29 april 2024, 08:24:05

vinger beschouwen als eten + fluitje

Gestart door Andy Gijbels, 30 juli 2006, 17:29:46

« vorige - volgende »

Andy Gijbels

Aycko vind het blijkbaar leuk om in mijn vingers te bijten. Niet dat hij dat doet uit agressiviteit ofzo of uit verdediging maar gewoon omdat hij denkt dat het eten is denk ik. Als ik trosgierst in men handen hou begint hij rustig op mijn vinger te knabbelen (gelukkig doet het geen pijn) Iemand raad voor mijn probleem?

Ik vond daarstraks tussen enkele oude spulletjes een klein fluitje voor kinderen (je moet fluiten en dan trekken aan een stokje vanachter voor verschillende tonen) Aycko reageert hier onmiddelijk op en vliegt naar me toe als ik er op fluit. Maar dan begint hij ook op het fluitje te knabbelen. Is dit omdat hij denkt dat dit een andere vogel is en heeft het iets te maken met een jagersinstict ofzo? Of kan ik de fluit gewoon gebruiken want het is wel een heel handige manier om hem in zijn kooitje te krijgen.

Met vriendelijke groeten,Andy

marilyn

hoikes andy

héééééééééé ik heb hier ook een valkje zitten die liever aan mijn vingers knabbelt dan aan wat ik hem in mijn handen aanbied  :P ik dacht dat ik de enige was die zo'n gekke vogel in huis had  ::)
wat je er kan aan doen ..................... eerlijk gezegd weet ik het ook niet en ben ook benieuwd naar wat anderen hierover te zeggen hebben  ;)

groetjes marilyn

Inger m

Hoi,
Je valkparkiet beschouwt je vingers niet als voedsel. Ze merkt ookwel dat je daardoor niets binnenkrijgt. Valkparkieten gebruiken hun snavel om overal aan te knabbelen en te knagen. In de natuur zijn het echte slopers. Ze zijn er dol op om aan takken en bladeren te knagen (zonder dat ze per se alles opeten).

Aan je handen laten knabbelen is niet zo prettig. Persoonlijk zou ik dat niet toelaten (kan ook pijnlijker worden en niet meer prettig), maar de vogel een alternatief aanbieden, zoals wilgentakjes. Valkparkieten moeten eigenlijk altijd wat te knagen hebben, niet per se om te eten, maar om wat te doen te hebben.

Het fluitje vindt de vogel interessant. Mogelijk lijkt het geluid ook op dat van een andere vogel. Ook in dit geval is de vogel slimmer. Het zal zelf wel zien dat het geen andere vogel is, maar het geluid klinkt in iedergeval leuk (en knabbelen natuurlijk ook). Een valkparkiet heeft geen jagersinstinct. Het is immers ook geen roofvogel. De fluit kun je gewoon gebruiken, zolang de vogel het interessant blijft vinden.

Dus, geef je vogel regelmatig knaagmateriaal. Op dit forum kun je ook veel info vinden over achtergronden van vogelgedrag.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

marilyn

hoikes inger

bij mij in de kooien ligt zeker genoeg om te knagen hoor !!!!!!!!!!! ofwel zijn er wilgentakken ofwel leg ik een leeg rolletje van wc papier ofzo in de kooi (meestal wel wilgetakken  ;) ) en toch knabbelt hij graag aan mijn handen en vooral aan mijn nagels (zijn meestal tamelijk lang  ::)  :-[ ) misschien vind hij dat gewoon leuk ofzo ik weet het niet in elk geval heeft hij liever mijn handen en mijn nagels dan iets anders  ::)

groetjes marilyn

Inger m

Hoi Marilyn,
Dan beschouwt je valkparkiet je handen en nagels als een welkome aanvulling op het knaagmateriaal. Ze zijn gewoon graag met de snavel bezig. Als het vervelend is, dan kan beter een alternatief worden aangeboden. Dat is eigenlijk met name hetgeen dat ik wil aangeven met mijn antwoord.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

marilyn

hoikes inger

bedankt voor je advies  ;)
vervelend of pijnlijk is het niet hoor maar ik vond het gewoon raar dat dit valkje dat wel doet en alle anderen niet  ::)

groetjes marilyn

alex_vakje

haha ik heb dat ook met een valkje, die moet altijd aan mijn vingers knagen totdat hij een velletje los heeft, idem met mijn nagels, verder vind hij mijn haar zeer aantrekkelijk, hij gaat dan op mijn hoofd zitten en het lijkt dan wel alsof hij een nestje aan het maken is :p