24 april 2024, 14:13:27

warmte

Gestart door Gerdy, 17 juli 2006, 21:56:56

« vorige - volgende »

Gerdy

Hoi hoi

Een van mijn tamme valkjes begon vanmiddag als een bezetene te vliegen..zomaar opeens..ze was helemaal buiten adem.. ik heb haar op mijn vinger genomen en in de kooi gezet..maar nu gebeurde vanavond hetzelfde...haar pootjes waren heel erg warm en haar kale plekkie op haar koppie...lutino...was helemaal rood en ook heel erg warm...ik ben met haar langs de ventilator gelopen en dat vond ze heerlijk..is dat vele vliegen een manier om hun warmte kwijt te raken? de andere twee valkjes vliegen ook wel maar niet als een stel gekke door de kamer.

groetjes Gerdy

Gerdy

is er nou niemand die hier antwoord op heeft?

Riny

Hoy Gerdy
Ik heb niet geantwoord, omdat ik het gewoon niet weet.
Als ik mijn valkjes bekijk, die zitten juist heel erg stil, met deze warmte.
Groetjes Riny :D

Inger m

Hoi,
Veel vliegen is in iedergeval geen manier om warmte kwijt te raken. Vliegen kost energie en energie is warmte, ofwel door te vliegen wekt de vogel warmte op. Je zult het zelf ook alleen maar warmer krijgen als je gaat rennen. Je zult er zeker niet door afkoelen.

Vogels raken warmte kwijt door te hijgen en de veren strak tegen zich aan te houden (zo houden ze geen warmte vast tussen het dons). Verder houden ze de vleugels dan vaak van het lijf af. Vogels kunnen niet zweten, zoals bijvoorbeeld mensen. Verder houden ze zich zo rustig mogelijk en zullen meer water drinken.

Dat jouw lutino als een bezetene gaat vliegen, is dus niet erg normaal. Vermoedelijk zorgen andere omstandigheden voor dit gedrag. Heb je iets veranderd in de omgeving?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Gerdy

hoi hoi

ik heb helemaal niets veranderd in de omgeving of in de voeding...Yana is ook de enige die dat doet Keiko en Dinky vliegen ook wel ..maar lang zoveel niet en het is in vlagen...het zijn trouwens binnen vogels.

gr Gerdy

Inger m

Hoi,
Lutino's staan wel vaker bekend om hun rare gedrag  :P

Nee, bekend is wel dat lutino's vaker last hebben van nachtelijke paniekaanvallen. Er is dus kans dat deze vogel wat afwijkend gedrag vertoond, doordat het mogelijk ergens door in paniek raakt (overdag), zonder dat er een duidelijke oorzaak is aan te wijzen. Nachtelijke paniekaanvallen worden geweten aan slechter gezichtsvermogen. Mogelijk heeft deze vogel bv. een slechter gezichtsvermogen en is ergens van geschrokken wat voor ons niet bedreigend leek, maar voor de vogel wel.

Ik weet niet of er een verband bestaat met warmte, maar er is geen relatie tussen heel actief gedrag en afkoelen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Gerdy

Hoi Inger

ik denk dat ik de oplossing heb gevonden..men zegt wel dat het niet zo goed is voor de vogels maar die van mij reageren er heel erg goed op...ik heb de staande ventilator gedeeltelijk op hun kooi geplaatst..ze gaan in de koelte van de ventilator zitten..gisteravond stond die op een stoel gericht al draaiend en de vogels zaten alledrie de hele avond rustig op de stoel..ik moet erbij zeggen dat ik een zeer warme woning heb...plat dak...ramen over ruim vier meter breed.. en op het zuiden..het is een drive inn woning dus ik heb ook niet de mogenlijkheid om de vogels buiten in de schaduw te plaatsen.

gr Gerdy

Inger m

Hoi Gerdy,
Fijn dat de vogels het prettig vinden, het koelt lekker af. Zolang ze de mogelijkheid hebben om ook uit het bereik van de ventilator te gaan zitten. Ik zal het zelf met name toepassen op de heetste momenten, maar niet constant.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Gerdy

Hoi Inger

Ze kunnen zelf uitmaken of ze erbij willen gaan zitten of niet omdat ze los zitten overdag..ik heb hem wel de hele dag aanstaan omdat er geen ramen openstaan ..ik ben dan bang voor tocht..maar in het begin van de avond gaan ze meesta weer in de kooi en dan staat de ventilator niet meer op de kooi gericht ook geen klein beetje.

gr Gerdy