jongen 3,5 wkn oud worden tot bloedens toe geplukt! wat zouden jullie doen?

Gestart door *Esther*, 18 juli 2006, 21:41:29

« vorige - volgende »

*Esther*

Hoi

Mijn jongen zijn nu 3 a 4 weken oud.
De man plukt zijn popje en ook de jongen.
Op zich niet zo'n ramp maar nu wordt het wel erg bloederig.

Nu ga ik vrijdag 1 weekje weg. Mijn ouders komen de vogels voeren. Maar doen verder niks met de jongen, wat in principe ook niet zou hoeven.

Nu heb ik de volgende opties bedacht:

a: Niks doen en na die week maar afwachten of de jongen nog leven.

b: Het broedblok aanpassen; het gat lager maken met iets er voor zodat pa en moe er niet meer in kunnen maar nog wel met hun koppie er door kunnen voeren. Geldt dan het recht van de sterkste, wie maar het dichtst bij het gat kan komen?

c: Het koppel met broedblok naar buiten verhuizen in een apart compartiment. (even wat vogels verhuizen naar een ander deel) En hopen dat de ouders blijven voeren en ze door de veranderde omgeving niet meer plukken.

Als jullie nog andere ideeen hebben, zonder dat anderen hier de jongen moeten gaan voeren, zie ik die graag!


De grote ronde plek is bloed, het zullen een paar pennen geweest zijn. Bloed ziet er vaak erger uit dan het is. Maar moet niet erger natuurlijk!!!

gr Esther

Riny

Hoy Esther
Zitten de jongen en hun ouders binnenshuis?
Dan zou ik een plukkooitje kopen, dan kunnen ze wel voeren maar niet plukken.
Groetjes en succes Riny :D

*Esther*

Hoi Riny,

Ze zitten nu in de blokhut, aardig warm.

Hoe werkt een plukkooitje? Hoe ziet het er uit?

Ik was zelf in de veronderstelling dat als ik het broedblok aanpas, een zelfde soort iets maak als een plukkooi?
Want waar koop ik zo snel een plukkooi?

Heerlijk dat je zo snel reageert!

gr Esther

Riny

Hoy Esther
Als je me vraagt ''waar koop ik zo'n ding'' dan vraag je me teveel.
Maar misschien weet Lique dat wel.
Ik ga zoeken of ik er een foto van vindt.
Groetjes Riny :D

*Esther*


Riny


Hoy Esther
Ik heb het gevonden, dit hang je aan de buitenkant van de kooi, met de jonkie's erin.
Zo kunnen ze toch gevoerd worden door de tralies.
Groetjes Riny :D

*Esther*

Hoi Riny,

?

Ik snap het nog niet helemaal,
Aan deze kant is het open, dat is alleen om de foto gedaan?
En de tralies lijken smal/normale afstand, kan daar een koppie doorheen? Of hoeft er alleen maar een snaveltje door?

Als dit inderdaad het slimst is, dan ga ik denk ik het broedblok aanpassen met een lager gat met tralies er voor. Dat is zo gemaakt.

Krijgen ze hopelijk ook snel hun mooie kuiffies terug!

Oh ik zie het al.
Dit is de kant die tegen de kooi aan moet. :P
Maar dan blijft nog wel de afstand van de tralies van de kooi zelf vrij smal naar mijn idee.

gr Esther

Inger m

Hoi,
Zijn oa te koop bij: http://www.firmaheesakkers.nl/

Maar ook zelf te maken, zolang de ouders er niet bij kunnen om te plukken. Ikzelf zou gaas gebruiken met veel grotere maaswijdte, zodat de kop erdoorheen pasty, maar de rest niet. Een valkparkiet beweegt namelijk de kop sterk tijdens het voeren van het jong.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

*Esther*

Hoi
Bedankt Inger.

We zijn nu aan het proberen om een oud stukje tralie deur aan te passen.
Hoe breed zou de maaswijdte moeten zijn?
Ik zat nu te denken om er 1 tralie tussen uit te halen, en dat op drie verschillende plekken.
Dan kunnen de jongen alle drie met hun kopjes er door.

gr Esther

Inger m

Hoi,
Ik durf geen maat te geven, maar zorg dat de kop er gemakkelijk door kan (en de rest dus net niet) en veil de randjes goed weg. Hou in de gaten of de valkparkieten doorkrijgen dat ze op die manier moeten voeren cq voer krijgen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

*Esther*

Hoi

Doen we!
Als ik niks doe, gaat het wrs ook niet goed komen.

Ik ben wel chagrijnig op dat mannetje. Als dit nest klaar is gaan ze naar buiten. Hopelijk blijft hij dan van zijn popje af en van zijn evt jongen.

Bedankt Riny en Inger!

gr Esther

♪ Marlies

Hoi Esther, ;D

Kun je het mannetje niet apart zetten, of al naar buiten doen. Dan zal het popje de jongen waarschijnlijk wel verder groot brengen.

Groetjes Marlies ;)

*Esther*

Hoi Marlies,

Kan dat?
Is dat niet te zwaar voor 1 vogel alleen?

gr Esther

♪ Marlies


*Esther*

Hoi,

3 stuks

Dit is het blok waar ze al in zaten en wat ik heb aangepast.
Ik heb ze de jongen nog niet zien voeren. Maar vanochtend heb ik het blok weer even op de normale manier geheangen en vanmiddag weer op de 'anti pluk stand'.
Ik heb in iedergeval geen nieuw bloed ontdekt.
Nu maar hopen dat de ouders goed gaan voeren.


Misschien is dit ook idee voor anderen die in de toekomst last van ernstige plukkers hebben?

Dus voorlopig is het spoed hier hier niet meer zo van toepassing.

gr Esther