16 mei 2025, 01:39:21

Inprentingsfase

Gestart door LekkerDier, 20 juli 2006, 11:55:39

« vorige - volgende »

LekkerDier

Weet iemand rond welke leeftijd (van en tot) de inprentingfase is van een valkparkiet?

Lin

Ik weet niet wat je daarmee bedoelt. De fase dat je ze dingen kan aanleren/afleren?

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

LekkerDier

De inprentingsfase is een kort moment, van een paar dagen of een week. Ales wat zij in deze tijd meemaken zullen zij niet meer vergeten. Dit houdt in dat wanneer zij contact hebben met bijv. mensen, dit voor de rest van hun leven normaal vinden. Andersom hetzelfde; wanneer er geen contact is met mensen zullen ze er nooit meer aan wennen.

Bianca

ik denk dat die periode rond het moment valt van zelfstandig worden.
MAAR
een tam valkje kan gewoon weer verwilderen als je er niet voldoende tijd in blijft steken.
Ik heb nu drie tamme valkjes naar buiten verplaatst en die waren binnen een mum van tijd verwilderd, ze zjin nog steeds niet bang maar op mijn vinger stappen doen ze ook niet meer.

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Inger m

Hoi,
Bij sommige diersoorten is de inprentingsperiode een relatief korte periode. Bij papegaai-achtigen is deze periode niet goed bekend. Daarbij wordt er onderscheid gemaakt tussen inprenting op de soort en seksuele inprenting. In hoeverre de omgeving daarin een rol speelt is mij niet bekend. Wel is bekend dat papegaaien erg flexibel zijn en ook op latere leeftijd nog veel kunnen leren. Ik denk dat het niet zo is dat wanneer papegaaien tijdens de 'inprentingsfase' geen mensen zien, zijn er nooit meer aan zullen wennen. Het zal meer moeite kosten, maar papegaaien leren hun leven lang en komen gedurende hun hele leven met nieuwe situaties in aanraking. Erg praktisch is het dan niet als je daar niet meer aan zult wennen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

LekkerDier

Erg bedankt voor jullie reacties!

Mellowman

Er is eigenlijk geen vaste inprentingsfase bij kromsnavels. Het geen wat ze leren vergeten ze niet snel. Daarbij maakt het niet uit welke leeftijd ze hebben. Wel heb ik hier in een boek gelezen is dat ze de meeste dingen opsteken tussen 3de en 12de levensmaand.

MVG

Kevin