19 juli 2025, 01:38:16

Benauwd

Gestart door LekkerDier, 21 juli 2006, 14:35:06

« vorige - volgende »

LekkerDier

Een van mijn valkparkieten lijkt het altijd wat benauwd te hebben.
Niet nu vanwege het warme weer, maar altijd wel.
Zijn vliegconditie is duidelijk ook minder dan de andere valkparkiet. Na het vliegen heeft hij een beetje een piepende ademhaling, wat vanzelf weer verdwijnt als hij weer op adem is.
Zou dit kropmijt kunnen zijn? Of is er onder valkparkieten ook een vorm van bronchitus of iets dergelijks bekend?

Inger m

Hoi,
Kropmijt bestaat niet. Ik denk dat je luchtpijpmijt bedoeld. Dit komt vnl voor bij kanaries en is goed te behandelen met een Ivermectine. Voor een diagnose bij de valkparkiet zul je naar de dierenarts moeten.

Echter, je schrijft dat je valkparkiet het altijd al heeft. Dan zou het eigenlijk steeds erger moeten worden. Het kan ook een luchtweginfectie zijn. Soms houden ze wat schade over aan de luchtwegen. Verder kun je denken aan schimmelinfecties aan de longen. Ik vind een piepende ademhaling niet best klinken en raad je aan contact op te nemen met een goede dierenarts. Luchtweginfecties zijn vaak lastig te behandelen en hebben een slopend verloop. Hoe eerder je behandelt, hoe beter de prognose.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

LekkerDier

Bedankt voor je reactie.
De vogel heeft het al jaren en is verder goed in conditie (niet mager en goed in zijn veren), vandaar dat we nooit naar een dierenarts zijn gegaan. Het wordt ook niet erger (of minder).

Zelf denk ik dat hij gewoon een slecht uithoudingsvermogen heeft, omdat hij zo weinig vliegt. Ik weet dit overgens niet zeker, het zou natuurlijk net zo goed kunnen zijn dat hij weinig vliegt omdat hij het anders benauwd krijgt...

Maar is dit iets wat geen kwaad kan of moet ik nou toch naar de dierenarts? We hebben geen dierenarts in de buurt, de dichtst bijzijnde is ongeveer 40 minuten met de auto, ik ga liever niet voor elk wiswasje naar de DA. (Natuurlijk ga ik direct als er echt iets niet goed is )

bobbie

Hoi,

Toch maak je je er schijnbaar zorgen om, want je stelt deze vraag en bovendien ook bij ZIEK.

Bij een slechte conditie kunnen ze wel zwaar ademhalen maar dan zit niet automatisch die piep in de ademhaling, zoals je zelf aangeeft (je hebt het over een piepende ademhaling).

Ook ik adviseer een goede dierenarts te bellen en met hem/haar overleggen wat je het beste kunt doen.

Succes, Nel :)

Inger m

Citaat van: LekkerDier op 22 juli 2006, 18:58:23
Zelf denk ik dat hij gewoon een slecht uithoudingsvermogen heeft, omdat hij zo weinig vliegt. Ik weet dit overgens niet zeker, het zou natuurlijk net zo goed kunnen zijn dat hij weinig vliegt omdat hij het anders benauwd krijgt...

Zelf denk ik het laatste. Een gezonde vogel hoort geen piep in de ademhaling te hebben. Zoals Nel aangeeft even contact opnemen met een dierenarts. Persoonlijk vind ik dat je dat al in het begin had moeten doen, want het lijkt mij niet prettig voor de vogel.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

LekkerDier

Oke! Thanks voor jullie reacties

Rianne

Hoi,

mijn valkje had dit ook en kreeg antibiotica, de DA zei dat ze een luchtzak ontsteking had.

Ineke

Dat moet pijn doen, zo'n luchtzakontsteking! Kunnen ze dan wel nog goed eten en drinken?
Succes bij de da. Laat nog even weten wat t is en wat je nu moet doen, dat zou ik wel willen weten.

Rianne

Ja verder was ze wel levendig, deed alles nog. Klimmen, eten en drinken. Alleen na het klimmen hoorde je een piepend pufje, en dat vertrouwde ik niet. De DA zegt dat je het kunt horen als je je valkje naast je houd en naar de ademhaling luistert. Die moet dan klinken alsof je een krant tot een prop maakt.

Arnold van Leeuwen

Kom net met ons valkje Yara bij de DA in Amersfoort vandaan. Ook kortademing (vooral met dit weer) kleine stukjes vliegen door slechte conditie en af en toe waterige oogjes.

De arts heeft even geluisterd en ze bleek vocht in de longetjes te hebben. Door wat stresserige reaktie van de vogel ging ze ook nog hyperventileren en werd langzaam blauw. We dachten even dat ze er in zou blijven  :( maar door snel ingrijpen dan de DA met een prikje kwam ze weer langzaam bij.  :) Weer thuis in Maarssen zit ze nu te slapen en langzaam bij te komen. de kleur is weer normaal. Ook nog medicijnen meegekregen voor in haar water 10 dagen en ze moet mee douchen om de stoom een beetje in te ademen zodat het slijm een beetje los kan komen.

groet Arnold

margreet

hallo Arnold,

Dat was best even schrikken voor je, gelukkig goed afgelopen.
Hopelijk werken de medicijnen en is ze snel van haar benauwdheid af.

groetjes Margreet