25 april 2024, 03:26:50

Is eivoer ECHT noodzakelijk?

Gestart door Valerie, 2 augustus 2006, 15:55:42

« vorige - volgende »

Inger m

Hoi,
Ik heb duiven gezien, die volledig werden opgevoed met granen. Uiteindelijk leidde dit tot een langzamere groei en tot kleinere jongen. Ditzelfde effect zul je zien bij valkparkieten volledig op zaden. Ikzelf denk dat eivoer een nuttige aanvulling is of voer van soortgelijke strekking.

Over de voeding in de natuur bij vogels is vrij weinig bekend. Bij fazanten is wel onderzoek gedaan naar hetgeen in de krop zat. Hoewel dat afweek van de voeding in gevangenschap, zal er altijd een verschil bestaan tussen voeding in de natuur of in gevangenschap.

In de natuur krijgen vogels jongen wanneer er een overvloed is aan voedsel. Ik vermoed dat vogels ook op die manier allerlei eiwitten binnenkrijgen. Ze voeren hun jongen in het voorjaar in iedergeval geen rijpe, gedroogde zaden.

Wat betreft vezels in brood. Zaden bevatten ook vezels, maar ik denk dat in bepalde opzichten het voeren van te veel brood moet worden afgeraden. Onlangs las ik een stuk over een ezel die dagelijks alleen brood kreeg. Daardoor waren de nieren ernstig beschadigd. Natuurlijk een extreem voorbeeld, maar het geeft wel aan dat de jongen beter niet te veel brood kunnen krijgen.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Valerie

Ok, Inger. Nu weet ik tenminste waar ik aan toe ben. Dankje!
Vorig jaar had ik het ook op papier opgevangen en verstuurd. Maar toen was het niet volledig lopend.
Ik zal dan een plastic bakje in de kooi zetten om het op te vangen. Lijkt het verstandig de ontlasting van de jongen mee te laten onderzoeken?



Valerie

Staaltjes zijn onderweg. ;)
Heb een staaltje van Daffy in een plastik bakje van gamma ofzo (waar schroefjes in hebben gezeten), daar plastiek folie over (deksel lekt, dus dat heb ik eraf gelaten) en dan met ruim veel plakband dichtgekleeft. Het staal van het jong (wat vaste ontlasting is) heb ik in een papiertje in een plastik zakje. Dat plastik zakje heb ik ook nog eens rond het bakje.
Dat alles met een brief erbij is nu onderweg naar dr. Feld.
Morgen bel ik dan om te vragen of het aangekomen en en hoe lang ik wachten moet op de uitslag.
Vanochtend heb ik Valko er even uitgehad en eivoer gegeven.
Ik heb verder (omdat ie nu niet zo veel had) enkele korrels ervan door het zaad gedaan. Dan heeft Daffy praktisch niks.
Vanovond krijgt Valko weer wat eivoer.



Valerie

Is het mogelijk om van eivoer een papje te maken, waar je de jongen 1 x per dag mee kan bijvoeden?
Dan zou ik Valko en Daffy geen eivoer meer hoeven geven, en kunnen ze zo proberen de nieren te laten herstellen.



Inger m

Hoi,
Dat zou betekenen dat de jongen alle andere voedingen zaden krijgen. Ik zou eerst de uitslag afwachten en alleen de betreffende valkparkiet proberen minder te geven. Bedenk wel dat het grootste deel eivoer dat het eet, sowieso naar de jongen gaat. 1 keer per dag de jongen eivoer geven lijkt mij geen goede optie.

Hoe wil je eigenlijk het gebruik aan bepaalde eiwitten (aminozuren) uit zaden compenseren als je geen eivoer meer geeft aan de volwassen valkparkieten?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.