12 mei 2025, 03:48:45

fasen pbfd?

Gestart door jazzel, 26 juli 2006, 15:33:52

« vorige - volgende »

jazzel

Hoi,

Na me in gelezen te hebben in de ziekte pbfd merk ik op dat er alleen maar een paar typische foto's bestaan.
Een paar foto's van hoe de veerschacht eruit ziet, en hoe de vogel eruit ziet in een van de eindstadia.
In de tekst staat meestal beschreven wat het is, wat de symptomen zijn en de rest. In iedere tekst staat ongeveer hetzelfde, niet veel nieuws.

Dus daarom vraag ik me af of er teksten of artikelen bestaan over de verschillende stadia van pbfd? Of foto's van verschillende stadia?
Ik heb begrepen dat het een ziekte is die vrij snel gaat... maar toch vraag ik me af of er werkelijk niemand is die zich er verder in verdiept heeft....

www.kleurigekuifjes.nl >> met super leuke filmpjes van de valkjes!!!

Inger m

Hoi,
Er zijn absoluut wel mensen die zich verdiepen in PBFD, sterker nog er is een speciale lezingendag geweest over PBFD, deze werd georganiseerd door de Pakara (www.pakara.nl). Hier vertelden dierenartsen, kwekers en houders over hun ervaringen over PBFD. Ik ben op deze dag aanwezig geweest.

De ziekte hoeft ook helemaal niet snel te gaan. Het is een virus dat zich vroeger vrij progressief gedroeg, maar inmiddels verloopt de ziekte (bij volwassen vogels) niet per se altijd snel en is het ook niet altijd dodelijk. Door behandeling met pijnstillers kan de vogel nog langere tijd mee. Het is de vraag of dat verstandig is in verband met besmettingsgevaar.

Het verbaasd me dat je er weinig over kunt vinden. Wel raad ik je aan om opzoek te gaan naar Engelstalige literatuur, dan is er vaak veel meer te vinden.

PFFD is vooral een papegaaien/ kaketoeziekte. Bij parkieten en valkparkieten komt het veel minder voor. De dieren kunnen (tijdelijk) drager zijn zonder er zelf last van te ondervinden. Ze kunnen echter wel de grotere papegaaien besmetten. Ikzelf heb nog geen valkparkieten gehoord die besmet zijn geraakt met PBFD.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

jazzel

Citaat van: Inger m op 27 juli 2006, 19:09:42
Wel raad ik je aan om opzoek te gaan naar Engelstalige literatuur, dan is er vaak veel meer te vinden.

Mijn engels is bar slecht  :o helaas!!
Ja dat van die lezing heb ik gevonden op een site, ik weet zo niet meer op welke. Ik heb er zoveel gezien.
Maar er staat nergens welke stadia een zieke vogel met pbfd doormaakt.
Wel dat het eerst in het bloed terecht komt, en dan met pech in de veren. En dan staat er beschreven hoe de veren eruit zien en wat de sympthomen zijn.
Op de site van die lezing vond ik wel goed aangegeven waarom het zo belangrijk is om die ziekte de kop in te drukken, en hoe dat ook het beste gaat.

Dat was toch ook met die mevrouw die haar oude papegaai zo goed verzorgd had dat hij er weer bovenop kwam?
www.kleurigekuifjes.nl >> met super leuke filmpjes van de valkjes!!!

Inger m

Hoi,
Dat klopt, dat was die lezingendag inderdaad. Wat betreft Nederlandse info over vogelziekten vind ik dat vaak inderdaad erg summier.

Overigens verschillen de fasen die een vogel met PBFD per vogel sterk. Bepaalde soorten zijn veel gevoeliger. Ook is het ziekteverloop bij jonge vogels vaak sneller dan bij volwassen vogels. De ziekte tast het immuunsysteem aan, waardoor allerlei aandoeningen ontstaan. Daarbij kunnen de veren en snavel worden aangetast, maar dat hoeft lang niet altijd. Er zijn dus iet altijd uitwendige verschijnselen zichtbaar. Het virus was vroeger veel 'agressiever' dan dat het nu is. Met als 'nadeel' dat het soms pas later kan worden opgemerkt (en daardoor dus wel de gehele periode besmettelijk).

Bij aanschaf van nieuwe papegaaien is het verstandig om de vogel(s) eerst te laten testen door middel van bloedonderzoek.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.