29 april 2024, 19:35:19

Zelf broedblokken maken

Gestart door Peter, 24 juli 2003, 13:05:38

« vorige - volgende »

Peter

Hoi allemaal,

Onze verzameling valkjes wordt steeds groter en hun drang om te broeden ook. Gevolg nog meer valkjes  ;D Maar dat is niet erg, maar omdat we nu een voliere aan het bouwen en zo'n 10 broedblokken nodig zijn wil ik zelf blokken gaan maken. En als mijn bereking een beetje klopt dan gaan we uitkomen op zo'n 1,5 tot 2 euro per blok. Maar dit onder voorbehoud hoor :)

Eerst een tekening gemaakt wat volgens mij verder goed is. Daar komt tie:

Hopelijk is het duidelijk wat ik overal mee bedoel. En dan van de week ga ik een uitrekenen hoeveel er uit en plaat hout gehaalt kunnen bij de bouwmartkt. Ik schat zo'n 8 stuks. De maten daarvan zijn 244cm bij 122cm.

Wordt vervolgt,
Peter

  ((
 < 0 )
  |  ^\
  |  \ \
   \    \
     ||  \
    ----\ \
                                            \ \
                                                  \ \

*Dennis*

ik maak meestal ook zelf mijn broedblokken misschien is het makkelijker als je de voorkant scharnierbaar maakt (dit vind ik zelf makkelijker)om zo in het blok te kijken als je hem van boven openmaakt moet je het blok er altijd afpakken maar natuurlijk brengt dit ook weer meer kosten mee :(

rechts op de foto 1 van me eerst gemaakte blokken voor de valkparkieten heb er 2 van en 4 natuurblokken

links op de foto het blok wat aan de voorkant open kan dit blok is voor mijn senegal papagaaitjes(bonte boeren)


Karin

Wat leuk al die ideetjes ! We moeten zelf ook nog broedblokken maken. Gelukkig is mijn man erg handig  ;D Omdat één van mijn broedhokken aan de volière komt te hangen maken we hem aan de achterkant scharnierbaar. Dan kan ik buiten de volière er ff in kijken. Het staat binnen, dus ik hoef niet bang te zijn dat er iets ontsnapt  :)

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Stijn dc

hello

ik maak ook altijd zelf mijn broedblokken omdat, als ik ze moet gaan kopen, dit veel te duur wordt!!
ze broeden er sowieso in ,als ze nu gekocht of zelfgemaakt zijn!!

SDC:D

Paul

Hoi,
Ik heb zelf 3 broedhokken kant en klaar gekocht omdat ik nogal lui ben :-)
Maar als je ze goed bekijkt zijn het maar slappe dingen.
Als je ze zelf maakt zijn ze zeker veel steviger :-)
Ik weet nu ongeveer de maat en hoe ze moeten gaan worden en de volgende keer maak ik ze echt zelf.
Ik heb een idee om het van kunststof te gaan maken dan dat is veel makkelijker schoon te houden want zeker de jongen maken er een zooitje van in het hok en hout is niet echt fijn schoon te maken met water helaas :-(
Alleen heb ik liggende blokken (lxbxh=35x25x25cm)en die lijken me fijner dan de rechtop staande blokken en de maat is ook iets groter dan die maten die Peter aangeeft.
De andere kan is dat ze normaal gewoon languit in dat broedhok kunnen liggen maar als ze breden toch meestal dwars geen zitten met de staarten omhoog dus ze benutten de ruimte totaal niet als die er is.

Groetjes, Paul

Riny


Roma

Wij hebben de broedblokken ook alle 5 zelfgemaakt. onze vogels zitten binnen,maar wat wij onhandig vonden was dat het dak 'erop' lag dus de zijkanten de dikte van het hout korter gemaakt en nu valt het dak er mooi 'in'. het klemt ook en hierbij zijn inderdaad geen scharnieren nodig. als je toch scharnieren wil gebruiken koop een ' piano' scharnier aan lente dat is vele male goedkoper dan een los scharnier.(wel hierbij even stevigere boutjes gebruiken als dat erbij zitten )
Groetjes v Roma

Roma

Karin, jou blok komt aan de buitenkant van de volliëre die binnen staat. een tip om te bevestigen boor 2 gaatjes aan de voorkant van het blok l en r van de vliegopening. pak 2 lange bouten en 2 schijfringen die je door de bouten doet dit vastmaken aan de volliëre met een moertje de blokken hangen op deze manier
stevig en goedkoop.
Bij ons hangen aan 1 vollïere 3 blokken op deze manier.
oh ja denk wel dat je de bouten buiten het blok laat steken ivm de jongen.p.s kijk bij mijn vorige bericht je hoeft dan geen scharnieren te gebruiken.
groetjes v Roma
Roma