20 april 2024, 01:15:53

'slechte' vader???

Gestart door mlanghou, 24 juli 2006, 11:07:09

« vorige - volgende »

mlanghou

Hallo allemaal,

Ik ben inmiddels de trotse huisgenoot van 2 jonkies en nog 1 eitje. Vrijdagavond is de eerste uit het ei gekropen en zondag morgen lag het tweede (nog natte) wurmpje er.

Mama zorgt er supergoed voor, maar papa snapt het niet zo goed. Hij wil zich wel met de jonkies bemoeien, maar hij zit er vaak net niet goed op.


En gisteren heeft hij tot twee keer toe een van de jonkies naar het midden van de kooi gebracht. (vanmorgen lag er ook weer eentje helemaal alleen in het midden.)  .... tenminste ik denk dat hij dat doet en dat ze niet zelf zover wegkruipen ..... Eerst zit hij er dan wel op, maar op een gegeven moment laat hij dat jong gewoon in de steek. Volgens mij is hij jaloers. Zijn vrouwtje wil hem bijna niet bij de jonkies laten en hij wil ook.... /// of hij wil meer aandacht van zijn pop en denkt als ik die jongen nu weghaal, ben ik weer in beeld.

Nu is het 'gelukkig' wel heel erg warm in de keuken (vanmorgen om 7 uur was het al 30 graden), maar ik ben hier toch niet blij mee. Dit komt natuurlijk ook omdat ze niet in het broedblok wilden (ze zitten eronder), waardoor ze ook veel makkelijker te verslepen zijn.

Voordeel is wel dat je veel meer kunt zien - bijvoorbeeld of ze wel eten en of de kropjes wel vullen.....



Vragen:
- Moet ik iets doen om de vader op te laten houden. Of is regelmatig checken en indien nodig kleintje terugleggen voldoende?
- Ik heb ook de indruk dat ze iets minder fanatiek voeren, vooral de jongste (nu 24 uur oud). Maar ik kon zijn kropje vanmogen niet goed zien.... Hoelang kan ik dat aankijken?
- Volgens de mutatiecalculator krijgen ze wildkleur mannetjes en lutino popjes. Nu zijn de jonkies gele donsjes met grijze ogen. Worden dat dan wildkleuren???
- Ik heb wel een bakje met eivoer hangen en daar zie ik de ouders ook wel bij. Maar ik lees dat jullie het eivoer vaak ook vochtig maken. Waarom is dat? Zou ik dat ook moeten doen?

Rianne

Hoi,

hoe oud is dit koppel? En is dit het eerste nest? Vaak doen valkjes het anders omdat ze nog onervaren of jong zijn.
De eerste dag teert het jong nog op de eidooier, daarna zal het wel gevoerd worden.
Donkere ogen en gele dons is idd wildkleur. :)
Het eivoer maken we vochtig omdat ze dat tijdens het kweken nodig hebben. Op deze manier krijgen de jongen ook wat vocht binnen, en is het voer om de een of andere reden aantrekkelijker voor de ouders.
Als je de tijd hebt, zou ik het regelmatig controleren en het jong terugleggen. Als ze wat ouder zijn kunnen ze zichzelf prima warm houden en zal het terugleggen minder vaak nodig zijn. :)

Riny

Hoy Miranda
Leuke foto's heb je geplaatst.
Veel zul je niet aan het gedrag van de vader kunnen veranderen.
Ik zou het gewoon goed in de gaten houden.
De eerste dag kan het jonkie nog teren op de dooier.
Kijk het eens aan anders zou je het jong wat water met druivesuiker toe kunnen dienen.
Daar krijgen ze extra energie van ,daardoor gaat het jong dan hopelijk bedelen om voer.
Als de jonkie's donkere oogjes hebben worden het inderdaad wildkleurtjes.
Vaak eten valkjes eivoer wat een beetje vochtig is liever, zeker als ze jonkie's hebben.
Je mag ook wat brood geven, bij mij eten ze dat graag.
Groetjes Riny :D

Caroline

Geweldige foto's!!

Ik had nog een tip voor de tralies, misschien is het beter om daar wat kippegaas tegen aan te maken, nu kan pa er namelijk ook een jonkie door naar buiten duwen en als de jongen wat groter zijn en gaan bewegen kunnen ze er zelf tussendoor vallen.

Sterkte met je nestje.

Groetjes van Caroline
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.