10 mei 2025, 14:25:18

Lutino x Gepareld

Gestart door LekkerDier, 20 juli 2006, 10:43:29

« vorige - volgende »

LekkerDier

Ik heb over deze combinatie al op deze site gezocht, maar ik zou graag willen weten of mijn redenatie volgens jullie klopt.

Ik heb een lutino jong,
de ouders zijn: lutino (man) x gepareld (pop),
klopt het dat dit jong een pop moet zijn? (omdat lutino geslacht gebonden is)

inka

ja ik denk ook dat het een pop is.

Gerda

Hoi,
Hier is de berekening:

Moeder:gepareld
Vader:lutino

man afkomst:
100% wildkleur split voor {X1:  lutino} {X2: gepareld}

pop afkomst:
100% lutino

Groetjes, Gerda

LekkerDier

Deze berekeningen heb ik uitgebreid bestudeerd, maar er is dan nog 1 ding wat ik nog niet helemaal begrijp:

Uit dit nest heb ik verschillende jongen gezien, waarvan 1 grijze pop!

Dit komt niet in de berekeningen voor,
weet iemand hoe dit kan?

Lin

Ja dat kan dat betekend dat de man een split heeft. Met grijs bedoel je witmasker of wildkleur?

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

LekkerDier

Citaat van: Lin op 20 juli 2006, 12:33:44
Ja dat kan dat betekend dat de man een split heeft. Met grijs bedoel je witmasker of wildkleur?

Hiermee bedoel ik wildkleur.
Maar wildkleur is toch dominant over de andere kleuren?

Quendi

Dan heeft er misschien een andere man bovenop gezeten. Het is namelijk onmogelijk.

LekkerDier

Deze heeft wel gele streepjes onder de staart, wat toch duidt op een pop. Of is het zo dat dit op jonge leeftijd normaal is en dat de kleur nog bij trekt?

Lin

Ja dat is pas later zichtbaar. Alle jonge valkje lijken totdat ze gaan ruien uiterijk op een pop. Daar past dus het visgraat patroon bij (die strepen onder de veren) en ook stippen onder de vleugels.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

LekkerDier

Dat verklaart dan een hoop!

Dus van een lutino uit deze ouders kan ik er vanuit gaan dat het een pop is? Of bestaat er altijd nog een kans dat het een man is?

Volgens de caluculator en de schema's op deze site niet, maar ik heb hier echt geen ervaring mee. Voor mij komt het een beetje apart over om via de kleur het geslacht te bepalen...

Rianne

Hoi,

witmaskers, lutino's, wildkleuren... ze zien er allemaal als een pop uit tijdens de eerste levensmaanden. Het klopt dus ook wel dat de wildkleur bij jou nog geen geel hoofdje heeft, dat komt namelijk nog. :) Met behulp van de calculator, kunnen wij idd al snel het geslacht weten. Dat kan niet altijd hoor. Als bijvoorbeeld beide ouders gepareld zijn, zijn zowel de zonen als dochters gepareld. Alleen dan is het weer maanden wachten om te zien of de parels verdwijnen bij de man, of dat ze blijven bij de pop. ;)
Om het snel te weten te komen, kun je ook veertjes opsturen naar Gendika. www.gendika.com is de website. Zij kunnen aan de hand van het DNA van het valkje zien wat voor geslacht het is. :)