven moment wilde Hugo ook niet meer terug in z'n kooi toen hij (eigenlijk zij  ;)) zag dat Plukkie niet meer terug hoefde.

Onlangs hebben we besloten dat wij gewoon de baas zijn en dat Plukkie in z'n huisje moet als wij dat willen. Eerder gaven we het gewoon veel te snel op en dat kreeg hij snel genoeg door. We hebben het ook in het donker geprobeerd, maar dat hielp ook niet. Hij stapt buiten zijn kooi wel altijd goed op je vinger, behalve als hij merkt dat hij in zijn huisje moet (en dat is al vrij snel  :P). Nu houden we net zolang vol tot hij het zat is (ja, het is mogelijk!) en wel teruggezet kan worden. Vooral met die hitte zat hij dan enorm te hijgen en was pas na tien minuten weer oké. In het begin duurde het zeker een kwartier en werd hij echt kwaad op je (aanvallen en zo), maar nu na een week of twee duurt het nog maar een paar minuutjes of gaat het in een keer goed! Hij is ook een stuk liever geworden en of dat nu toeval is of niet (hormonen en zo), het kan ook komen doordat hij nu doorheeft wie de baas is.

Voor elke valk is het weer anders, want bij ons zijn ze helemaal niet zo gek met elkaar en vliegen ze elkaar niet achterna, maar misschien helpt het bij jou ook. Het is erg frusterend en af en toe kun je ze wel wat aan doen, maar er is vast een oplossing voor. Succes ermee!

Groeten,
Jasja, Silvia, Hugo en Plukkie.

linda

25 augustus 2003, 21:46:38 #5 Last Edit: 25 augustus 2003, 22:20:34 by Angelique
hoi,
ik heb het hier ook zo moeten doen met onze caro.Die ging ook elke keer vliegen en wou niet meer terug de kooi in maar ik dacht de volhouder wint en ik ben de baas.Heb er ook een hele tijd achter moeten vangen en hij heeft het op moeten geven.Nu pak ik hem gewoon samen met pico op mijn vinger elk een andere hand en  hij gaat gewoon mee de kooi in .groetjes linda