29 maart 2024, 13:48:44

Snel hulp nodig!!!

Gestart door Tara, 14 juli 2003, 20:39:45

« vorige - volgende »

Barbara

hoi Tara,

allereerst sterkte met alle ellende!

Verder wil ik even inhaken op wat Lique zegt: dat de natuur haar gang laten gaan meestal het beste is. Mijn moeder heeft namelijk een hele zooi grasparkietjes en doet niets meer dan familie van elkaar scheiden zodat er geen inteelt optreedt. Ze heeft bijna altijd perfecte jonkies zonder problemen. Af en toe gaat er eens eentje plotseling dood, maar dat is echt niet vaak en ze heeft nog nooit misvormde jonkies gehad.

Mijn oom daarentegen kweekt ook grasparkietjes en die 'klooit' er heel wat mee aan; eitjes wisselen, nepeitjes neerleggen, eitjes tijdelijk weghalen tot alle eitjes er zijn en meer van dat soort gedoe. Nou heeft hij zelden goede jongen die gezond volgroeid raken en regelmatig zijn ze misvormd. ik zal niet zeggen dat er per se een verband is, ik weet ook niet zeker of hij familie uit elkaar haalt, maar aan de andere kant kan het natuurlijk best zo zijn dat al dat geharrewar met die eitjes en beestjes ze geen goed doet. En valkjes kweken volgens mij bijna net zo makkelijk als grasjes.

Waar ik heen wil, is dat ik je wil adviseren heel goed na te denken wat je gaat doen bij elk jonkie wat je observeert en waarvan je denkt dat er iets mis mee gaat. Ik heb gelezen wat voor ellende je allemaal hebt meegemaakt en misschien ben je overbezorgd en je haal je soms een jonkie te snel weg uit t nest omdat je zo graag wilt dat het blijft leven? Voor alle duidelijkheid, ik heb ook gelezen dat je ene koppel zelden sterke jongen krijgt, dus dat zal een andere oorzaak hebben, maar dit kwam in me op om tegen je te zeggen met de allerbeste bedoelingen voor geval je ook eens zwakke jongen ziet bij een koppel dat meestal sterke jongen grootbrengt. Ik suggereer NIET dat je valkjes zijn overleden door jouw beslissingen en je zult ook best wel goed nadenken, je vraagt ook advies hier dus misschien moet ik niet zo 'dom' kletsen, maar ik wilde het in elk geval gezegd hebben. En ik denk dat het soms ook beter is dat een jonkie met een echt duidelijke afwijking en/of groeiachterstand vrij snel sterft bij de ouders, zonder dagen van gedoe en uitstel in plaats van dat ie met de hand wordt  opgekokt en alsnog 2 weken later overlijdt na een (langere) lijdensweg. Uiteraard heb je daar de beste bedoelingen mee en ik heb nog nooit voor zo'n supermoeilijke keuze gestaan, misschien zou ik zelf ook wel elk jonkie dat er uitziet alsof het een ernstige afwijking heeft toch proberen te redden... Tenslotte is moet je gevoel dan vaak wel in strijd zijn met het verstand denk ik zo....

Nogmaals, ik schrijf dit met de beste bedoelingen en hoop dat je binnenkort weer eens een lange tijd van geluk mee mag maken!

Sterkte en groetjes,

Barbara


Fiona

Hoi Tara, ik wilde je ook even sterkte wensen,. Ik kan me heel goed voostellen dat je je al snel hecht aan een valkje. Je moet weten dat je gedaan hebt wat je kon!!

Groetjes, Fiona